RECENZE: Bez kalhot. Striptýz je sexy, i když se v něm mává pytlíky

11. 7. 2012

Magic Mike. Tak se v originále jmenuje film, který je určen především dámskému publiku. Není to ale žádná tuctová romantická komedie nebo uplakaný muzikál, režisér Steven Soderbergh si připravil takový netradiční taneční film…

Channing Tatum se proslavil právě díky tanečnímu filmu, a to konkrétně prvním dílem hiphopové série Let’s Dance. Původně, než se stal hereckým objevem, se ale živil jako striptér. Ve snímku Bez kalhot se tak trochu vrací do své staré role, kdy si strhává džíny, nosí tanga a tančí lačným dámám na klíně.

Steven Soderbergh je nesmírně aktivní režisér. Většinou točí jeden film ročně, někdy i více. Stojí za úspěšnou sérií o Dannyho parťácích, rozsáhlým dvoudílným filmem o Che Guevarovi a z poslední doby i realistickým sci-fi Nákaza. Kromě toho všeho ale v roce 2001 dokázal, že umí vytvořit i umění. Za thriller Traffic – nadvláda gangů si odnesl Oscara.

Především je třeba říct, že Magic Mikea si užijete, i když jste mužského pohlaví a polonazí striptéři vás zrovna nerajcují. Film je nabytý vydařenými vtípky, které Tatum až podezřele svěže pronáší. Jako by konečně hrál to, co mu jde nejlépe – a paradoxně je to komediální role. Podobně překvapil už v nedávné 21 Jump Street (která bohužel nešla do českých kin), a tak dává letošním rokem zapomenout, že býval jen průměrný idol mladých divaček.

A jak asi vypadají tihle dva jen v tangách, hm? Zdroj: distributor filmu

Což o to, pořád má vypracované tělo, pekáč buchet místo břicha a dává patřičně najevo, jak je na sebe pyšný. Nepůsobí to ale nijak nepřirozeně a jeho nahaté půlky tu dávají mnohem větší smysl než v nějaké milostné scéně v rádoby romantické komedii pro teenagery.

Magic Mike, což je umělecké jméno hlavního hrdiny, ale není jediný, kdo se svléká, aby obecenstvo pištělo a ječelo. Jako mladý učeň mu sekunduje Alex Pettyfer (Jsem číslo čtyři), v němž Mike postupem děje čím dál víc vidí sám sebe před šesti lety. Přivede ho do místního striptýzového baru, v němž začne jako nováček vystupovat. Všechno se skvěle daří, a i když si chlapci vytahují peníze zpod gumiček tang a upnutých slipů, pořád jim voní. Jenže nic není růžové napořád, že.

Vážnost striptérům nesedí

V tu chvíli film začíná trochu stávkovat. Je sice s podivem, že snímek o striptérech má i nějaký přesah a cosi sděluje.  Můžete blbnout donekonečna, ale stáří vás nakonec dožene a vy se budete muset chovat jako dospělý. Člověk by chtěl až zatleskat, že se něco takového režisérovi Soderberghovi podařilo do filmu procpat. Jenže to by tyto vážnější pasáže nesměly být tak uspávací.

Možná je to tím, že Tatum ani Pettyfer na vážnější polohy nestačí. Nebo tím, že divák je od začátku drážděn všemožnými fóry a lascivními pohyby pánví, a najednou poslouchá dialogy o tom, co by chtěl třicetiletý striptér dělat, až bude velký kluk. Každopádně je ale téměř dvouhodinová stopáž na Magic Mikea moc a bohužel začne nudit.

O to více si pak zaslouží ocenění všemožná taneční vystoupení. Se svižným začátkem filmu umí nabudit, během pomalejších pasáží pak zase vytrhnou z mikrospánku. Jen málo tanečních filmů je tak propracovaných a vyloženě cool jako tenhle. Tatum během svých svlékacích čísel využije i pár gymnastických dovedností a strkání rozkroku do obličeje lačných žen nepůsobí vůbec vulgárně.

Oholený pindík uvidíte jen jednou

Kdo by se bál, že tvůrci došli příliš daleko, může být klidný. Jen jednou dojde na full-frontal, a navíc jde jen o rozostřený oholený pindík ve vakuové pumpě. Vždycky si pánové na sobě nechají aspoň těch pár šňůrek, takže újma na zdraví je vyloučena.

Krásný den nezávislosti!

Nabízí se důležitá otázka. Může vůbec na takový film zajít i chlap, aniž by se cítil divně? Pokud bude sedět v kině sám a nebude toužit po pánské společnosti, možná bude zklamaný, když se k němu přeci jen nějaká nachomýtne. Cílová skupina je tu totiž jasná.

Magic Mikea si ale určitě užijete, pokud se od takových sexistických narážek oprostíte. No co, tak se tu kroutí pánskými zadky a pytlíky se houpou nebezpečně blízko kamery. Záběry jsou ale propracované a především úhly kamery natolik promyšlené, že Soderbergh dokáže zaujmout nehledě na naolejovaná mužská těla. Navíc tu Matthew McConaughey coby vrchní striptér zpívá a hraje na kytaru, což už samo o sobě je velký důvod, proč Magic Mikea a jeho polonahou crew navštívit. A taky si trochu zapištět.

Bez kalhot (Magic Mike)

Komedie / Drama
USA, 2012, 110 min

Režie: Steven Soderbergh
Hrají: Alex Pettyfer, Channing Tatum, Matthew McConaughey, Matt Bomer, Wendi McLendon-Covey, Joe Manganiello, Olivia Munn, Betsy Brandt, Mircea Monroe, Riley Keough, Adam Rodriguez, Kevin Nash, Cody Horn, Micaela Johnson, Michelle Clunie

0