Recenze filmu Harry Potter a Relikvie smrti – část 2. Čarodějná sága končí. Obliviate

14. 7. 2011

Sedm knih, osm filmů. Záležitost jedné generace, která poznamenala téměř každého. Chlapec, který přežil, završil svůj životní příběh.

Chris Columbus natočil dvě pohádky, Alfonso Cuarón horor, Mike Newell nejslabší část série. Byl to ale až David Yates, který dovedl náctiletého čaroděje vstříc jeho osudu až do úplného konce. O závěrečných dílech dlouhých ság se hovoří ve dvou extrémech – zklamání a důstojný konec. Jaká je druhá část Relikvií smrti? Taková, v jakou fanoušci doufali a jaké se ve skrytu duše obávali. Poslední.

Bitva o Bradavice

Druhá část Relikvií smrti začíná přesně tam, kde první končila – Voldemort (Ralph Fiennes) získává bezovou hůlku a Harry (Daniel Radcliffe) truchlí nad smrtí domácího skřítka Dobbyho. Skoro jako by mezi jejich premiérami neuteklo osm měsíců, ale půlhodinová přestávka na návštěvu toalety a doplnění popcornu. Film si je ale mezery vědom, a proto v úvodních rozhovorech jeho hrdinů připomíná základní informace pro případ, že by některý divák zapomněl, po čem se to vlastně pátrá. Jde o poměrně přehledný a nenásilný úvod, po kterém se může začít odvíjet děj poslední třetiny knihy.

Yates se stejně jako v předchozích filmech věrně drží předlohy, a to až do hořkého konce (velmi diskutabilního epilogu). Velkolepá bitva o Bradavice, na kterou tolik lákal trailer filmu, se ale odehrává v jakémsi druhém plánu. Střet Harryho s Voldemortem je osobní záležitostí a boj Řádu se Smrtijedy se vždy posouval trochu stranou od hlavní dějové linie (připomeňme třeba Fénixův řád).

Není proto na škodu, že se zde neodehraje žádná další bitva o Středozem. Naopak, druhá část navazuje na rytmus a rychlost vyprávění té první a tvoří koherentní celek, aniž by se film pod tlakem událostí nějak splašil.

Rozdílem oproti knižní předloze se stávají různé filmové zkratky. Hledání viteálů v knize vedl předpoklad, že si Voldemort pro jejich umístění zvolil významné artefakty spojené se zakladateli Bradavic. Na podobné logické dedukce zde není čas ani prostor, a proto Harry získává schopnost viteál vycítit. Milovníci knih ale hole do rukou brát nemusí, vše je logicky zdůvodněno v souladu s předlohou. Podobně se do příběhu od začátku prolíná i závěrečná pointa s bezovou hůlkou nebo úlohou Severuse Snapea (Alan Rickman).

Očima Kristýny Motlové: Jsem velký fanda knižní předlohy o Harrym Potterovi, a proto Relikviím smrti – části 2 nedokážu prominout některé odchylky od knihy, které jsou zbytečné a nesmysluplné. David Yates ale za podmanivého hudebního doprovodu Alexandra Desplata dokázal navodit úžasnou atmosféru, nepříliš vzdálenou filmům válečným.

Na stranu druhou třeba závěrečná bitva mezi Harrym a Voldemortem mohla a měla být velkolepější. K 3D rozměru se vyjadřovat nebudu, neboť jsem ho ve filmu téměř nezaznamenala. Většinu z toho ale poslednímu Potterovi odpouštím. Jednak proto, že se jednoduše nedokážu oprostit od skvělé předlohy, navíc ale i proto, že mě epické finále naprosto strhlo.

Nevillova hvězdná čtvrthodinka

Snad poprvé v historii série není známé logo snímku podbarvené jednou z nejznámějších filmových melodií. Ta se ve filmu objevuje mnohem méně a Relikvie smrti budují atmosféru spíše pomocí vypjatých momentů ticha. Hudba v této části je pravděpodobně nejhorší z celé série (stokrát slyšené smyčce), a proto je její absence spíše kladným prvkem. Atmosféře snímku nelze téměř nic vytknout. Není prvoplánově dojemná, neutápí diváka v slzách (tak jako se v tom vyžíval například Návrat krále), a přesto dokáže vyvolat oblíbené mrazení v zádech a knedlík v krku.

Také akčních scén si divák užije dosytosti, i přes výše zmíněné rozdělení příběhu do dvou rovin. Vloupání ke Gringottovým, střet s Dracem v Komnatě nejvyšší potřeby i závěrečný souboj s Voldemortem a Nevillův (Matthew Lewis) zásah na poslední chvíli, to vše jsou originálně a přehledně natočené scény, které co do velkoleposti nemají v celé sérii obdoby. Nadužívání zpomalených záběrů je nešvarem téměř všech současných akčních filmů a nevyhnulo se ani Relikviím smrti. Jde patrně o kompenzaci zvyšující se rychlosti záběrů, ale zde naštěstí nepůsobí tolik rušivě.

Tím se dostáváme k nenáviděnému i milovanému epilogu. Yates údajně zařadil dovětek O 19 let později poté, co si byl díky Podivuhodnému případu Benjamina Buttona jistý, že postaršení jeho hrdinů nebude působit směšně. Při vší úctě ke schopnostem uměleckých maskérů se mu to nepovedlo.

Záleží samozřejmě na subjektivním názoru diváka-čtenáře na stejnou kapitolu v knize, avšak je třeba brát v úvahu doslovnost a názornost filmového média. Jinými slovy, jedna věc je číst o tom, že Ron (Rupert Grint) má s Hermionou (Emma Watson) několik dětí, a jiná věc je vidět ho jako obtloustlého tatíka s prořídlými vlasy.

Očima Ondřeje Erbana: Standardně odvedená práce. Nic více, nic méně. Hollywoodský fantasy velkofilm bez špetky invence. Na druhou stranu ani nic, za co by se musel režisér David Yates stydět. Zřejmě ale důstojné zpracování pohádkového bestselleru (kterýžto jsem neměl tu čest číst a jehož předchozí filmové díly jsem neviděl). Co se týče 3D, to je, hlavně ve srovnání s dalším nedávno uvedeným blockbusterem Transformers 3, vysloveně slabé.

Vše končí

Jaká tedy je druhá část Relikvií smrti? Akční, a přitom úzce spjatá s příběhem, dojemná, ale nikoli ubrečená, velkolepá, avšak nikdy nafoukaná vzhledem k vlastní sedmidílné historii. Snímek si je velmi dobře vědom toho, že je závěrem významného fenoménu. Lze mu vytknout pouze to, že se zalekl označení zklamání a přimkl se tak těsně ke knižní předloze, že ho takřka nelze kritizovat, aniž bychom zároveň nehodnotili knihu.

Voldemort v čele svých věrných

Před jedenácti lety vyšel v češtině Kámen mudrců. Před devíti se čaroděj s jizvou a v lenonkách poprvé objevil v českých kinech. Pro všechny, kteří s Harrym nacvičovali první kouzla, získávali první přátele a prožívali první lásky, končí jedno období jejich literárního a filmového života. Takové loučení se bez jisté dávky nostalgie neobejde, a proto jsou Relikvie smrti důstojným závěrem. Neplecha ukončena.

Harry Potter a Relikvie smrti – část 2 (Harry Potter and the Deathly Hallows: Part II)

Dobrodružný / Drama / Rodinný /Fantasy
USA, 2011, 130 minut