RECENZE: Tohle je válka! Akční podívaná láká na pravou blondýnu

Nela Christovová

Nela Christovová

23. 2. 2012

Když se do sebe pustí agenti tajné služby, bývá na plátně veselo. Ale jakmile si to rozhodnou vyříkat nejlepší přátelé, schyluje se k pořádné řežbě. Za vším opět hledejte ženu, tentokrát v podání Reese Witherspoon.

CIA versus FBI. Věčný boj mezi těmito dvěma americkými agenturami se stal veřejným tajemstvím, ale tentokrát se nepřesunul ani tak na plátno, jako pomyslně na jeho pozadí. Do kin totiž měly téměř ve stejnou dobu vstoupit dva špionské filmy, jenže výstřední J. Edgar v podání Lea DiCapria na poslední chvíli ostrouhal. Zřejmě neměl na jehlových podpatcích takové kotníčky jako Reese Witherspoon.

Toma Hardyho zřejmě budeme na filmovém plátně potkávat čím dál častěji. Nedávno se objevil ve špionážním dramatu Jeden musí z kola ven, ale vidět jste ho mohli i v roli drsného wrestlera ve snímku Warrior, a mihnul se dokonce i v oscarovém Počátku. Ačkoli je Brit, přízvuk zaslechne často jen trénované ucho, jako například i v současné komedii Tohle je válka!.

Právě kvůli této blondýnce se vede uvnitř CIA tichá válka. Nesmělý agent Tuck (Tom Hardy) pozná Reese alias Lauren na seznamce a vyrazí na rande naslepo. Jeho sebevědomý kamarád FDR (Chris Pine) se hned poté pokusí sbalit neznámou blondýnu na pár laciných řečiček ve videpůjčovně. Jistou logiku to má, kam jinam v Americe určitě chodí nezadané holky, že?

Semir a Tom v americkém provedení si poradí s kdejakým mafiánem. Zdroj: distributor filmu

Jenže záhy vyjde pravda najevo a americké kopie Semira a Toma neváhají použít štěnice a uspávačky, aby toho druhého dostali ze hry. Nic netušící Lauren si s oběma pohrává jak kočka s myší, aby si vybrala mezi věčným sukničkářem a Britem – i to je totiž handicap hodný ke zvážení. Ale nikdy nejde jenom o ženskou. Tuckovi i hezounkovi s podivným jménem Efdýár (vážně, co je to za zkratku?) totiž dýchá na krk jejich vroubek z minulosti – mafián s obličejem panchartského Huga Stiglitze (Til Schweiger).

Kobra 11 si pomalu ani neškrtne

Tohle je válka! sice pracuje se stokrát ohraným konceptem rozkmotřených přátel na život a na smrt, přesto ale kombinuje slušnou akci se snesitelnou dávkou romantiky. A tak ani drahá polovička nebude reptat, že je ve filmu málo toho či onoho. Osvědčený námět zkrátka představuje vtipnou oddechovku, při které člověk může na chvíli beztrestně vypnout.

Ano, zápletka je téměř stupidní, ale ruku na srdce, všichni máme v tomto žánru své oblíbence, k nimž je často lepší se veřejně nepřiznávat. V tom má ostatně režisér McG praxi, sám stál za několika komerčními hity, jako jsou populární Charlieho andílci. Kouzlo tohoto filmu spočívalo v atraktivních a parodicky nadsazených bojových scénách. Kdo by do té doby řekl, že se Cameron Diaz umí prát?

[youtube_660]Wd7qYCO6aWo[/youtube_660]

Režisérovi se tento úspěch podařilo zopakovat, a dokonce i poněkud vkusněji, čímž se tahle všehochuť dostává na čelo podobně laděných komedií. Co se ale nezměnilo – akční scény stále porušují fyzikální zákony a přemrštěnou automobilovou honičku páni tvůrci zřejmě odkoukali z německého autobahnu. Podobně jako v Kobře 11, i tady poletuje vzduchem kdeco a hlavní postavy si po masivní explozi taky akorát vyklepou prach z drahého saka.

Očima Pavlíny Nouzové: Pokud se plánujete podívat na film Tohle je válka!, musíte počítat s několika základními prvky. Logika tu neexistuje. Nečekejte realistický náhled na život agentů CIA. Připravte se na předvídatelnost a nespravedlivý konec. Kupte si popcorn a nehledejte ve filmu narážky na francouzskou novou vlnu. McG natočil to, co mu jde. Odlehčenou ztřeštěnou komedii, která si uvědomuje svou vlastní stupiditu, ale i právě díky tomu dokáže pobavit.

Chybí už jenom varování, abyste doma nezkoušeli filmové scény rekonstruovat, protože byste pravděpodobně nepřežili ani intro. Jakmile řežba ustane, dostanou hlavní slovo pro změnu zvířátka, dětičky a slzopudné historky, podle kterých si člověk má zřejmě vybrat, kterému z obou rivalů bude fandit. Naštěstí ale nehrozí, že by to divák uhádl už na začátku.

Reese si umí nabalit hned dva agenty.

Můžeme namítat, že žádný z herců nepředvedl své maximum, ovšem k tomu by byl zapotřebí solidnější scénář a pak už by se film ocitl mimo komediální koleje. A i když se klade důraz na odlišnost obou agentů, ve skutečnosti oba působí spíš průměrně a jejich chování je dost podobné.

Opravdu se nedočkáte žádné propracované psychologie, což se projevuje i na dalších místech ve filmu – kdo by soutěžil o ženu, která si začne s oběma muži, aby tak našla toho pravého? Logika není silnou stránkou této komedie, místo toho se ale budete hodinu a půl smát.

Tohle je válka! (This Means War)

Akční / Komedie / Romantický
USA, 2012, 96 min