RECENZE: Bourneův odkaz si jde vlastní cestou. Starší ale byla lepší

8. 8. 2012

Kdo by čekal v novém pokračování série o agentu Bourneovi Matta Damona, byl by vedle. Vyměnil se totiž režisér, skladatel i představitel hlavní role. A vůbec celý koncept série.

Matt Damon se tvrdohlavě zapřel – buď bude natáčet nový díl o Bourneovi opět s Paulem Greengrassem, nebo končí. Studio si kupodivu vybralo druhou možnost, ale natáčet a vydělávat penízky chtělo přesto dál, a tak do kin dorazil čtvrtý díl Bourneův odkaz. Na samotného Bournea tu ale narazíte maximálně na fotce v televizních zprávách.

Tony Gilroy je pašák. Hned za svůj režijní debut byl totiž nominovaný na Oscara. Už před tím ale pracoval jako scenárista a svůj otisk nechal na celé trilogii o agentu bez minulosti Bourneovi nebo v Ďáblově advokátovi. Po oceňovaném Michaelu Claytonovi se mu ale zalíbilo v režisérském křesle, a tak po trochu průměrnější Dvojí hře se pokusil o nového Bournea, tentokrát bez Bournea.

Hlavní role se totiž ujal Jeremy Renner, kterému role drsňáků už tak nějak od přírody sluší. Stejně jako Bourne je tajným agentem vycvičeným na ty nejtěžší úkoly. I on se rozhodne utéct, hrozí mu totiž smrt z řad své domovské organizace, která se snaží agentů zbavit. Cestou čapne sličnou doktorku Rachel Weisz (prchat sám je přece nuda), a kdyby mu chtěl někdo stát v cestě, neváhá střílet.

Kde je má modrá pilulka?! Zdroj: Bontonfilm

Do restartu Bournea se zapojila snad celá rodina režiséra Tonyho Gilroye. Scénář s ním napsal jeho starší bratr Dan Gilroy, o střih se pak postaral mladší bráška John. Žádný z nich není začátečník a mají za sebou poměrně zvučné názvy předchozích filmů (Dan dělal na Ocelové pěsti, John zase na Warriorovi). Přesto ale jako by u Bourneova odkazu nevěděli, co za žánr vlastně chtějí točit.

Očima Oldřicha Mánerta: Všechny prvky, které dělaly předchozí díly slavné série ultimátní klasikou, má ve svém filmu i Tony Gilroy. Jen jsou v tak trochu špatném poměru. Šeď, nuda, průměr. A i ten Maaattt Daaaamon je mnohem větší hustodémon než Renner. Další díly už prosím rezolutně NE!

Scénář se totiž očividně snaží o něco víc, než je průměrný akčňák. Zapojuje různé pilulky, pomocí nichž se speciální agenti vylepšují. Stejně tak se několikrát ozve předchozí díl Bourneovo ultimátum, když se řeší únik informací ze CIA. Jenže to je tak všechno.

[youtube_660]mXo7jxP7-aA[/youtube_660]

Ve filmu se nerozkrývá žádné tajemství tajných služeb a Renner tu jen prchá napříč světem (aby to nebyla nuda, tvůrci tam šoupli exotické Filipíny). Na otázku proč? tady odpověď nenajdete. Jedině se dozvíte, že bez modré pilulky podporující inteligenci (erekci má zřejmě v pořádku) by se z Rennera stal kámoš Forresta Gumpa, protože mu to ve škole nikdy moc nešlo. Podařený vtípek, jenže jako vysvětlení trochu chabé.

Mezi vlky dokáže bojovat i Renner

Když už tedy ty konverzační části váznou, aspoň z toho mohl být vydařený akční kousek. Na to je tu ale té samotné akce trochu málo. První hodinu sledujete hodinové putování hlavního hrdiny zasněženou krajinou a zachraňování Rachel Weisz. Do toho je vsunuta napínavá scéna z lesa, ze které se dozvíme, že nejen Liam Neeson dokáže přemoci smečku šedých vlků. Párkrát si tvůrci vyhráli i s kamerou, ale pořád toho není tolik, aby si divák nezívnul.

Ve druhé půlce se pak střih utrhne ze řetězu. Jako by si najednou tvůrci uvědomili: „Počkat, vždyť všichni fanoušci Bournea čekají nějakou honičku…“ Jak si řeknou, tak se také stane a honička na motorkách snad nebere konce. A pak, jakoby z ničeho nic, začne typická bourneovská písnička od Mobyho a jedou titulky.

Nový Bourne ukazuje, že i honička na motorce může být nuda.

Ve výsledku je tak pro diváka film příliš dlouhý, ale zároveň příliš krátký, jelikož si po jeho zhlédnutí uvědomí, že se o postavách skoro nic nedozvěděl. Ukázkovým příkladem by mohl být poloviční záporák Edwarda Nortona. Flashbacky, kde nějak jedná a vy si z toho máte vyvodit jeho povahu, jsou zbytečné. Naopak ve filmu chybí prokreslení jeho charakteru. To, že se někdo s ničím nepáře, opravdu na obrázek o postavě nestačí.

Nový Bourne si tak jde svojí cestou. Je průměrnější, jako by chtěl oslovit více diváků. Jenže nakonec není ani napínavý jako Agent bez minulosti, ani tak uhrančivě stylově natočený jako následující dva díly od Greengrasse. Moc nás ale těší, že konec láká za pár let opět do kina. Snad se dozvíme víc.

Bourneův odkaz (Bourne Legacy, The)

Akční / Dobrodružný / Thriller
USA, 2012, 134 min