RECENZE: Do Říma s láskou. Po výborném Woody Allenovi je tu zase průměr

20. 7. 2012

On člověk ani žádné veledílo neočekával. Kdo má nakoukaného Woodyho Allena, ví, že v poslední době vyloženě střídá jeden silný nadprůměr se dvěma šedými myškami, na které si nikdo nevzpomene.

Říká vám něco Melinda a Melinda? Nebo Užívej si, co to jde? To je přesně ta vata, kterou Woody Allen točí a vyplňuje ji geniálními komediemi (s výjimkou Match Pointu) s originálními náměty. Jeho předposlední snímek byl přesně takový, v Půlnoci v Paříži hlavní hrdina bloumal francouzskými ulicemi a vracel se do minulosti, aby si uvědomil, že člověk má být trochu realista a nemá se hnát za nedosažitelným. Logicky je proto Do Říma s láskou průměrnější.

Režisér, scenárista, herec, skladatel. Woody Allen ve svých filmech vždy zanechává výraznou autorskou stopu. Vyznačuje se upřímností, inteligentním, někdy sexistickým humorem a neurotickým vzezřením. Zpod jeho brýlí s tlustými obroučkami vždy vykukují oči ztrápeného umělce a často bývá zařazován mezi nejvíce sexy muže showbyznysu. Mezi jeho nejslavnější kousky patří Annie Hall, Hana a její sestry, Láska a smrt či slavný film s názvem o 13 slovech.

Oproti Půlnoci v Paříži se nový Allenův film výrazně liší a přitom si pořád zachovává jeho typický smysl pro humor. Paříž měla jednoho hlavní hrdinu, který se sice v lecčems podobal Allenovým postavám z dřívějších snímků, zároveň ale řešil mnoho nových problémů. Tedy: Owen Wilson hrál intelektuála, ovšem ne pomateného hypochondra.

Vyděšení neurotici baví, i když jim táhne na 80. Zdroj: distributor filmu

Do Říma s láskou je však spíše povídkový film, byť na žádné povídky vyloženě rozdělený není. Spíše se v něm odehrává několik příběhů, které mají společnou leda italskou metropoli. Vždycky tři minuty sledujete počínání Jesseho Eisenberga, který mudruje s Alecem Baldwinem, a pak náhle střih, nacházíte se v hotelovém pokoji absolutně nezajímavého italského páru. Takový systém logicky způsobuje roztěkanost, a jak to u povídkových snímků bývá, nevyváženost.

Je to jednoduché. Některé příběhy, postavy, ale i herci holt zaujmou diváka více, jiné méně. Například u Hany a jejích sester množství postav Woodymu prošlo. Zde je ale jen ztěžka usměrňuje a v některých případech na ně ani nestačí.

Čtěte více: 5 zajímavostí o filmu Annie Hall. Původně to měla být detektivka

Děje se to i v rámci jedné povídky. Smějete se nadhledu Aleca Baldwina a jeho kousavým poznámkám, ovšem do toho všeho vstupuje Ellen Page, které byste nejraději dali pár facek. Její postava je otravná, ale velice skutečná slečna, co si nastudovala pár témat na Wikipedii a teď s nimi oslňuje svět coby znalá intelektuálka. Pár takových jistě znáte, máte ovšem chuť další takovou sledovat na plátně, ze kterého zas tak často nezmizí?

Penélope Cruz a její sexy rudé šaty patří k plusům, novomanžel, který s ní skončí v posteli, už tak pozitivní není. A takhle to jde pořád dokola, celou hodinu a půl, kdy se upřímně zasmějete, ale stejně tak i zasakrujete, kdy už tenhle člověk konečně vypadne ze scény.

Neurotik, hypochondr, zmatkář, neurotik…

K tomu všemu postavy, na kterých právě Allenovy příběhy často stojí, nejsou zrovna objevné. Baldwinova svou částečnou fantaskností přináší něco navíc, jinak zde ale v podstatě nenarazíte na nikoho, koho byste už v předchozích Woodyho dílech neviděli. Přitom Paříž, jak jsem zmínila, měla právě hlavního hrdinu vysoce originálního.

Téměř všichni muži jsou zde vylekaní neurotici, ženy jsou pak cynické, naivní nebo v horším případě vyloženě pitomé. Snad jen u Allena nevadí, že opět hraje sám sebe, protože je to takový evergreen asi jako Jay a Tichý Bob u Kevina Smithe.

Tak potlesk si ještě zaslouží, to ano…

Fanoušci Woodyho Allena tak prominou, přivřou jedno očko a užijí si aspoň těch pár podařených vtipů – například šílený panický záchvat při mírných turbulencích v letadle. Ti kritičtější ovšem budou zklamaní a po zhlédnutí si akorát tak odfrknou, jak je Allen na stará kolena nudnej. On nikdy nebyl, jen mu to holt nevychází každý rok. Podle tohoto systému by ani jeho dostaveníčko v Kodani neměla být žádná sláva, o to se ale více těšte na rok 2014.

Do Říma s láskou (To Rome with Love)

Komedie
USA / Itálie / Španělsko, 2012, 102 min

Režie: Woody Allen
Hrají: Jesse Eisenberg, Ellen Page, Woody Allen, Penélope Cruz, Alec Baldwin, Roberto Benigni, Greta Gerwig, Alison Pill, Judy Davis, Ornella Muti, Riccardo Scamarcio, Alessandro Tiberi, Maricel Álvarez, Monica Nappo, Flavio Parenti, Sergio Rubini, Vinicio Marchioni, Massimo Ghini, Antonio Albanese, Isabella Ferrari, Alessandra Mastronardi, Lina Sastri, Carol Alt, David Pasquesi, Maria Rosaria Omaggio

0