Recenze: Vrahouni. Ashton Kutcher jako milejší James Bond

23. 6. 2010

Do kin přichází svěží letní komedie. Od dob Pana a paní Smithových víme, že dvojí identita dělá v manželství neplechu. Vrahouni se Bradu Pittovi a Angelině Jolie sice nevyrovnají, ale i tak jsou příjemnou podívanou, kvůli které se vyplatí jít do kina.

Vrahouni Zdroj: distributor filmu

Spencer (Ashton Kutcher) potká roztomilou Jen (Katharine Heigl) a rozhodne se seknout s prací zabijáka. Atraktivní muž už  má pravděpodobně dost dokonalých profesionálek, které jsou sexy, smyslné a mají vybrané chování. Navíc musí toužit po vyloženě nudném životě. Jinak je těžko pochopitelný fakt, že se zakouká zrovna do nejisté Jen, která jejich rande pokazí, jak jen je to možné.

Spencerova minulost však mladý pár za několik let dožene a Jennifer se musí vypořádat s tím, že ona i její muž se stali terči nájemných vrahů. Co to znamená pro diváka? Spoustu akčních sekvencí, sem tam nějaký výbuch a neúměrné množství střílení. A to máme rádi.

Vrahouni. Ashton Kutcher jako milejší James Bond Zdroj: distributor filmu

Ashton Kutcher: agent s povolením okouzlit

Ashton Kutcher konečně dostal roli, která mu sedí. Jako agent tajné služby je jedním slovem sexy. Je dostatečně šarmantní a okouzlující, věcný ve věcech zabíjení, ale zároveň roztomilý ve snaze ochránit svou životní lásku a zabránit rozpadu manželství. Kutcher vychází z celého filmu jako pořádný sympaťák, konečně se zbavuje nálepky romantického andílka. Však jsme všichni tušili, že ty svaly nemá jen na ozdobu.

Výborně se své role zhostila i Katharine Heigl. Roztržitá Jen tvoří protiklad k ledově klidnému Spencerovi a nejen to. Daří se jí strhávat k sobě pozornost, takže Ashtonovi pouze nesekunduje, ale je mu rovnocennou partnerkou. Jen je představována se vší přirozeností a půvabem ženám vrozeným.

Pan a paní Smithovi 2?

Film zpracovává téma podobné jako Pan a Paní Smithovi, avšak neopičí se po nich. Režisér Robert Luketic nakreslil mezi těmito snímky tlustou čáru, když z Vrahounů udělal odlehčenou letní komedii, do níž přidal slušnou řádku akčních prvků. Dočkáme se přestřelek, přímé konfrontace muže proti muži (ženě), nadupané automobilové honičky i do nebe dosahujících plamenů. A to vše se stále nese v růžovém oparu lásky, manželství a porozumění.

Vrahouni mají slušný scénář a nabízí veliký potenciál. Na jednu stranu by se dala občas vyčíst jakási typičnost scén či předvídatelnost, na druhou stranu vzniká velice málo filmů, které by dokázaly znovu a znovu překvapovat (Quentin Tarantino je jedním z mála mistrů na nečekané zvraty). Tento snímek však nic takového nepotřebuje. Není postaven na prudkých zvratech, k nimž nakonec stejně dojde, nýbrž na střetávání Jenina bezchybného, bezpečného světa s nebezpečným světem jejího manžela, jenž se zapomněl zmínit o té maličkosti, že má na svědomí životy několika lidí. I když na jeho obranu, jak sám říká, ty osoby byly zlé.

Vrahouni Zdroj: distributor filmu

Vrahouni jsou příjemnou komedií, jež není postavena na klišovitých vtipech o stáří, prdění, zlobivých dětech nebo situacích dovedených do největších krajností. Své postavení si ve filmu vydobyl důvtip a jemná ironie. Vrahouni si jdou svou vlastní cestou, aniž by kopírovali podobné filmy a za to si zaslouží pozornost.

Vrahouni (Killers)

Komedie
USA, 2010, 100 min