RECENZE: Argo. Ben Affleck kašle na Daredevila, teď precizně režíruje

27. 11. 2012

Režisér Ben Affleck je zpět. Tentokrát přináší heroický příběh o záchraně nebohých Američanů před rozohněnými Íránci. Ve výsledku je to ale nadmíru dobré pokoukání.

Ben Affleck se po dvou letech vrátil k režii a opět obsadil sám sebe do hlavní role. A i tentokrát mu to vyšlo spíš než hraní v tuctových romantických komediích. Oproti svým předchozím režijním kouskům ale vsadil na příběh podle skutečné události, což se většinou vyplácí. Podobně jako nedávné surfařské drama Na divoké vlně mohl z příběhu vymáčknout více, pořád ale odvedl solidní práci, u které se divák jen diví, jak mohl tento člověk hrát Daredevila.

Ben Affleck je už od střední kamarád Matta Damona. Z počátku byl brán jen jako jeho sidekick, během let se ale vypracoval v uznávaného herce a režiséra. Dostal se k němu přes debut Školní vázanky, spolupráci s Kevinem Smithem, blockbustery typu Armageddon a Pearl Harbor a pár těch romantických komedií. Nyní se o něm spekuluje i jako o kandidátovi na režijního Oscara.

Tentokrát se ale nekonají žádné rudé elasťáky. Affleck se obsadil do role agenta CIA, jenž se snaží pomoci skupině amerických úředníků/diplomatů, kteří uvízli v Íránu po nastolení vlády Rúholláha Chomejního. Jak ale dostat šestičlennou skupinu ven ze státu, kde na každé pasové kontrole hlídá skupinka ozbrojených vojáků? Hlavního hrdinu napadne to nejšílenější krytí v historii CIA – všichni se budou vydávat za filmařský štáb, který byl v íránské poušti natáčet béčkovou kopii Star Wars.

Skrýt skupinu hledaných Američanů není sranda. Zdroj: Warner

Když se tak týden po zhlédnutí Arga zamyslíte nad tím, jak byste charakterizovali Affleckovu postavu, možná zjistíte, že vůbec netušíte. Že si ho téměř nepamatujete, snad kromě zálesácké image. Právě to je ale jeho výhodou, a ne záporem, jak se někdo může domnívat.

Očima Nely Christovové: Amerika miluje hrdinné agenty, kteří zachraňují svět, heboučká koťátka nebo aspoň jiné Američany. A ještě když je to podle skutečných událostí. Díky téhle větičce možná Argu odpustíme patos, předvídatelnost nebo nulové vykreslení vedlejších postav. Jenže režisér, producent a herec Ben Affleck nevyužil potenciál složitého příběhu, který osekal na kost a pokusil se ho narvat do 120 minut. Hlavní byla akce, takže filmu chybí snad všechny emoce kromě napětí, které ale pomalu graduje do velkého finále.

Affleck se za celý film neusměje, nenaštve, nerozpláče. Jeho mimika je nulová kromě pár momentů, které u diváků vyvolávají až smích. To vše je ale pečlivě promyšlené – jeho postava by podle slov řečených už na začátku měla být nejlepším agentem CIA na úniky. Právě proto má být nenápadný, a to až tak, že ho divák spolu se záporáky považuje za neviditelného.

Aby té nenápadnosti nebylo moc, do vedlejších rolí byli obsazeni John Goodman (Big Lebowski) a Alan Arkin (Malá Miss Sunshine). Jeden jako maskér, druhý filmový producent. Dohromady tvoří skvělé hláškovací duo, které vždy odlehčí už příliš napínavou situaci.

V určitých momentech tak Argo balancuje mezi thrillerem a komedií, ale ve výsledku se jasně přiklání k napínavějšímu žánru. Žádní Dannyho parťáci se tedy nekonají (i když za produkcí stojí George Clooney). Napětí zde funguje precizně a s postupem filmu pomáhá gradaci. Jediná škoda je, že Affleck použil snad nejjednodušší metodu, a to všechno musí být na poslední chvíli. Skupinka tedy na poslední chvíli odjíždí z domu kanadského velvyslance, který je zde ukryl. Na poslední chvíli se pro ně zařizuje letenka a tak dále.

Čtěte více: Ben Affleck spojí síly s producentem Matrixu. Natočí film ve stylu Dooma

Hlavně kvůli těmto prvkům byl částečně změněn onen skutečný příběh. Letenky samozřejmě nikdo nerušil, operace byla na chvíli pozastavena ještě v době, kdy agent CIA nebyl ani v Íránu. Také žádní vojáci nedojížděli ve svých autech letadlo. Sice to vše Affleck vysvětluje tak, že jednoduše točil hraný film, a ne dokument, pořád to ale na diváka působí nedůvěryhodně.

Velký íránský bratr tě sleduje na každém kroku.

Může se pak sám sebe ptát, jestli film není přeamerikanizovaný. Zlí Peršané pálí vlajky a bijí ženy. Když divák vidí napětí budované na nereálných skutečnostech, není pak i tato atmosféra podobně stavěná? Američtí kritici, kteří na Argo zatím nešetří chválou, si to zřejmě nepřipouští. Čeští diváci na filmové databázi jsou už nedůvěřivější.

Záleží na interpretaci. Byť jde na první pohled o celkem jednoduchý film, stále musí divák vnímat i nenápadná sdělení jako ke konci řečené „všichni zajatci nakonec vyvázli živí“. Pak uvidí, že Affleck uskočil od skutečnosti jen minimálně a pouze, když to neovlivnilo vyznění příběhu, ale jen spád filmu. Navíc použít osmdesátkové kníry u většiny herců chce pořádnou dávku odvahy.

Argo (Argo)

Drama / Thriller
USA, 2012, 120 min

Režie: Ben Affleck
Hrají: Bryan Cranston, Ben Affleck, John Goodman, Taylor Schilling, Kyle Chandler, Alan Arkin, Tate Donovan, Clea DuVall, Adrienne Barbeau, Rory Cochrane, Kerry Bishé, Richard Kind, Victor Garber, Titus Welliver, Michael Parks, Željko Ivanek, Chris Messina, Michael Cassidy, Keith Szarabajka, Scoot McNairy, Tom Lenk, Scott Elrod, Christopher Denham, Rob Brownstein, David Sullivan, Kelly Curran, Ashley Wood, Clark Gilmer, Matthew Landon

0