Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

RECENZE: Tři mušketýři ve filmu zahodili kordy, teď létají vzducholodí

Jiří Hannich

Jiří Hannich

22. 10. 2011

Tři mušketýři se dočkali 3D kabátu. Nové pojetí klasického příběhu pod režisérskou taktovkou Paula W. S. Andersona, otce akčního sci-fi Resident Evil, sice může působit ambiciózně, nicméně trpí primitivismem od prvních záběrů.[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/2011_tri_musketyri_the_three_musketeers/]

Vyprávění o trojici hrdinných mušketýrů ve službách francouzského krále je všeobecně známé. Pokud snad někdo nečetl původní románovou epopej z pera literárního velikána Alexandra Dumase, jistě se setkal s přinejmenším jednou filmovou variací na toto téma, ať už šlo o tradiční soupeření mušketýrů s intrikářským kardinálem Richelieu a jeho pomocníky či volné pokračování po několika letech, stále se však alespoň okrajově držící literární trilogie, v podobě Muže se železnou maskou.

Tři mušketýři byli v minulosti uváděni jako němý film, sovětská muzikálová agitka, asijské kung-fu nebo animák pro děti (od Toma a Jerryho až po verzi s Barbie).Vůbec první filmové převedení Dumasovy knihy na celuloidový pás pochází již z roku 1903, dílo se však nedochovalo a mnoho se o něm neví.

Nabízí se tedy otázka: Může další filmové zpracování mušketýrské látky ještě přinést něco nového? Aby měl takový film v dnešní době šanci na divácký úspěch, přilákal lidi do kina (hlavně tedy mladší ročníky) a vydělal nějakou tu bankovku, musí nabídnout něco navíc. To něco navíc spočívá ve hvězdném obsazení, kvalitních hereckých výkonech, na něž se bude ještě dlouho vzpomínat, a neotřelém, originálním způsobu vyprávění.

Velkou dějovou gradaci nečekejte

Příběhem se tvůrci zase tolik neodklonili od románové předlohy. Nezkušený D’Artagnan přijíždí do Paříže, kde se – částečně shodou náhod a částečně vinou vlastní nerozvážnosti – setká s bájnými mušketýry Athosem, Aramisem a Porthosem.

Seznamte se, hrabě Orlando Bloom, Zdroj: distributor filmu

Po audienci u mladého vladaře Ludvíka XIII. je D’Artagnan královninou komornou požádán, aby přivezl z Londýna šperky, jež byly první dámě Francie odcizeny. Za krádeží stojí kardinál Richelieu, jenž společně s proradnou dvojitou agentkou Milady de Winter a jednookým hrabětem Rochefortem hodlá vehnat francouzské království do války.

Paul W. S. Anderson se chce tolik zalíbit teenage publiku, že naprosto ustrnul v komiksově-videoherním pojetí režie. Svými vyprávěcími postupy stále ještě zůstal u adaptací PC her, které tvoří převážnou část jeho filmografie, aniž by respektoval, že dobrodružný příběh ze 17. století je potřeba odvyprávět komplexně, se vším důrazem na logiku konání postav, dějové souvislosti, gradaci napětí, dobový rámec.

V 17. století byl taky Darth Vader?

O jeho režisérském neumětelství svědčí již úvodní scéna: z benátského kanálu se vynořuje postava v převleku (taková parodie Darth Vadera), vmžiku zmasakruje nepřítele, sundavá masku… A hle – pomocí titulku se dozvídáme, že jde o jednoho z mušketýrů.

Popisky rovněž doprovázejí představení dalších postav. Samozřejmě lze namítnout, že stejnou berličkou si pomáhají třeba i Quentin Tarantino či Robert Rodriguez. Jenomže uvedení pánové titulky u postav vyjadřují poctu béčkovým filmům. U Andersona můžeme o něčem takovém s úspěchem pochybovat: on totiž béčko neoslavuje, on ho točí.

Stejně jako Resident Evil: Afterlife, také Tři mušketýři postrádají sofistikovanější výstavbu děje, spíše disponují střídáním velice pochybně propojených pasáží, kdy se vše odvíjí tak nějak ve vzduchoprázdnu – předchozí nemá význam pro následující. Divák je nucen trpět sérii scén s jen minimálně zřetelnou návazností, přičemž hlavní dějová linie (zápletka s náhrdelníkem) se začíná rýsovat až někdy v polovině téměř dvouhodinové stopáže snímku.

Univerzální Milla Jovovich

Andersonovi by rovněž měli zakázat točit s Millou Jovovich. Je pochopitelné, že chce své manželce poskytnout dostatek prostoru – vždyť herečka je to vynikající –, avšak nemusí ji zcela podbízivě předkládat jako sexuální objekt, zvláště když její postava hravě strčí svým intelektem všechny ostatní do kapsy.

Je to k nevíře: Dělám přemety a můj outfit stále drží

Aby získala akce větší náboj – a zřejmě také pro potěchu mágů přes speciální efekty – rozhodli se tvůrci ozvláštnit příběh tím, že mu dodali steampunkový ráz. Záměr to není vyloženě špatný (byť obdivovatelé Dumasova literárního díla budou apriori kroutit hlavou), jen by se nesměl zvrhnout v Piráty z Karibiku na obloze.

Očima Oldřicha Mánerta: Novodobí Tři mušketýři jsou vizí pětiletého kluka se zálibou ve videohrách a nesmyslně opulentních výbuších. Nulový příběh, který by nevystačil ani na průměrnou epizodu Itchyho a Scratchyho, vláčí nemotivované a nulově prokreslené charaktery po všech čertech. K čemu je pak ucházející akční složka, když jsou divákovi všichni mušketýři i se svým obtloustlým sluhou ukradení. Anderson tak překročil tenkou hranici mezi sofistikovanou dějovou vyprázdněností a laciným prvoplánovým megalomanstvím.

Hodnocení: 2**

Navíc všeho moc škodí: vzducholoď vybavená plamenomety, automatickými zbraněmi a děly působí přehnaně, postavy s tímto arzenálem ještě nakládají vyloženě bezhlavě a ztřeštěně, když mnohdy střílí bez rozmyslu a naprosto po všem (dokonce i po vlastních lidech).

FOTO: Tri musketyri

Jeden za všechny, všichni za jednoho 

Teprve devatenáctiletý představitel D’Artagnana Logan Lerman většinou zaujímá v klidové pozici postoj vlastní modelkám na přehlídkovém molu. Jeho mušketýrští kolegové Matthew MacFadyen (Athos), Luke Evans (Aramis) a Ray Stevenson (Porthos) předvádějí slušný standard, obdobně je na tom i Orlando Bloom v roli vévody z Buckinghamu.

Herecké výkony? Jako noc a den

Kdo určitě potěší, je oscarový Christoph Waltz, jenž si zahrál kardinála Richelieu. Stejně jako v Hanebných panchartech či Vodě pro slony, také v mušketýrech vkládá Waltz do každé scény maximum ze svého charismatu. Výsledek je ohromující. Také dánský Barbar Mads Mikkelsen nepotřebuje vzletná gesta, aby naplno vyjevil pohnutky a charakterové vlastnosti svého hraběte Rocheforta.

Anderson vykradl, co mohl, včetně vlastní tvorby. Vtipy nefungují, dialogy skřípou, herecké výkony jsou nevyrovnané, postavy ploché, hudba fádní. Přiblížit klasiku mladým lidem prostřednictvím jejich jazyka je bezesporu fajn. Jen ať se ale rodiče a učitelé nediví, až jim děti budou tvrdit, že se v 17. století panstvo prohánělo ve vzducholodích.

Tři mušketýři (The Three Musketeers)

Dobrodružný/Akční/Romantický
USA/Německo/Velká Británie/Francie, 2011, 110 minut

Režie: Paul W. S. Anderson
Hrají: Logan Lerman, Orlando Bloom, Milla Jovovich, Ray Stevenson, Matthew MacFadyen, Christoph Waltz, Mads Mikkelsen, Luke Evans aj.

Hodnocení: 1*

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Tři mušketýři ve filmu zahodili kordy, teď létají vzducholodí