Recenze filmů

RECENZE: Vyměřený čas. Justin Timberlake závodí se smrtí

2. 11. 2011

Originální sci-fi aby divák v posledních letech pohledal. Vyměřený čas se může do této kategorie bez ostychu hlásit. Stačí ale originalita na hodnocení kvalitní film?

Do žánru sci-fi se už zařadil leckterý film. Od chytrých a mnohovýznamových děl typu Blade Runnera až po laškovné šaškování se světelným mečem ve Hvězdných válkách. Nikdo už se ani neohlíží na fakt, že ve většině filmů dominuje fiction složka a na science se tak trochu nedostává. Hrdý prapor chytrých sci-fi tak v poslední době nesou pouze adaptace děl Philipa K. Dicka a několik málo téměř artových počinů (Solaris nebo poměrně letitých 12 opic).

Andrew Niccol si se svými filmy dává načas. Režijním debutem Gattaca uzemnil všechny fanoušky sci-fi žánru, odlehčenou satirou Obchodník se smrtí se pak definitivně prosadil mezi nejtalentovanější a nejoriginálnější režiséry současnosti.

Když kafe stojí čas

K pilířům žánru se jistě řadí také přehlížený režijní debut Andrewa Niccola s názvem Gattaca, který do popředí tlačil téměř filozofické myšlenky o vůli a odhodlání člověka a moderní technologickou složku využíval spíše pro dokreslení atmosféry. Jeho nejnovější počin Vyměřený čas jde, i přes velká očekávání fanoušků, tak trochu jinou cestou. I když to nemusí být na první pohled patrné.

Lola běží o život?, Zdroj: distributor filmu

Podobně jako ve svém prvním opusu, i zde vychází režisér z jednoduchého konceptu. Peníze v nedaleké budoucnosti ztratily svou hodnotu a nahradil je čas. Pomocí genetického inženýrství se lidé dožívají pouze pětadvaceti let, načež přestanou stárnout a na zápěstí se jim objeví slušivé digitálky. A ty začínají odpočítávat. Nuly na displeji pak odesílají obyčejného občana obratem do péče pohřebnických služeb. Smrt oddálíte prací, za kterou dostanete zaplaceno časem, za obyčejnou kávu vám zase nějaká ta sekunda ze života uplyne.

Ústřední idea je tak více než zajímavá a už na první pohled nabízí přehršel otázek a motivů, které by vystačily na několik celovečerních filmů. Úvodní nadšení z obrovského potenciálu je ale po několika minutách přibržděno. Do čela se totiž dostane akčně-technologická zápletka o odplatě a vzbouření se proti diktátorskému systému.

Přehuštěnost myšlenkovým potenciálem je ostatně patrná v každé sekundě Vyměřeného času. Hlavní charaktery nadhodí zajímavou myšlenku, která by si zasloužila hlubší rozvětvení, dopředu uhánějící příběh jim ale vzápětí vždy vezme filozofickou slinu z úst a žene je vstříc další akci. Motivy evokující totalitární atmosféru tak divák jen tuší v pozadí, což trochu sráží snahu o vykreslení pocitů ohrožení ústředních postav. Ano, charaktery v rámci děje opravdu nemají na dlouhé rozpravy příliš času, na jeho nedostatek ale naneštěstí doplácí i divák.

Z potenciálu být oduševnělým žánrovým zástupcem zůstala pouze povrchní a nikoho neurážející směs několika stále se opakujících motivů. Nezáleží, kolik času máme, důležité je, jak s ním naložíme. Tak by se dalo celé poselství filmu shrnout. Od tvůrce Gattacy by člověk čekal něco propracovanějšího s mnohem větším myšlenkovým přesahem.

Očima Pavlíny Nouzové: Je to taková Gattaca pro méně náročné. Vyměřený čas obsahuje silnou myšlenku, které by bylo lépe v komornějším snímku a bez nálepky Robin Hood budoucnosti. Než si ale Amanda Seyfried a Justin Timberlake začnou hrát na novodobou dvojici Bonnie a Clyde, film funguje jako velice slušná popcornová záležitost s charismatickým záporákem. Škoda toho srdceryvného poselství.

Očima Lucie Šimůnkové: Výhodou tohoto originálního konceptu je fakt, že filmové plátno zaplňují mladí (a většinou i krásní) lidé. Například Olivia Wilde hraje matku hlavního hrdiny Justina Timberlakea, který se ve své filmografii konečně dostává k sólovce. Čím originálnější je však námět, tím více pokulhává jeho zpracování. Melodramatická hudba už ani nemůže být konvenčnější a filmu by prospěl nemilosrdnější střih. Na to, že většina lidí zde nikdy nemá dost času, se snímek poměrně vleče. I tak se ale akční sci-fi o moderním Robinu Hoodovi řadí k velmi slušnému průměru.

Pořád ale musíme mít na paměti, že srovnání s jedním z nejlepších sci-fi filmů vůbec je trochu silná káva. Tváří vtvář současným žánrovým souputníkům si Niccol vede přeci jen více než dobře. Alespoň nějaká snaha o určité sdělení je mnohem lepší, než absolutní duševní vyprázdněnost většiny soudobé filmové produkce. Navíc v zatraceně lahodném audiovizuálním kabátku.

Kompromisy otravují

Což není velkým překvapením. Už ve svých předešlých kouscích Niccol dokázal, že vizuálně originální a propracovaná forma je pro něj hračkou. Cit pro dynamiku scény a přesné obrazové kompozice ve spojení s lehce futuristickým designem tvoří základ cíleně vedeného vývoje atmosféry celého snímku.

Dva v trezoru

Z Vyměřeného času je bohužel cítit tak trochu úlitba současné snaze produkovat co možná nejvíc čistě komerčních filmů. Ostré hrany se musí zbrousit, pomalé pasáže zase omezit na minimum. Současný člověk má přeci málo času a žije neustále ve spěchu. Paradoxně jde v tomto směru proti základní myšlence, kterou se snaží sdělit.

Žánroví specialisté tak budou z nového počinu Andrewa Niccola v rozpacích. S očekáváním myšlenkově hutné podívané se jim dostane pouze neurážející sci-fi bez chuti a zápachu. Snahu o propojení komerčního potenciálu s alespoň základním autorským sdělením ale snímku upřít nelze. Pro někoho to může být plus, pro někoho ne. Zda podívané věnujete své dvě hodiny, už je jen na vás. A nezapomeňte, čas jsou peníze. Doslova.

Vyměřený čas (In Time)

Sci-Fi / Thriller
USA, 2011, 109 min

Režie: Andrew Niccol
Hrají: Justin Timberlake, Alex Pettyfer, Olivia Wilde, Amanda Seyfried, Johnny Galecki, Cillian Murphy, Vincent Kartheiser, Elena Satine, Rachel Roberts, Aaron Perilo, Adam Jamal Craig, Bella Heathcote, Matthew Bomer, Yaya DaCosta, Ethan Peck, Toby Hemingway, DeVaughn Nixon

0