RECENZE: Na divoké vlně. Surfařská limonáda chutná poměrně dobře

25. 11. 2012

Na první pokoukání je film Na divoké vlně jen další surfařskou limonádou. Když mu ale dáte šanci a vydržíte až do konce, dočkáte se sympatického poselství mladého kluka, který byl Pan někdo.

Nemusíte být surfař, abyste si film o surfařích dokázali vychutnat, jak se může někdo mylně domnívat. Snímek má akorát přinášet něco neobvyklého, co vyčuhuje z tohoto často natáčeného tématu – skvělé záběry, dumání nad životem v průběhu celé stopáže či skutečný příběh. Drama Na divoké vlně používá od každého trochu, ale staví na tom nejjednodušším – natočeno podle skutečné události.

Jay Moriarty se narodil v roce 1978 a už od devíti let sjížděl vlny. Později pomocí svého trenéra a mentora Frostyho Hessona dokázal v 16 letech surfovat na tzv. Mavericks, vlnách vysokých až 24 metrů. A pozor, pro někoho spoiler. Zemřel den před svými 23. narozeninami při potápění v Indickém oceánu. I nadále ale jeho život inspiruje mnoho dalších surfařů, mezi nimiž se například zavedla fráze „Live like Jay“.

Dalo by se říct, že téma surfařského dramatu je již vyčerpané. Měli jsme tu skutečný příběh Bethany Hamilton, kterou nezlomil ani útok žraloka (Surfařka). Stejně tak film o dívce, která se snaží překonat mužské soupeře (Osudové léto), nebo i ulítlý animák se surfujícími tučňáky (Divoké vlny). To ale pořád není omluva pro nový snímek, že se vydá už osvědčenou cestou, aniž by zkusil něco nového.

Pro Jaye Moriartyho bylo surfování vším (jak jinak). Zdroj: Bontonfilm

Příběh Jaye Moriartyho totiž skrývá silný potenciál. Šestnáctiletý kluk, který by teď s kamarády leda pařil GTA, má srovnaný náhled na svět a silnou vůli, kterou by mu záviděl leckdo. Kdyby si snímek vzal do parády takový Terrence Malick, sledovali bychom hloubavé filosofické drama, které by skvěle vystihlo jeho osobnost. Takhle je to jen lehký nadprůměr.

Očima Oldřicha Mánerta: Curtis Hanson to má pořád v ruce. Od boku dokáže vystřihnout sportovní drama včetně všech jeho specifik. Dočkáme se velký proher, velkých vítězství, rad do života a proměny zprvu nesympatických charakterů. Když do toho všeho hraje hypnoticky přesná hudba, není důvod si stěžovat. Jen toho surfování mohlo být ve výsledku o něco více, tvůrcům se totiž během těch několika málo vlny sjíždějících scén podařilo vykreslit nádherně poetickou a skvělou atmosférou prodchnutou podívanou. Až i kovaná suchozemská krysa ze srdce Evropy pochopí, co že je na tom surfování tak cool.

Režiséři Curtis Hanson a Michael Apted se zde originálně věnují jeho dospívání, kdy pokořil tzv. vlny Mavericks, a neohlíží se za soutěžemi a jeho dalším počínáním. Samotné zpracování je však už zcela standardní.

[youtube_660]dQ61Lf2IMWU[/youtube_660]

Sledujeme teenagerský příběh, kde se Jay (Jonny Weston) seznámí se svým mentorem Frostym Hessonem (Gerard Butler). Ačkoliv ho nejprve nechce trénovat, nakonec svolí a pomůže mu připravit se na největší životní výzvu – sjet vlny vysoké desítky metrů. Mezitím se snaží pomáhat mámě, zachránit přátelství a sbalit holku, tedy tradiční motivy, které by měly nalákat průměrné mladé diváky.

Osobně nejsem žádným fanouškem Moriartyho filosofie, ale mnoho surfařů jeho pozitivní náhled na svět a nekonečnou vůli uznává skoro jako modlu. Je to pro ně skutečný soul surfer, který možná vyhrával soutěže, ale pořád to byl hlavně milovník vody a vln. Je dost možné, že mnoho z nich bude z takového zpracování jeho příběhu spíše zklamáno.

Podle skutečné události může být na škodu

Proto je z části potřeba si natočeno podle skutečnosti uvědomovat, ale z části si ho nepřipouštět. Pokud bychom odhlédli od toho, že Jay Moriarty žil a umřel, bude Na divoké vlně vypadat jako snímek bez záměru. Když se budeme ale příliš soustředit, bude nám Jayův příběh připadat jako slepenec z přeslazených klišé, který snad nemohl být pravdivý.

Od Leonidase ke zkušenému surfaři.

Nejlepší je proto jít do kina se střízlivým přístupem. Sledovat perfektně natočené záběry na vlnách a zvažovat, jak bychom se v jeho věku chovali my sami. Při scénách, kdy jde konečně sjíždět Mavericks a kdy starý muž opodál dramaticky pronese „Dneska někdo umře…“, ale raději nevnímat.

Moriartyho příběh je inspirující a plný ponaučení. Režiséři ho však zpracovali příliš rutinně (Apted má na kontě podobné životopisné snímky Gorily v mlze a Nezlomná vůle, byť částečné kvality určitě skrývají) a občas přehlíží pro diváka zajímavé prvky. Například o skutečném životě mentora Frostyho se příliš nedozvíme (zpočátku je tu zobrazován jako morous, přitom v reálu naučil surfovat nejen mladého Moriartyho) a o Moriartyho moudrech ještě méně. Jistě ale film vydělá více, než kdyby byl plný hlubokomyslných voiceoverů.

Na divoké vlně (Chasing Mavericks)

Drama / Sportovní
USA, 2012, 117 min