RECENZE: Jack Ryan: V utajení bojuje s ruským oligarchou i toky peněz

26. 1. 2014

Akční série postavené na ústředním hrdinovi-sympaťákovi v poslední době příliš nenadchly. Jason Bourne i John McClane bohužel neodvedli dobrou práci, a tak je zřejmě bude muset zastoupit mladší kolega – Jack Ryan.

O Jacku Ryanovi jsme více jak deset let neslyšeli. Vystřídal již čtyři různé tváře – nyní to zkouší i Chris Pine, který si vydobyl renomé (= umí víc než jen romantické komedie) díky dvěma dílům Star Treku. A snaží se dohnat své akční kolegy. Ti kromě boje s teroristy nakukují i do IT technologií, a ať už sami, nebo s menší pomocí se dokážou vypořádat i se světem propojeným pomocí počítačů.

Zase všechno od začátku

Přibližně před takový problém je postaven i nový Jack Ryan. Pozicí se velmi podobá svému předchůdci v Nejhorších obavách, kterého ztvárnil Ben Affleck. Jack Ryan teprve začíná a je poměrně nezkušeným analytikem CIA, který sice perfektně rozumí své práci, ale v terénu coby špion zatím nikdy nebyl (vysloužil si ale ocenění za válku v Afghánistánu). Nyní je donucen zkontrolovat toky peněz mezi USA a ruským oligarchou, kterého si zahrál sám režisér Kenneth Branagh. A to, co u něj v kanceláři najde, nebude nic pěkného.

Zápletka je tak poměrně triviální: najít padoucha, zjistit, co má za lubem, a zamezit mu v tom. Na to vše se ale nabaluje celkem zajímavá kombinace nového a starého, která by mohla nadchnout různé věkové kategorie diváků.

Z "kancelářské krysy" se bude muset stát agent. Zdroj: Cinemart

Z „kancelářské krysy“ se bude muset stát agent. Zdroj: Cinemart

Především jsou zde moderní technologie a sledování toků peněz. Záporáci si nepředávají kufříky plné bankovek, ale přesouvají imaginární peníze z účtu na účet a hrají si se státními dluhopisy, což může částečně připomínat i nedávnou finanční krizi. Ovšem zároveň je tu nastíněn boj agenta CIA a ruského oligarchy, přičemž tomu prvnímu potřese rukou americký prezident a druhý konzultuje plány s ruským ministrem. Nacházíme se sice v moderním světě, ale jako by se nám snímek snažil podsunout, že studená válka nikdy neskončila.

Kombinace je to rozhodně podnětná, problém však je, že jinak příběh nenabízí nic nového, neotřelého či napínavého. Dá se poměrně jasně odtušit, kdo a kdy udělá jaký krok, případně jaké to bude mít následky. Stokrát viděno, stokrát slyšeno.

Bez předlohy od Toma Clancyho

Za tím může být fakt, že oproti čtyřem předchozím filmům s Jackem Ryanem (Harrison Ford si ho totiž zahrál dvakrát) není tato novinka podle konkrétní knižní předlohy Toma Clancyho. Všechny minulé filmy vyšly ještě předtím v knižní podobě, ovšem v tomto případě usedli dva scenáristé za stůl a nechali se osudy Jacka Ryana a Clancyho postavami pouze inspirovat. Děj je plytký, ačkoliv se režisér snaží vše držet pevně v rukách.

Když pomineme neoriginalitu příběhu, alespoň je na co se dívat. Především pak na akční scény, které by například poslední Bourneův odkaz mohl jen závidět. Souboje se zbraněmi i pěst na pěst jsou velice rychlé, prudce nastříhané a díky kameře i dynamické. Působí pak poměrně realisticky, což napomáhá celkovému zdání hlavní postavy.

Nezkušený hrdina z lidu

Ta totiž není typickým hrdinou tak, jak je z akčních filmů známe. Už od prvních minut je divákovi jasné, že má Jack Ryan odvahy na rozdávání a že mu nedělá problém obětovat se pro jiné. Je ale nezkušený. Když má zabít člověka, emocionálně to nevydrží. Když prchá před padouchy, zakopne a jen sotva unikne před letící kulkou. Není to žádný nadčlověk, ale jakýsi hrdina z lidu. To mu přidává na sympatičnosti a blízkosti k divákovi.

Snad jen kdyby jeho protagonista byl ještě o něco více charismatický. On ani Alec Baldwin v Honu na ponorku nebyl bůhvíjaký švihák (navíc proti němu stál Sean Connery), ale Chris Pine je pořád standardní herec – zatím ne charakterní. Dokáže skvěle zahrát přerod klidného analytika ve špiona, ale jeho myšlenky snad kromě „sakra, co to vlastně dělám?!“ neodhalíme.

Zloducha si zahrál sám režisér, krásnou Ryanovu přítelkyni Keira Knightley.

Jde ale pořád jen o akční thriller. O hlášky se stará Kevin Costner, díky Keiře Knightley je i na co se dívat a Kenneth Branagh dokáže svým ruským přízvukem působit slizce, ale zároveň děsivě (ne však směšně). Vše je na svém místě, pokud nebudete mít velká očekávání.

Verdikt:

Pavlína NouzováJack Ryan začal znovu od nuly a je klidně možné, že se rozjede nová akční série. Divácky může být zajímavá směs moderních i starších motivů, stejně tak dynamické souboje a houpavá kamera. Nejde o nic originálního, ale on Jack Ryan: V utajení ani originální být nechce. Jde o standardní akční thriller s agentem v hlavní roli, ve kterého se nejprve musí přerodit vyděšená kancelářská krysa. Na zimní vypnutí perfektní volba.

0