Recenze: Harry Potter a Relikvie smrti – část 1. Začátek konce je tady

15. 11. 2010

!Speciál!Konec nejslavnější (ať se nám to líbí nebo ne) knižní ságy všech dob je tady. Respektive jeho první část, finále sedmého dílu uvidíme až za osm měsíců. Všechny informace byly až doteď přísně střeženy, ale den D nadešel a režisér David Yates, který má na svědomí i pátý a šestý díl, teď stojí na pranýři, jak to celé zvládl a nezvládl. Takže na rovinu, bez obalu a na plný koule nebo jak to ještě jinak říct: On to zvládl.

Je tomu devět let, co se filmoví producenti rozhodli využít mimořádný úspěch knih J. K. Rowling a převést na stříbrné plátno ságu o malém (později mladém) čaroději, který údajně naučil děti po celém světě číst. Zatímco kniha se uzavřela už před třemi lety, film je v procesu svého uzavírání právě teď. Od klapky prvního dílu vydělala filmová série stovky miliónů dolarů, vystřídala čtyři režiséry a šířila kolem sebe nespočet zvěstí jako například tu, že představitelé ústřední trojice nevydrží až do konce (pro některé fanoušky neskutečná myšlenka). Ale oni vydrželi. A udělali dobře. Jinak by se totiž připravili o účast v (zatím) nejlepším filmu celé potterovské ságy.

Černý kůň David Yates

Harry Potter byl a je film určený hlavně pro mládež. A i přesto, že tato věková kategorie stále patří k  největším fanouškům (a tudíž je i hlavní cílovou skupinou), je sedmý díl dílem plně dospělým. Harry Potter vyzrál, a i když jsme se s každou další částí uvedenou do kin dozvídali, že je temnější a dospělejší, teprve sedmička se může skutečně rovnat (nebo aspoň přiblížit) kvalitě slavných filmových ság.

Soutěžte s Topzine.cz a Warner Bros. o jednu z cen k filmu! Vyhrát můžete:

1x deštník měnící barvu
10x sada záložek do knihy
3x kšiltovka (různé motivy)
6x pánské tričko (3 různé motivy)
10x lístek do multikin sítě Palace Cinemas

Má v sobě jistou osudovost velkých hrdinských příběhů, a přestože nepřináší filmovému umění (nebo průmyslu, jak chcete) nic inovátorského (jako tomu bylo v rámci stejného žánru třeba u Pána prstenů), bere si z uznávaných snímků poslední doby to nejlepší a umně to využívá.

Nový tetování, to čumíš, co?

Hlavní zásluha samozřejmě patří režisérovi Davidu Yatesovi, který to všechno takhle hezky spískal. Už v pátém díle se pomalu začínalo ukazovat, že vsadit na nepříliš známého Brita byl skvělý tah. Yatesovi se tentokrát povedlo vytěžit z předlohy, která trpí zbytečnou délkou, to nejlepší.  Přitom hlavní úskalí spočívalo v tom, že děj se odehrává mimo Bradavice a tvůrci tak neměli k dispozici vděčné prostředí kouzelnické školy.

Topzine.cz pro vás připravil speciál k filmu Harry Potter a Relikvie smrti, více článků naleznete zde.

Protože to, za co je Harry Potter milován, je realistický svět kouzel, sympatické postavy, věčný příběh o odvaze, přátelství, oběti, dobru a zlu a… Ano, Bradavice. A právě bez nich se musíme v posledním díle obejít. Troufám si říct, že tohle byla jedna z největších výzev, Yates se s ní ale vypořádal skvěle a filmu tato změna v konečném důsledku spíš prospěla, než ublížila.

Harry, Ron a Hermiona si letos dali gap year

Zápletku snad nemusím moc přibližovat. Ale přece jen, ne každý byl tou-co-prý-začínala-psát-ehm-na-ubrousky zasažen. Pán zla Voldemort (Ralph Fiennes) je v plné síle a jeho cíl je zjevný: zabít Harryho Pottera. Harry má taky jasný plán: zabít Voldemorta. A to tak, že s pomocí svých přátel zničí všech sedm viteálů, tedy nejrůznějších předmětů, do kterých Voldy ukryl kousky své duše, aby nebylo tak jednoduché ho zlikvidovat. Harry, Ron a Hermiona se do Bradavic tento školní rok nevrací (proč taky, když Brumbál je po smrti a v pracovně si válí šunky zloduch (?) Snape) a vydávají se pátrat po viteálech. Jízda začíná.

Harry, Hermiona a zasněný pohled do dáli

Příběhová linka se samozřejmě soustředí především na ústřední trojici kamarádů, kteří se přemisťují z místa na místo po celé Anglii a snaží se hledat, a přitom nebýt chyceni. Jejich strach, únava a beznaděj kulminují ve vzájemných neshodách. Na vině není ponorková nemoc, ale jeden z viteálů, který (do doby, než přijdou na způsob, jak ho zničit) nosí tři přátelé střídavě na krku. Jako Froda Prsten, i Harryho, Rona a Hermionu artefakt ovlivňuje a dává průchod skrytým obavám, úzkostem, paranoiám, a tedy i negativním emocím, což posouvá charaktery do větší hloubky…

Víc charismatu, Pottere!

…která ale pořád není dostatečná. Obzvlášť Harry by si zasloužil hlubší propracování. Ukázka jeho vnitřních pochodů se většinou omezuje na jsem opřený o strom a přemýšlím, ale skutečná psychologie tu chybí. Vím, že nám byla servírována v minulých dílech, kdy se Potter vztekal coby temperamentní teenager či o sobě zmateně pochyboval. Ale přesto…

Navíc hlavní hrdina sice je sympatický, ale trochu nemastný, neslaný. A bohužel málo charismatický. Ve scéně, kdy roztancovává smutnou Hermionu, vypadá možná trošku trapně, ale je v tom jiskra. Jiskra, kterou jinak Harry postrádá. Je to škoda, protože o něj tu jde především. Otázkou (na kterou odpovědět neumím) je, jak velký podíl viny na tom nese předloha, scénář s režií a samotný představitel Daniel Radcliffe.

To si děláš p***l, Harry?!

Naopak Rupert Grint (Ron), který dostal víc prostoru se projevit, ukázal, že umí. Do třetice všeho dobrého: i když jsem vždycky tvrdila, že Emma Watson má sice hezký ksichtík, ale hrát neumí, musím uznat, že se její výkon o dost zlepšil. Ve vedlejších rolích kromě starých známých Alana Rickmana (Snape) nebo Heleny Bonham Carter (Bellatrix) vyniká i skvělý Bill Nighy jako ministr kouzel.

Očima Pavlíny Nouzové: Jsem něco jako ohrožený druh – nikdy jsem Harryho Pottera nečetla a ve filmovém zpracování jsem viděla akorát první díl. Proto jsou pro mě Relikvie smrti jakousi nezaujatou zkouškou. A dopadla celkem dobře. Pořád mi nesedí hápéčková filozofie, sedmý díl ale jakožto film sám za sebe je natočený zručně a především napínavě. O to také jde – je to jakýsi předstupeň poslednímu snímku, který by měl být pompézním vyvrcholením. Jeho nejvýraznějším efektem na divákovi je tak mírné rozladění, když by si užuž pustil poslední díl… Ale musí počkat ještě půl roku.

Ministerstvo ve spárech totality

Od putování hlavní trojky utíká kamera na Ministerstvo kouzel, jehož nové vedení spolu s ke zblití sladkou mrchou Dolores Umbridge (Imelda Staunton), předsedkyní komise pro registraci čarodějů s mudlovským (tedy nekouzelnickým) původem, šíří atmosféru strachu a napětí. Právě procesy s těmi nečisté krve mrazí svým odkazem ke skutečným historickým událostem.

Dolores má ráda růžovou barvu a čistokrevný původ

Chvíli dokonce tyto záběry působí lépe než scény Harryho a spol. Po skvělých úvodních sekvencích Harryho stěhování a (ne Harryho) svatby totiž film trochu ztrácí tempo. I přes všechnu režisérovu snahu trpí první část posledního dílu jakousi neuspořádaností – a to minimálně v první půlce filmu. Je to nejen kvůli už zmiňované roztahanosti předlohy, kdy se hrdinové přemisťují z místa na místo a snaží se vymyslet nevymyslitelné, ale taky tím, že je to přece jenom polovina knihy, polovina příběhu. Chybí tak klasický dramatický oblouk. Naštěstí se ale v druhé půli filmu tempo vrací (spolu s úlevným pocitem, že to přece jenom někam směřuje).

Akce je tak akorát, ani málo, ani moc, a komu vadí, že jí možná není tolik, kolik se čekalo, má smůlu – tak to je a tak to funguje dobře. Dobře fungují i vtípky, které nejsou trapné, ale opravdu zábavné. Překvapit může i řada opravdu krásných scén. Harryho tanec s Hermionou, znovusetkání s Ronem, úprk lesem před lapky, stan uprostřed holých stromů, bába na zimním hřbitově… To jsou momenty, kvůli kterým stojí Harry Potter za to. Yates se snaží točit civilně a bez kýče a daří se mu to.

And the winner is…

Na potterovskou filmovou ságu, která výjimečnou kvalitou nikdy moc neoplývala, je to mimořádně povedené. Ale i když budeme film brát nepotterovským měřítkem, jde o nadprůměrný kousek. Práce s kamerou, s herci, gradování scén, dialogy… To všechno je lepší, mnohem lepší než dřív.

Patřím ke generaci, která s Harrym vyrůstala, přesto jsem i v těch jedenácti letech byla hrdá na to, že jsem obyčejný mudla a ne nějaký pitomý kouzelník. A i mě, která se za ta léta, přečtené knihy a zhlédnuté filmy se značkou HP nijak nezměnila, Harry Potter 7/1 nějakým trikem dostal. Jak už bylo řečeno v úvodu: zatím jeden z nejlepších, ne-li nejlepší snímek celé série vůbec. Zatím… Protože teď nezbývá než čekat, jak se povede závěrečná část. Budu držet palce.

Harry Potter a Relikvie smrti – část 1 (Harry Potter and the Deathly Hallows: Part I)

Dobrodružný/ Drama / Rodinný / Fantasy
Velká Británie / USA, 2010 , 146 min