RECENZE: Kamarád taky rád. Justin Timberlake to chce bez závazků. Už zase

29. 9. 2011

FOTO: Kamarad taky rad (2011)Do kin přichází další romantická komedie o nezávazném sexu. Tradičních deset rozdílů byste hledali marně.[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/kamarad-taky-rad-2011/]

Černé labuti, jednom z nejlepších filmů loňského roku, se setkaly dvě herečky – Natalie Portman a Mila Kunis. Jejich další herecké angažmá v divákovi vyvolá silný pocit déjà vu. Nezáleží na tom, který kamarád jim dělá společnost v posteli a jak se to celé jmenuje. Starší Hlavně nezávazně a novinka v českých kinech, Kamarád taky rád, jsou stejné filmy.

Nový film o sexu bez závazků režíroval člověk, jenž se tímto tématem zabývá již delší dobu. Will Gluck debutoval snímkem Loudilové (2009) o středoškolácích hledajících první milostnou zkušenost. Také jeho druhý počin, komedie Panna nebo orel (2010), se odehrával na střední škole a jeho ústředním tématem byla ztráta panenství. Kamarád taky rád lze chápat jako režisérův pokus natočit konečně něco pro dospělé. Posuďte sami, jak se mu to povedlo.

Chyba v Matrixu

Kde bychom byli, kdyby ten Hollywood občas nemilosrdně nenastavil zrcadlo naší zkažené současnosti? Vždyť ony ty filmy občas ukazují i to, co by se ve skutečnosti mohlo stát. Není to pokaždé jenom vypulírovaná a vymydlená verze každodennosti. Pokud budete takhle přistupovat k snímku Kamarád taky rád, kde je vše free-cool-in a hlavně opravdové, dočkáte se hořkého zklamání. Lepší je to brát nezávazně!

Jamie (Mila Kunis) pracuje jako lovkyně talentů na manažerské pozice. Podaří se jí ulovit Dylana (Justin Timberlake), ve kterém navíc získá dobrého kamaráda. Oba spojí zklamání z předchozích vztahů, tak se rozhodnou brát ten svůj jako přátelství s výhodami (friendship with benefits). Pro méně chápavé – začnou spolu spát. Dodejme, že jde o romantickou komedii a rovnice začíná nabývat jasných obrysů.

Stejně jako Hlavně nezávazně se i Kamarád taky rád snaží přesvědčit své publikum, že není jen další romantickou komedií o tom, jak se dva lidé tak dlouho navzájem vytáčeli, až spolu žili šťastně až do smrti. Pod množstvím sexu, rádoby odvážných vtipů o homosexualitě a trefováním se do tradičních romantických schémat, však zní pořád ta stará písnička. Zde navíc malovaná přes kopírák. Protože přiznejme si otevřeně – Kunis a Timberlake jsou Portman a Kutcher v bleděmodrém.

Kdo je tady drsňák?

Snímek stojí a padá s ústřední dvojicí (opět stejně jako jeho předchůdce). Mila Kunis sice má kukadla jak zrcadla, ale její postava se mění z drsné newyorčanky v zapřísáhlou romantičku tak rychle, že divák neví, kde mu hlava stojí. Její hyperaktivita je nesnesitelná a chování nevyzpytatelné. Timberlake přichází do NYC jako největší buran a většinu filmu působí ztraceně a nechápavě. U obou postav tak divák nejvíce postrádá jakékoli vysvětlení jejich chování. Rádoby spontánnost rozhodně není všeobjímajícím důvodem pro vše, co se na plátně odehrává.

Očima Terezy Janíkové: Ano, Kamarád taky rád kopíruje standardní průběh desítek předešlých romantických komedií. Ano, nejen konec lze uhodnout ještě předtím, než se do kina vůbec vypravíte. Ale snad díky energii Justina Timberlaka a Mily Kunis, snad díky svižným dialgům a řadě zábavných scén to tentokrát není zas taková tragédie. Z momentální romantické nabídky se jedná o jednu z těch lepších možností. Aspoň něco.

První polovina filmu, ve které si hlavní pár užívá svých výhod, pádí neuvěřitelným tempem. Dialogy (zejména ty postelové) připomenou svou rychlostí Gilmorova děvčata. Bohužel snímek postrádá smrtonosnou kadenci konverzačních vtipů. Těch pár výjimek, jež stojí za řeč, smete další příval nesmyslného plkání. V druhé půli pak Kamarád už jen vyklusává. Objeví se klasická hudba, ze které si snímek předtím utahoval, a vše spěje k happy-endu.

Paradoxně se film stává další v řadě přehlédnutelných romantických komedií, ze které nevystupuje ani zápletkou ani provedením. To, že existuje nějaká alternativa, však divákovi připomíná sám. Jason Segel se zde objeví ve fiktivním filmu ve filmu, Jamiině oblíbené romantice. Segel je známý například z rolí ve filmech Zbouchnutá (2007) nebo Kopačky (2008), kteréžto snímky ukázaly jasnou vizi toho, jak má vypadat jiná a originální romantická komedie.

Na vedlejší koleji

Přestože většinová pozornost je věnována problémům mladého a neklidného dua, na plátně lze odhalit velmi dobře obsazené vedlejší role: Dylanův kolega z práce (Woody Harrelson), Jamiina matka (Patricia Clarkson) nebo mírně klišé postava Dylanova nemocného otce (Richard Jenkins). Tito herci, rychle ubíhající děj a minimum trapností nakonec ze snímku činí relativně snesitelný film, který rozhodně patří k současnému průměru.

Na cestě za pravou láskou!

Nezávazní Portman a Kutcher sice mluvili pomaleji, ale celkově byl jejich přístup zábavnější. Kamarádi Kunis a Timberlake se k sobě lépe hodí a jeden tak vlastně neví, o čem to nakonec celé bylo. Jinak jde o naprosto stejné filmy, jejichž natočení žánr nikam neposouvá, ale ani ho výrazně neničí. Snímek Kamarád taky rád z vod šedého průměru nevytáhl hrající zpěvák, krásná baletka ani taneční skupina na Times Square.

Kamarád taky rád (Friends with Benefits)

Komedie
USA, 2011, 109 minut