×
TOPZINE.cz

RECENZE: Miláček. Upír Edward svádí starší ženy. Na otupělý pohled

Robert Pattinson zahodil umělohmotné tesáky a nasadil si klobouk a zvednutý límeček. Díky filmu Miláček chce opět dokázat, že opravdu umí hrát. A že se ve skutečnosti netřpytí.

[album: https://www.topzine.cz/wp-content/plugins/dm-albums/dm-albums.php?currdir=/wp-content/uploads/dm-albums/2012-milacek-bel-ami/|width=660]

Kdo dával aspoň trochu pozor během hodin literatury, matně si pamatuje knihu Miláček. Hlavní hrdina z nízkých poměrů se užírá svou závistí, až se mu konečně podaří vyšplhat se ke smetánce. Je mu jedno jak, klidně k tomu zneužije ženu, její srdce a hlavně lačné tělo. Pro tuto zcela stěžejní roli ve filmové adaptaci byl vybrán Robert Pattinson, známý to upír z Twilight ságy.

Guy de Maupassant byl francouzský spisovatel 19. století. Jeho knihy se vyznačují kritikou společnosti, nejčastěji jejích nejvyšších vrstev. Podobně je na tom i Miláček, v němž hlavní hrdina využívá ženy, aby se dostal mezi aristokracii. Maupassant se do hlavní postavy Georgese Duroye dokonce i stylizoval.

Pattinson už dříve dokázal všem posměváčkům, že hrát umí a rozhodně nehodlá být do konce života zaškatulkován v roli třpytícího se upíra, kterému se směje půlka internetu a druhá mu posílá zamilované žádosti o ruku. Ve Vodě pro slony se sice nechal zastínit Christophem Waltzem (ale to by se stalo leckomu), v Nezapomeň na mě však vystihl Jamese Deana současnosti. Má i na drama podle knížky?

Jsem mírně otupělý, ale na to přece ženský letí, ne? Zdroj: distributor filmu

Stranou literaturu jako třeba zmíněné Stmívání. Když se adaptuje postarší kniha, kde je navíc hlavní role soustředěna do jedné postavy, je třeba být na pozoru. Představitel realismu Guy de Maupassant notně popisoval, a to jak prostředí, tak sebemenší tik na tvářích svých postav. Ve filmu neexistuje vypravěč, který by nasměrovával diváka. Veškeré pocity a myšlenky musíme kromě dialogů odtušit i z výrazu herce.

Očima Nely Christovové: Upírsky bledý Robert Pattinson se v roli svůdce pařížských paniček snaží dokázat, že zvládne zahrát i francouzskou klasiku. Sice předvádí ucházející výkon, ale co ho doopravdy pohřbívá, je série samolibých úšklebků adresovaných divákům téměř do kamery.

Od producentů je to vlastně šikovný edukativní tah – školou povinné fanynky si zajdou do kina na Edwarda, užijí si jeho nahého zadku a jen tak mimochodem zhlédnou i zfilmovanou románovou klasiku… I když o tohle jim asi úplně nešlo. Miláček Pattinson je zkrátka takovou průměrnou alternativou ke knize.

Hodnocení: 3***

A tady bohužel Pattinson selhává a strhává s sebou tak trochu i celý snímek. V předchozích filmech mu jeho otupělý pohled a lá nerušte, právě sním pomohl. Jakožto upír získal vhodnou tajemnost, v Nezapomeň na mě pak vystihl prototyp rebela, který ale tím vším pouze skrývá citlivé srdce. Jenže tady kvůli svému stagnujícímu hereckému projevu vytváří barikádu mezi sebou a divákem.

[youtube_660]Nc8JjYDyO-k[/youtube_660]

Kdo nečetl knihu, jen částečně pochopí, jaké jsou motivace chudého mladíka. Dívá se do výloh restaurací, zřejmě tedy závidí. Nestačí mu jedna milenka a svádí další a další. Asi bude chamtivý. Ale co dál? O jeho minulosti či strachu se dozvídáme až z posledních pěti minut snímku. V předchozí hodině a půl divák tápe a zklamaně sleduje osudy fešného Miláčka, aniž by měl pro něj sebemenší porozumění.

Byl by snad lepší Taylor Lautner?

Otázkou je, kdo by mohl Pattinsona nahradit. Mladých herců v jeho věku je zatraceně málo a těch schopných ještě méně. Navíc je zcela logické, že tvůrci sáhnou raději po zavedeném jménu, než aby vybrali neznámého herce.

U Miláčkových partnerek také volili dámy se zkušenostmi. Christina Ricci přinesla svůdnost a netradiční krásu, Uma Thurman přidala notnou dávku inteligence a Kristin Scott Thomas je pak nesmělým, až mile dívčím kořením na závěr. Nedá se Pattinsonovi ani divit, že si nemůže pořádně vybrat.

Sex byl skvělý, drahá, ale začal jsem si s Umou Thurman.

Fanoušci předlohy si možná už začínají spojovat jednotlivá jména herců s postavami, které si z knihy pamatují. Důležitá odpověď pro všechny milovníky literatury: ano, jde o přesnou adaptaci. Netřeba se bát moderního temného pojetí, nových rádoby vtipných postav či odlišného konce, aby byl Hollywood spokojen. Minimálně v tom má Miláček velké plus.

Další spočívá i v prostředí a hudbě na míru od oscarové Rachel Portman (jako první skladatelka obdržela zlatou sošku v roce 1996 za Emmu). Netřeba příliš zavírat oči, aby vám přišlo, že skutečně sledujete 19. století. Se vší krásou, noblesou, ale zároveň i nešvary, nevěstkami a tuberkulózou.

Občas je atmosféra natolik uvěřitelná, že i Pattinsonův zasněný pohled zničehonic vypadá adekvátně. A navíc ukáže nahé půlky, takže se nedá úplně říct, že by pro film nic neudělal.

Miláček (Bel Ami)

Drama
Velká Británie / Francie / Itálie, 2012, 120 min

Režie: Declan Donnellan, Nick Ormerod
Hrají: Robert Pattinson, Uma Thurman, Holliday Grainger, Kristin Scott Thomas, Christina Ricci, Natalia Tena, Colm Meaney, Philip Glenister

Hodnocení: 3***



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..