Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

RECENZE: Zkrat. Drsná agentka krotí filmové krasavce. Pro každého něco

FOTO: Zkrat (2011)Režisér Dannyho parťáků přichází s filmem o drsné agentce. Na své si ale přijdou i divačky.

Už z filmového plakátu k novému filmu Zkrat je patrné, že minimálně herecké obsazení je koncipováno podle pravidla pro každého něco. Tedy alespoň pokud jde o ženskou část diváctva. Channing Tatum, Michael Fassbender, Ewan McGregor, Antonio Banderas a pro starší Michael Douglas. A co je ještě lákavější – všem jim nakope zadky drsná agentka.

Krotitel celebrit. Tak by se bezpochyby mohlo přezdívat režiséru Stevenu Soderberghovi, jehož každý film se hemží hvězdami jako hlediště při předávání Oscarů. Přestože Soderbergh začínal jako nezávislý režisér, později se přeorientoval na mainstreamovější témata, která však natáčí s typickou odměřeností a rezignací na hvězdný status svých herců. K jeho neznámějším patří Erin Brokovich, Traffic – nadvláda gangů, trilogie Dannyho parťáci a loňská Nákaza.

Bourneovská zápletka o agentce Mallory (Gina Carano) začíná ve venkovské kavárně kdesi  ve Spojených státech. Zatímco ve filmové přítomnosti Mallory utíká v kradeném autě, vypráví svůj životní příběh jeho unesenému majiteli. O tom, jak ji její šéf (McGregor) poslal na tajnou akci do Barcelony, kde se sblížila s kolegou (Tatum), a pak na jinou do Dublinu, kde se ji spolupracovník (Fassbender) pokusil zabít.

FOTO: Zkrat (2011)

Tito pan a paní Smithovi nežijí v harmonickém manželství. Zdroj: distributor filmu

Mallory však není žádná křehká květinka. Divák se může těšit na několik pěstních soubojů a nějaké ty honičky pěšky i v autě a pár kulek po sobě postavy také vystřílí. Poměr akce a konverzačních scén je vyvážený, takže nebude zahlcen ranami ani dialogy. Charaktery postav se postupně promění, hodní hoši se stanou zlými, zkrátka jako v klasickém špionážním thrilleru.

Očima Oldřicha Mánerta: Tak dlouho filmař experimentuje, až mu z výsledného díla vyjde šedé neurčité cosi. Steven Soderbergh se vždy snaží přijít s něčím novým a neokoukaným, ve Zkratu bohužel přestřelil. Báchorku o mstící se tajné agentce a nájemné vražedkyni zabalil do hávu umělecké sondy do duše ženy, která k zemi pošle během pěti sekund i Vitalije Klička.

Zvolený koncept a formální prostředky jsou po většinu stopáže agresivně v rozporu se samotným obsahem. Na umění zde není dostatek psychologie a na odlehčenou jízdu zase chybí větší porce akce a stylovosti. Soderbergh se tak vyzkratoval někde uprostřed. Vše dohromady to pak působí, jako by Walt Disney natočil animovaný snímek na motivy příběhů o Josefu Fritzlovi. K některým tématům se prostě musí přistupovat určitým způsobem a experimentování jim nesluší.

Hodnocení: 2**

Slovo klasickém je rozhodně na místě a bohužel ho musíme doplnit také o přívlastek nepříliš originální. Příběh o agentovi, kterého zradí vlastní organizace, jsme viděli nejen v trilogii o agentu Bourneovi, ale také v bezpočtu dalších filmů (naposledy v těch, kde střílí Angelina Jolie). V čem je tedy zrovna Zkrat natolik výjimečný?

[youtube_660]SRILW2zexKo[/youtube_660]

Předně už samotným faktem, že hlavní hrdinka je žena. Častěji než v plnokrevném akčním filmu se špionky objevují v romantických (Pan a paní Smithovi, Zatím spolu, zatím živí, Vrahouni) nebo v trapných komediích (Slečna drsňák). Pokud už taková situace nastane (Salt, Colombiana), většinou jde spíše o podprůměrné filmy.

Důraz na řemeslo

Minimálně po řemeslné stránce však Zkrat takový rozhodně není. Soderbergh stejně jako v Nákaze ukazuje, že moc dobře ví, co dělá. Obraz znovu střídá různé palety barev, od studené přítomnosti až po různé nádechy žluté (scéna v hotelu). Záběry jsou často natočeny z podivných úhlů nebo zpoza nějakých předmětů a vždycky z dostatečné vzdálenosti.

Hlavní roli v mnoha scénách hraje hudba. Skladatel David Holmes vytvořil minimalistický elektronický soundtrack, připomínající místy western a jindy klasické bondovské téma. Při akčních scénách dokonce hudba přebírá celé zvukové pole a zcela překrývá výstřely a kopání do dveří. Zní místy až nezvykle dlouho a posiluje tím dojem, že Soderbergh se o své postavy zas až tolik nezajímá.

FOTO: Zkrat (2011)

Mallory ukazuje, jak to pořádně nandat svému šéfovi.

Problém snímku rozhodně nespočívá ve špatném provedení, jako tomu bývá u většiny slabších akčních filmů, které spoléhají na svaly, zbraně a velké překvapení na závěr. Zatímco v rovině řemeslné nás Soderbergh nepřestává překvapovat, v rovině vyprávění je Zkrat hluboko pod režisérovým průměrem (například skvělou zápletkou Dannyho parťáků).

Stokrát viděný příběh nemá žádné vedlejší linie a jedinou narativní finesou je vyprávění v různých časových rovinách. Na průměrný akční thriller to možná stačí, ale se jménem Soderbergh na plakátu si zkrátka spojujeme trochu víc než šedý průměr. Řečeno slovy učitele základní školy: za tři a příště pořádně zabrat.

Zkrat (Haywire)

Akční / Thriller
USA, 2011, 93 minut

Režie: Steven Soderbergh
Hrají: Gina Carano, Ewan McGregor, Channing Tatum, Michael Fassbender, Michael Douglas, Antonio Banderas, Bill Paxton, Mathieu Kassovitz

Hodnocení: 3***

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Zkrat. Drsná agentka krotí filmové krasavce. Pro každého něco