Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

RECENZE: Jeskyně zapomenutých snů. Autor Drákuly natočil rozmazané 3D

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

28. 10. 2011

Legendární režisér Werner Herzog má za sebou zubatého Upíra Nosferatu, ale i drsné filozofické poutě do neznáma. Co je jeho nová 3D Jeskyně zapomenutých snů? Spirituální poselství, nebo sranda s krokodýlem?

[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/2010_jeskyne_zapomenutych_snu/]

Werner Herzog má velice zvláštní smysl pro humor. Je těžce absurdní a může být pro některé diváky až neprohlédnutelný. Má být tenhle záběr srandovní, nebo ho režisér myslí smrtelně vážně a projevil se akorát jeho netradiční filmařský styl?

Werner Herzog je jeden z nejváženějších evropských režisérů. Když Miloš Forman natočil slavného Amadea, on měl už dávno za sebou Upíra Nosferatu s králičími zuby, který jako jeden z prvních nebyl monstrem, ale postavou, jíž bylo divákovi líto. Předtím stihl ještě filozofický snímek Aguirre, hněv Boží nebo třeba šílené policajtské krimi s Nicolasem Cagem Špatnej polda.

Na tuto rozpolcenost v Herzogově stylu naráží Jeskyně zapomenutých snů snad více než jeho předchozí díla. Režisér se totiž rozhodl natočit dokument ze slavné jeskyně Chauvet. Do ní se může dostat leda tak zkušený vědec, obyčejný člověk nikdy. Jemu se podařilo vnutit se dovnitř i s kamerami.

Co všechno v téhle jeskyni nenajdete, Zdroj: distributor filmu

Díky tomu má běžný člověk možnost prohlédnout si naživo dávné jeskynní malby, které zde byly objeveny. Impozantní nosorožce, slavné tři koňské hlavy nebo i lechtivější malbu poloboha-polozvířete, kterak se zmocní oplácané ženštiny (v pravěku byla holt plnoštíhlost sexy). A aby to působilo skutečně, přizval si Herzog i třetí rozměr.

Očima Lucie Šimůnkové: Jeskynní malby ve francouzské Chauvet-Pont d’Arc jsou fascinující samy o sobě, a vzhledem k velmi omezenému přístupu je pohled na ně vskutku jedinečným zážitkem. Zcela logický se tudíž jeví záměr německého režiséra Wernera Herzoga natočit je v technologii 3D a zprostředkovat tak divákovi dojem, kterým jeskyně na návštěvníka působí.

Kameře se nedá nic vytknout, zvlášť ve scénách s tlumeným mihotavým světlem a výbornou hudbou. Takřka spirituální zážitek však kazí voice-over komentář i doprovodná svědectví vědců. Když už si dal Herzog práci s vytvořením ojedinělé atmosféry jeskyní, mohl najít nějaký elegantnější způsob podání důležitých informací, než jsou pateticky deklamované fráze často s velmi zábavným přízvukem.

Hodnocení: 3***

Tento rok spousta ostřílených režisérů vyzkoušela 3D poté, co jim James Cameron, také už žádný mladík, ukázal, že to jde. Wim Wenders natočil Pinu, Steven Spielberg Tintina a Martin Scorsese dělá na Hugovi Cabretovi. Ve všech případech dopadlo 3D lépe než u jejich mladších kolegů. Kromě ale Herzoga.

Jeskyně zapomenutých snů je velice špatný stereoskopický snímek. 3D se rozmazává a kvůli tomu, že se většina filmu odehrává v malých prostorách jeskyně, můžou diváka až rozbolet oči kvůli neustálé změně zaostřování. Zároveň je snímek už z podstaty tmavý, a když se k tomu přidají 3D brýle, neuvidíte skoro nic.

Schválně špatný film?

Na internetových diskuzích se už objevují názory, že to vše je schválně. Herzog měl vždy všechny své filmy promyšlené, a proto i zde vše, co je špatné, je špatné schválně. Stejně jako ve Špatném poldovi neustále vykukovaly chlupaté mikrofony nebo v Nosferatovi přeběhlo v dojemné morové scéně po náměstí směšné prase.

Génius Werner Herzog

Zde se však nabízí, že 3D není špatné schválně. Nejde pouze o dokumentárně zachycené vzácné malby, ale i jistý druh spirituální cesty. Díváte se na starobylé malby, zároveň posloucháte absolutní ticho a uvažujete spolu s režisérem nad podstatou bytí a probuzením duše v člověku. A z toho vás najednou probere rozmazaný záběr a koncentrace je fuč.

Proč by měl Herzog chtít takto rozhodit diváka, když mu jde o hloubání a složité přemýšlení? V každém případě se třetí rozměr nedaří, hloubání kvůli němu také ne, a kreseb zase není tolik, aby průměrný divák vydržel soustředěný celou hodinu a půl. Záměr tak absolutně nevyšel, a přitom stačilo málo – zkrátit stopáž a uvědomit si, že v tmavé malé jeskyni nemá 3D smysl.

Jeskyně zapomenutých snů (Cave of Forgotten Dreams)

Dokumentární / Historický
Kanada / USA / Německo / Francie, 2010, 90 min

Režie: Werner Herzog
Hrají: Werner Herzog

Hodnocení: 2**

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Jeskyně zapomenutých snů. Autor Drákuly natočil rozmazané 3D