RECENZE: Arthur a souboj dvou světů ukazuje pokračující senilitu Bessona

10. 11. 2011

FOTO: Arthur a souboj dvou svetu (2010)Do kin přichází závěrečný díl trilogie o Arthurovi, Minimojích a různých druzích hmyzu. Doufejme, že je opravdu poslední.[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/arthur-3-2010/]

Když jinak skvělí režiséři začnou natáčet pro své děti, je to malér. Nedávno nám to již počtvrté předvedl Robert Rodriguez a nyní přichází se svou troškou do mlýna potřetí Luc Besson. Francouzský režisér má pravděpodobně nějakou úchylku přes vlasy – z Bruce Willise udělal blonďáka, exmanželku Millu Jovovich odbarvil na oranžovo a Freddiemu Highmorovi vytvořil na hlavě tak hrozný melír, že se vám o něm bude zdát ještě na smrtelné posteli. Nebo až budete senilní tak, jak se to přihodilo právě Bessonovi.

Francouzský režisér Luc Besson je známý svou spoluprací s hercem Jeanem Reno. Ten se objevil v jeho filmovém debutu Poslední bitva (1983), stejně jako ve vysoko hodnocených filmech Magická hlubina (1988) nebo Leon (1994). Svou bývalou manželku, Millu Jovovich, obsadil režisér do filmů Pátý element (1997) a Johanka z Arku (1999). Jedním z Bessonových nejproslulejších filmů je však Brutální Nikita (1990), která byla předlohou i pro stejnojmenný kanadský seriál.

Název napoví

Příběh se začal psát v roce 2006, kdy spatřil světlo světa první díl – Arthur a Minimojové. Originality moc nepobral – jde o kombinaci Artušovské legendy, Pána prstenů a vůbec celé historie fantasy a pohádkových příběhů. Snímek ale měl vyvážený poměr roztomilosti, akčních záběrů a vtípků všeho druhu, takže se u něj divák nenudil.

Romance s věkovým rozdílem 990 let. Zdroj: distributor filmu

Arthur (Freddie Highmore) žije u babičky (Mia Farrow), která mu vypráví pohádky o dědečkovi, ztraceném ve světě miniaturních skřítků Minimojů. Na své desáté narozeniny se Arthur vydá dědu i skřítky hledat, což se mu podaří. Navíc přemůže strašného Maltazarda, najde poklad a získá skřítčí princeznu Selenii (Madonna). V druhém díle, Arthur a Maltazardova pomsta, se zloduch vrací, aby se – jak nenápadně naznačuje název – pomstil. Průměrnou úroveň nastavenou první částí sráží ta druhá na minimum.

Sám o sobě neměl druhý díl nikdy vzniknout, protože je jen prologem k části třetí. Kromě posledních pěti minut se v něm prakticky nic nestane. Diváci, kteří ho viděli v kinech, tak vlastně již dva roky čekají, jak to dopadne (asi nejdelší přestávka v historii kinematografie). Nyní se tedy dočkali a je zde Arthur a souboj dvou světů, v němž se Maltazard dostane do našeho světa a pokusí se ho ovládnout (jak opět nenápadně napovídá název).

Matching couple

Jako zábava pro celou rodinu má v sobě film linii rodinnou a dobrodružnou. Netradičně je však přidána i linie milostná – pozor – mezi desetiletým chlapcem a princeznou, které táhne na tisíc roků. Věkový rozdíl v prvním díle navíc korespondoval s hereckým obsazením (Highmore – Madonna), což si tvůrci uvědomili a zpěvačku vyměnili za příhodnější Selenu Gomez. Příběh se ale nezměnil, stejně jako český dabing, kde máme mezi milenci rozdíl necelých dvacet let (David ŠtěpánZuzana Norisová). Celá tato záležitost ilustruje, jak nedomyšlený je svět Bessonovy trilogie.

Příběh se vyvíjí naprosto nahodile. Když je nejhůř, jedna z postav přijde s řešením, které se ve filmu nikdy předtím neobjevilo (takový princip deus ex machina pro začátečníky). To odsouvá diváka na vedlejší kolej – neumožňuje mu vytvářet hypotézy o vývoji děje a jeho uvažování se tak točí pouze kolem toho, jestli to dopadne dobře nebo ne. Akce se odvíjí na základě premisy malý skřítek ve velkém světě a neustále se zde variují scény typu jízda na toboganu (potrubím, autodráhou, aj.) nebo let na komárovi (berušce, letadle, atp.).

Očima Pavlíny Nouzové: Arthur a souboj dvou světů vám dá přesně to, co očekáváte. Tuctový příběh postavený na tom, že děti jsou přece hloupé, a tak nějakou logiku nepotřebují. Černobílé chápání světa zabalené do barevného pozlátka. A celkem přijatelnou animaci. Kdo tuhle Bessonovu trilogii dosud nesledoval, nedostane ale žádný důvod pro to, aby s tím začal.

Kromě skřítků a Arthura jsou zde všechny postavy nešikové, popletové, hlupáci nebo naivní důvěřivci. Arthur dostává ty nejlepší nápady, vždycky všechny přepere a zachrání, zatímco jeho matka a otec leží v mdlobách opodál. Přestože jde o dětský film (a určitá míra degradace autorit je nutná), hloupost dospělých zde překračuje únosnou mez. Vrcholem je závěrečné poučení trilogie – i nemotorná matka zvládne nakrájet koláč, když jí budou všichni u stolu fandit.

Maltazard si na Zemi rychle získá popularitu

Arthur a soubor dvou světů dosahuje v závěru takové absurdity, až si divák říká, že to snad Besson nemůže myslet vážně. Některé scény by nasvědčovaly tomu, že trilogie je pro něj prostorem, kde chce složit poklonu (nebo se vysmát) svým oblíbeným filmům, knihám a písním. Tuto interpretaci by podporovalo například zasazení příběhu do amerického městečka 60. let a četné intertextuální odkazy.

Dojde i na Dartha Vadera

Ať už budeme v trilogii o skřítcích menších než zub hledat cokoli, nebude nám to nic platné. Pod řemeslně dobrou a detailní prací se totiž neskrývá stejně pečlivě vytvořený příběh, odehrávající se v logicky vystavěném světě. Film se snaží díry zalepit odkazy a citacemi, ale výsledek je na konci stejně hrozný jako melír hlavního hrdiny. Snad mu vlasy rychle odrostou a Besson se vrátí k Jeanu Renoovi a akčnímu žánru.

Arthur a souboj dvou světů (Arthur et la guerre des deux mondes)

Dobrodružný / Rodinný / Fantasy
Francie, 2010, 101 minut