RECENZE: Elitní zabijáci. Jason Statham se zácpou rozstřeluje Brity

5. 10. 2011

Jason Statham a další akční role. Nic nového pod sluncem. Elitní zabijáci se již před premiérou hlásili k šedému průměru. Koná se nakonec překvapení, nebo hvězdná herecká sestava zklamává na celé čáře?

Podle všech dostupných ukázek by jen málokdo tipoval nové Elitní zabijáky na remake přes 30 let starého filmu. Pod ten se podepsal klasik westernového žánru Sam Peckinpah (Divoká banda, Pat Garrett a Billy Kid) spolu s hereckými esy Jamesem Caanem a Robertem Duvallem. I když se nejednalo o zásadní filmové dílo, stále se řadí k těm lepším žánrovým zástupcům.

Jason Statham se postupem času a hodinami strávenými v posilovně propracoval od modelingu a potápění až k novodobé akční modle. Jeho bicepsy jsme mohli vidět v nedávném počinu Mechanik zabiják a úchylném Zastav a nepřežiješ, řádně prořízlou pusu zase předvedl ve filmech Sbal prachy a vypadni nebo Podfu(c)k.

Ne už tak jeho moderní verze. Důvodů je hned několik a překvapivě k nim nepatří poměrně zajímavá zápletka. Ta sleduje počínání skupinky elitních nájemných vrahů, kteří dostali za úkol zlikvidovat vrahy synů bohatého arabského šejka. A nedělají to jen pro peníze. Jednoho z jejich parťáků totiž drží značně přestárlý šejk v zajetí.

Klasická herecká poloha Jasona Stathama alias Pán se zácpou, Zdroj: distributor filmu

Cvičná střelnice pro ostřílené vražedné borce je navíc okořeněna o prvotřídně vycvičené cíle. Ti se rekrutují z řad bývalých členů britské elitní jednotky SAS. Banda na první pohled vyžitých páprdů má v malíku nekonečný zástup smrtících technik a knírkatého Clivea Owena (Potomci lidí) v zásobě. Ingredience pro epickou adrenalinovou smršť jsou tedy na svém místě. Jenže.

Smutný Jason chce pást ovce

Jenže ono to tak nějak neklouže. Jason Statham (Kurýr, Expendables: Postradatelní) vždy slibuje, až na výjimky obsahující přílišné množství vlasů na jeho hlavě, nekompromisní, strhující a hlavně uvěřitelnou akci. S cejchem elitního nájemného vraha mu ale dochází dech. Namísto sebevražedného kurýrovského stylu spíše plánuje, vyčkává a prostě a jednoduše blbě kecá, popřípadě smutně zírá z okénka letadla a myslí při tom na svou milovanou, se kterou by kdesi v divočině rád pásl ovce.

Stathamova nulová mimika a výraz připomínající nikdy nekončící problémy se zácpou k jeho filmům patří. Pokud mají ale scény obsahovat i jiné emoce než jen regulérní nasranost, nastává problém. Až to občas evokuje pocit, že si Statham po několika dnech natáčení uvědomil, že se nedopatřením ocitl v jemu absolutně nevyhovujícím filmu.

Když už jsme u herecké sestavy, nenechte se zmást účastí Roberta De Nira. Tomu to sice se samopalem v ruce sekne, během několika minut se ale naneštěstí nechá uvěznit a v celém filmu ho uvidíme přibližně pět a půl minuty. I během nich si ale dává ústředního hrdinu bez milosti k snídani. Stejně jako tak trochu záporáka s tváří a porno knírkem Clivea Owena.

Očima Pavlíny Nouzové: Ano, vím, že Jason Statham asi neumí zahrát nic jiného než drsného chlápka se zbraní. Mohl by mu ale už někdo poradit, aby si dal mezi těmi filmy na jedno brdo alespoň rok pauzu? Protože tuhle lesklou lebku jsme mohli letos vidět už v Mechaniku zabijákovi a i tehdy jsem měla pocit, že bych byla radši pod doutnající sopkou než v kině.

Celková utahanost ale nejde jen na vrub k uzoufání znuděné herecké sestavě. Na lavici obžalovaných sedí také celovečerně debutující režisér Gary McKendry. Tomu chybí jak naleštěná vizualita tvůrců odkojených reklamní filmařinou, tak kinetická a fyzická akce alespoň minimálně propojená uceleně odvyprávěným příběhem.

Když Jason miluje, my se smějeme

Elitní zabijáci tak trpí častým neduhem akčních počinů od režijních nováčků. Film se jim rozpadne pod rukama na sled nudných pasáží, ze kterých vybočí jen několik málo nápaditých a dobře vedených scén. Ty se zde samozřejmě také najdou, naneštěstí v množství menším než malém. V samotném porovnání s režijně dobře zvládnutou předlohou navíc McKendry ztrácí další body.

Sbal bágl a vypadni!

Snímku by prospěla inteligenční a hlavně emoční očista. Snaha procpat do příběhu o nájemných vrazích milostnou linku je tak absurdní, jako myšlenka, že Jason Statham je schopen mít někoho rád, nedej bože milovat. V tvůrci zamýšlených melancholických momentech tak dojde i na tolik oblíbený tabu smích, při kterém se v kinosále pobaveně tetelíte nad nechtěnou a bránici trhající směšností dané scény.

Ano, Elitní zabijáci jsou o něco lepším akčním snímkem než aktuální Saxána a Lexikon kouzel. Bohužel mohou stavět jen a pouze na několika závanech originality, které jsou utopeny v závalech šedi, nudy a nechtěné sebeparodie. Statham tlačil, co to šlo, k dobrému hodnocení to ale nestačí.

Elitní zabijáci (Killer Elite)

Akční / Thriller
USA / Austrálie, 2011, 116 min