Recenze Saxána a Lexikon kouzel. Vstupte podruhé do stejné řeky, jen špinavější

15. 9. 2011

Filmová Saxana neboli Dívka na koštěti. Krásná Petra Černocká s kudrnatými vlasy, která uměla vyčarovat krávu a natahovat ruce, což bychom ocenili nejen u televize, když je ovladač daleko. Teď nám ale tahle čarodějka vyrostla a má, ehm, dítě.

Takhle prý vypadá mix Černocké a „Hrůši“, Zdroj: distributor filmu

Kdo za mlada neviděl Dívku na koštěti, jako by neměl plnohodnotné dětství. Holčičky ji obdivovaly a chtěly taky umět čarovat, klukům se zase líbila. Petře Černocké bylo během premiéry teprve 22 let a už ji poznávali lidé na ulici. Hrála v moderní pohádce, která ale nebyla uslintaně normalizační a dokázala rozesmát. Všichni mladí herci, kteří si zde zahráli, se teď pohybují mezi hereckou špičkou (Jan Kraus má svůj pořad, Jan Hrušínský zase divadlo).

Režisér Václav Vorlíček byl před sametovou revolucí jeden z nejgeniálnějších režisérů. Sice točil v době normalizace, přesto nesklouzl k patolízalským dramatům o síle davu. Velice chytře se totiž zabydlel v komediích, které lidem dávaly oddechnout od světa venku, zrodil Dívku na koštěti, Tři oříšky pro Popelku i Dr. Mráčka. Po roce 1989 se ale nostalgicky vrací ke svým starším dílům (Arabela se vrací) a točí už jen málo úspěšné pohádky.

Jak byla Dívka na koštěti moderní a stále se na ni dá dívat, i když vám věk začíná třeba čtyřkou, tak je nová Saxána a Lexikon kouzel infantilní. Představa, že se u ní sejde celá rodina, jako tomu bylo u její předchůdkyně, je absurdní.

V centru dění Saxány totiž stojí dítě. Dítě, které zplodili ona slavná dívka na koštěti (tehdy ještě krátce Saxana) a Honza Bláhů. Když máte dítě v hlavní roli, musíte točit setsakra opatrně a najít vyloženě objev, jinak se vám stane, že tento talent akorát otráví diváky.

Malá Saxánka ordinuje v Růžovce

Což se v případě Saxány stalo. Jak Steven Spielberg dokázal vybrat správně roztomilé děti pro E. T. – Mimozemšťana, tak se režisér Václav Vorlíček seknul při zvolení Heleny Nováčkové. Její „Vááážněéé?“ či případně „To je bóómbááá!“ působí, jako bychom se dívali na jeden ze slabších dílů Ordinace v růžovce.

Spolu s hlavní hrdinkou charakterizuje novou podobu Saxány i nespočet infantilních vtipů. Sice oceňuji, že se tvůrci snažili srazit na minimum fekálnosti a prdíky, ale pořád tu chybí nadčasový humor. Před čtyřiceti lety nás bavila Helena Růžičková se svým Kolumbem ve vodovodu, teď to je už jen Naďa Konvalinková a její opakující se halucinace. Toho trpaslíka uvidí asi pětkrát, pokaždé omdlí a pokaždé bychom se asi měli smát.

Kromě Konvalinkové tu je ještě pár dalších náhražek. Například ředitele čarodějné školy a celé říše pohádek už nehraje Josef Bláha, který před několika lety zemřel. Nahrazen byl Jiřím Somrem, který má možná stejný design, ale stejně jako Konvalinková vytvořil absolutně jinou povahu, než měla původní postava. Starý ředitel byl přeci jen zlejší, jeho čtyři ruce působily chvílemi i strašidelně, tento ředitel je ale zamilovaný do Jiřiny Bohdalové, plácá infantilní blbůstky, nechá se svázat záporákem a vlastně nemáte jediný důvod věřit, že právě on by mohl být vládce jedné říše.

Díky bohu za skutečnou Saxánu

Bylo by ale nefér, kdyby se celý film odepsal jen kvůli scénáři, který je plný nelogičností a chudý na vtipy. Například právě Černocká spolu s Hrušínským se snaží navodit dojem, že tady i někdo hraje. Paradoxně to jsou ale dospěláci, kteří však nejsou za zenitem jako jiní herci v Saxáně, již dodávají jakýs takýs šmrnc pohádce (přitom by v pohádkách měla hrát prim mládež, případně moudré babičky a dědečkové).

Pan ředitel nám trochu změnil design

Na co Saxána a Lexikon kouzel láká, je ale použitá animace. Jak do svých diváků každou půl hodinu cpe ČT24 (ČT je totiž partnerem Saxány), jde o zbrusu novou techniku. Dobře, když se poohlédneme třeba do Pixaru, nedá se to moc srovnávat. Přesto na české poměry jde ale o něco výjimečného.

Očima Oldřicha Mánerta: Pryč je roztomilá naivnost a pohádkovost původní Saxány. Scenáristická utahanost a prostá a jednoduchá nuda přeberou otěže po několika minutách tak trochu televizní podívané, jen aby s blížícím se koncem eskalovaly do regulérního diváckého teroru. Několik jednotlivých vtipů sice zafunguje, v rámci zadnici týrající a spánek přivolávající přehlídky se ale jedná spíše o výkřiky do tmy.

Jediným světlým bodem zůstává překvapivě kvalita triků. Ne všech, ale zejména digitální postavy humanoidního základu vypadají celkem k světu. Předem jistý komerční úspěch ale nevalná kvalita filmu stejně neohrozí, takže se mohou zasloužilí tvůrci hrdě poplácat po ramenou a s klidem připravovat další hřejivé projekty směrované přesně na vkus obyčejných českých lidiček.

Postavy z pohádkového světa byly většinou vyrobeny počítačem, a tak měli herci často před sebou jen prázdno (a občas je to i poznat, že se holt koukají jinam, než stojí PC trpaslík). Jak šlo ale o draky, kostlivce nebo bazilišky, prostě postavy, které nemají humanoidní vystupování, je všechno na výbornou. Když ale nastoupí takový Krakavous, který se při některých svých pohybech podivně vlní, divák zalituje, že tvůrci jednoduše neobsadili malého kluka, kterému by jen nalepili vousy (ačkoli se s kolegou v komentáři neshoduji).

Hups, ten trpaslík je trochu víc nalevo

Pokud byste ale pořád váhali, jestli Saxánu nehodnotím spíš jako něco pozitivního, pak pozor na hudbu. Skládal ji Radim Hladík (rocker z Blue Effectu), což při jejím poslechu zní až neuvěřitelně. Jako by ji hrál jediný člověk na klávesy, a ještě se mu pomíchaly noty. V napínavých momentech, kdy třeba zločinec ukradne řediteli kouzelnou hůlku, hraje cosi, co slýchají hráči Age of Empires. Tedy skoro až meditativní, neustále se opakující motiv, který ve filmu ale v žádném případě nekoresponduje s dějem.

Režisér Vorlíček tak pokračuje na své vlně polistopadové tvorby. Je čím dál naivnější, pro menší a menší děti, a tak i když se teď s chutí podívám na Dívku na koštěti, Saxánu už nikdy více. Podobně jako po 25 letech vstoupili Sněženky a machři podruhé do stejné řeky a nebylo to moc příjemné, vrátila se i po 40 letech čarodějka Saxána. A zřejmě čím delší doba, tím hůř.

Saxána a Lexikon kouzel

Pohádka
Česko, 2011, 90 min

Režie: Václav Vorlíček
Hrají: Petra Černocká, Helena Nováčková, Jan Hrušínský, Jiřina Bohdalová, Petr Nárožný, Josef Somr, Jiří Lábus, Naďa Konvalinková, Jaromír Dulava, Ota Jirák, Markéta Hrubešová, Jaroslav Kepka, Bronislav Poloczek, Uršula Kluková

0