×

Recenze filmu Voda pro slony. Robert Pattinson vyměnil upíry za sloní trus

Sara Gruen miluje zvířata a miluje také psaní. V roce 2006 publikovala román z prostředí fiktivního cirkusu Benzini. Prvně oslovený vydavatel rukopis odmítl (ne, nebyl psaný na ubrouscích), ale když se konečně Vodu pro slony podařilo vydat, stal se z ní bestseller. A nebylo by normální, kdyby po atraktivní látce okamžitě nesáhli filmaři.

Slon se přizpůsobí vašim zádům a skýtá maximální pohodlí, Zdroj: distributor filmu

Francis Lawrence vstoupil do rajonu hollywoodské smetánky hned svým debutem – adaptací komiksu Constantine (2005) s Keanu Reevesem v hlavní roli. Status šikovného mladého režiséra potvrdil apokalyptickou sci-fi Já, legenda (2007, hlavní role připadla Willu Smithovi). Pokud pomineme televizní seriál Kings (2009), je Voda pro slony Lawrencovým třetím režijním počinem a zároveň žánrovou otáčkou o sto osmdesát stupňů. Povedlo se spojení romantické autorky, sci-fi-fantasy režiséra a hereckých hvězd, o nichž ještě bude řeč?

Všechno, co jste kdy chtěli vědět o cirkuse, ale báli jste se zeptat

Cirkusové prostředí je vděčné prostředí. Plné barev, exotických zvířat, a zejména lidí, kteří vedou bohémský život, nevážou se na nic a na nikoho, a k tomu předvádějí kousky za hranicí lidských možností. Nejen v dětství o kolotočářském životě snil skoro každý z nás. Obliba (a obliba natáčení) cirkusáckých filmů je proto na místě. Mnoho z nich ale spíš než na kráse kočovného života staví na kontrastu této zdánlivé romantiky s těžkými životními podmínkami, tvrdou prací, alkoholem, násilím, autoritářskými principály a paradoxně naprostou nesvobodou lidí, kteří nemají kam jít, a nechávají se proto zneužívat.

Voda pro slony se zařazuje k tomu druhému případu, ne ovšem jako sociální sonda, ale jako pozadí romantického příběhu z třicátých let. V něm hraje hlavní roli mladík polského původu, který během jednoho dne ztratil všechno, krásná artistka, která nic neměla, už když se narodila, a talentovaná slonice, která… se jmenuje Rosie a rozumí polsky.

Místo krve a česneku sloní trus

Výše zmíněnými hvězdami se myslí Robert Pattinson (Stmívání) jako polský chlapec Jacob, Reese Witherspoon (Walk the Line) jako krásná artistka Marlena a Christoph Waltz (Hanebný pancharti) v roli hrubého principála Augusta a zároveň Marlenina manžela.

Očima Elišky NovéSlibné herecké obsazení zachránil jen Christoph Waltz a slonice. Waltz, protože znovu ukázal, že křiváky umí. Slonice, protože je to prostě slonice. Nejhorší překvapivě není Robert Pattinson. Od hlavní hvězdy Stmívání by to kdekdo čekal. Jenže Reese Witherspoon filmem proplouvá s jediným výrazem zkroušené artistky. Snímek z cirkusového světa navíc využívá otřepané metody retrospektivního vyprávění. Voda pro slony je snadno zapomenutelný průměr, který by se mohl jít něco přiučit do českého Cirkusu Humberto.

Robert Pattinson je podle mého názoru herecké dřevo. Jako upír ve Stmívání si s tímto rysem ještě jakž takž poradil, protože – co my víme – třeba jsou upíři náturou tak trochu prkenní. Drama Nezapomeň na mě (2010), kde vystřihl citlivého Newyorčana Tylera, ukázalo jistou naději, co se Pattinsonova hereckého umění týče, ale Voda pro slony to zase sráží zpátky na zem. Pattinson sice nepasuje do klasické škatulky přehrávajících neumětelů, ale nedokáže své postavě vtisknout charisma ani vyjádřit nuance emocí a duševních pochodů.

Co Pattinson a překvapivě i Witherspoon kazí (dokonce to mezi nimi ani nejiskří), to Christoph Waltz, Tarantinův esesácký důstojník, tady ředitel cirkusu s jen o něco méně vybíravými metodami zbavování se nepohodlných, napravuje. Jeho na pohled šaramantní surovec představuje jeden z mála světlých bodů filmu.

Romance z pytlíku

Jeden z mála světlých bodů filmu? Ano, ale nutno dodat, že Voda pro slony není skrz naskrz špatný film. Je pouze tak čistokrevně průměrný, fádní a povrchní, až to zamrzí. Vděčné zasazení do třicátých let tvůrci nevyužili – sice si dali práci s načančanými kostýmy, zanedbanými maringotkami i uchvacujícím šapitó, ale všechno působí jen na oko a žádná skutečná atmosféra z toho nedýchá.

Příběhová linie se dotýká jak v úvodu naznačeného kontrastu lákavé pozlátko versus živořící pracovníci, tak systému nelítostného sociálního síta, kterým jakmile jednou propadnete (a není to vůbec těžké), máte mizivou šanci vrátit se zpět. Zaprvé to ale slouží pouze jako samoúčelný background, zadruhé jsme to na filmovém plátně viděli miliónkrát a v mnohem lepším podání.

Marlena, chlapče, Marlena... to je kus!

To, za čím tentokrát v první řadě do kina přicházíme, je příběh křehké lásky. Bohužel ani tady naplnění nedojdeme. Emoce tryskají čůrkem intenzity kapajícího kohoutku a brzy s překvapením zjišťujeme, že Jacobova a Marlenina lovestory je nám dočista vzdálená. Všechno klouže po povrchu a slovy pana principála – všechno je jen iluze. Jaksi iluzorně pak působí celý film.

Voda pro slony je instantní romance, která ve skutečnosti nepřináší ani tu romanci. Je to film, který vás zaměstná na dvě hodiny, který vás nakrmí, ale nezasytí. A proto chcete-li okusit skutečnou cirkusovou atmosféru, dejte si raději groteskně temné drama Ingmara Bergmana Večer kejklířů (mimochodem tam také najdete agresivního ředitele a jeho mladou manželku), popřípadě Cirkus Humberto. Pokud chcete romantiku, máte v nabídce kinematografické historie stovky jiných, lepších a hlavně romantičtějších filmů.

Voda pro slony (Water for Elephants)

USA, 2011, 121 min

Režie: Francis Lawrence