×
TOPZINE.cz

Seriál Útěk z vězení: Objevte cestu z lochu na těle mladého fešáka

FOTO: Prison Break (2005-2009)Potetovaný chlápek zachraňuje svého bratra a bojuje proti všemocné Společnosti. Nečeká vás žádné
dvacetileté kopání tunelu, tenhle Útěk z vězení je mnohem rychlejší!

FOTO: Prison Break (2005-2009)

Útěk z vězení (v originále Prison Break) se téměř přiblížil ideálu dokonalého seriálu, který skončí dřív, než scenáristé vyplýtvají všechny nápady, a z původně akcí nabitých epizod se stane nastavovaná kaše. Slovo téměř je namístě, protože i Prison Break si v průběhu čtyř sérií stihl vybrat svou slabou chvilku. Přesto tento americký seriál o nadprůměrně inteligentním architektovi, který se dobrovolně nechá zavřít do vězení, aby zachránil svého bratra před elektrickým křeslem, patří k seriálové špičce posledních deseti let.

Hlavním tvůrcem seriálu Prison Break je poměrně neznámý Paul T. Scheuring, který pracuje zejména jako televizní a filmový scenárista (např. Osamělý mstitel s Vinem Dieslem). Na seriálu se spolupodílel mimo jiné i Bobby Roth, který režíroval některé díly populárních seriálů jako Ztraceni, Mentalista, Flashforward, Hranice nemožného, Myšlenky zločince nebo Vražedná čísla.

Tetování jako mapa

Michael Scofield (Wentworth Miller) je bezúhonný mladý architekt, když se z ničeho nic rozhodne vykrást banku. Vzhledem k tomu, že nebyl nikdy trestán a při procesu se ke všemu přizná, umožní mu soudce vybrat si vězení. Michael je převezen do státní věznice Fox River, kde čeká na svou cestu po poslední míli jistý Lincoln Burrows (Dominic Purcell). Bystrému soudci uniklo několik důležitých faktů – Michael je Lincolnův mladší bratr a tetování pokrývající jeho tělo od pasu nahoru netvoří jen nicneříkající obrazce, nýbrž obsahují propracovaný plán k útěku z vězení.

Taková je výchozí myšlenka Útěku z vězení, jehož čtyři série vyprodukovala televizní stanice Fox v letech 2005 až 2009. V České republice ho měli diváci možnost sledovat nejprve na kanálu TV Nova a později na Nova Cinema. Podobně jako u Ztracených, i zde se projevila značná neochota Čechů vyměnit doktory z různobarevných zahrad za propracované postavy zahraniční provenience.

FOTO: Prison Break (2005-2009)
Zlotřilý T-Bag nedá doktorce celé čtyři série pokoj

Scenáristé samozřejmě nenechali Michaela celé čtyři série v jedné cele. Druhou sérii strávil s partou vězňů na útěku, ve třetí vyměnil americký vězeňský dvůr za upocené peklo lapáku v Panamě a v závěrečné čtvrté řadě se dostala do popředí konspirační zápletka, která řídila osudy hrdinů od začátku. Jak si i divák začátečník domyslí, Lincoln byl odsouzen neprávem a jeho poprava měla zakrýt zločin, který naplánovala tajná organizace nazývaná Společnost (The Company).

Kouzlo origami

Hlavními přednostmi prvních dvou sérií Prison Breaku byla dokonalá promyšlenost děje. Michaelův plán útěku, do detailu propracovaný a zaznamenaný ve složitých obrazcích na jeho vlastním těle, předznamenával každý jeho krok. Protože ale v životě nejde vždycky všechno podle plánu, každý díl skýtal i mnoho momentů překvapení, ve kterých se Michaelovy předpoklady střetávaly se záměry jeho nevyzpytatelných spoluvězňů.

Množství vedlejších postav, z nichž každá má vlastní příběh, přání a postranní úmysly, zaplnilo dokonale celou věznici. Těch hodných hochů jako Michaelův spolubydlící Fernando Sucre (Amaury Nolasco) je zde bohužel (nebo bohudík?) mnohem méně než těch zlých – skvělý T-Bag (Robert Knepper), mafián Abruzzi (Peter Stormare) nebo agent Mahone (William Fichtner). Nechybí ani hlavní ženská představitelka – doktorka Sara Tancredi (Sarah Wayne Callies) a s ní samozřejmě romantická příběhová linie, symbolizovaná japonskými skládankami origami, které si Michael se Sárou vyměňují.

[youtube_660]0xfkUscbPPk[/youtube_660]

Třetí sérii, která se odehrává ve věznici Sona v Panamě, poznamenala nechvalně proslulá stávka scenáristů. Místo obvyklých 20 až 22 dílů bylo odvysíláno pouze třináct epizod, které navíc působí značně roztěkaně. Vzhledem k tomu, že s tímto zatčením Michael nepočítal, neexistuje žádný plán útěku, a tudíž ani promyšlená dramaturgická strategie. Ve srovnání s nabitým začátkem je slabší i čtvrtá závěrečná řada, i když zde se dostávají do hry nové postavy. Je třeba pochválit i odvahu scenáristů v závěru, kterou si zavřeli dveře k obnovení seriálu (pokud by nešlo o spin-off, prequel, restart nebo jiné cizí slovo, charakterizující umělé ždímání peněz z mrtvého tématu).

Fešák Monte Christo

Ačkoli je Prison Break do značné míry sólovkou jednoho fešáka, obklopili ho tvůrci množstvím často mnohem zajímavějších příběhů dalších postav. Většina z nich navíc v průběhu seriálu prochází vývojem, takže se divák dočká i jejich otočení o 180 stupňů (viz postava agenta Mahoneho). Zejména první dvě řady se vyznačují obrovskou návykovostí vlastní všem skvělým seriálům, kdy jedna epizoda vyvolá neovladatelnou touhu pustit si další.

FOTO: Prison Break (2005-2009)
U seriálů divák nikdy neví – je to sen, nebo realita?

Ze stále aktivních seriálů Prison Breaku konkuruje Dexter, avšak jinak je na tom dramatická seriálová tvorba velmi bídně (kromě všemožných kriminálek) a oblíbenějším žánrem zůstávají komediální série. Přesto však největší předností Útěku z vězení zůstává jeho oddanost pravidlu – v nejlepším (nebo skoro nejlepším) přestat. Poslední dvoudíl The Final Break nezanechal žádné otazníky, a divák tak může klidně spát (na rozdíl od fanouška Hrdinů).

Útěk z vězení (Prison Break)

Thriller / Drama / Akční / Krimi
USA, 2005-2009, 81 x 43 minut

Režie: Bobby Roth, Kevin Hooks
Hrají: Wentworth Miller, Dominic Purcell, Sarah Wayne Callies, Amaury Nolasco, Robert Knepper, William Fichtner, Wade Williams, Paul Adelstein, Mashall Allman

Hodnocení: 4****

 



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..