Recenze: Špatnej polda. Nicolas Cage je zpět! A jede na koksu

1. 5. 2010

Poslední slušná role Nicolase Cage, bývalé hvězdy áčkové kategorie, byl sarkastický thriller Obchodník se smrtí. Psal se rok 2005.  O čtyři roky později si ho režisér Werner Herzog vybral do hlavní role svého nového krimi dramatu s komediálními prvky s výstižným názvem Špatnej polda.

Špatnej polda, Zdroj: allmoviephoto.com

Černou, mrtvolně klidnou hladinu rozráží slizký had. Je noc, jsme v New Orleans nedlouho po ničivém hurikánu Katrina a dva policajti obhlíží opuštěné zatopené vězení. Těžce oldschool atmosféra. Čeká nás snad temné krimi ve stylu filmů noir? Nebo ne? Otázku, co nás vlastně potkalo, si kladu i teď, dávno po závěrečných titulkách. Werner Herzog (Temný úsvit) jakoby tentokrát nevěděl, jakým směrem svůj snímek poslat.

Tak o co tu sakra jde?

Špatnej polda osciluje mezi absurdní parodickou komedií, klasickým krimi dramatem a… a něčím těžko popsatelným. Jenže na to první mu chybí víc nadsázky, na to druhé zase scénář, který by rychleji odsýpal.

Krátce řečeno jde o to, že policejní poručík McDonagh je pověřen vyšetřováním vyvraždění černošské rodiny. Navzdory počátečním úspěchům se dostane do problémů a nastává typická scéna: „Odevzdejte pistoli!“ Poručík se ale, jak jinak, rozhodne pokračovat na vlastní pěst.

Špatnej polda, Zdroj: allmoviephoto.com

Drogy místo koblihů

Špatnej polda přirozeně staví na špatném poldovi, poručíku Terenci McDonaghovi (Nicolas Cage). McDonagh pije, sprostě nadává, nebojí se použít poněkud kontroverzní metody vyšetřování a hlavně ostošest hulí a ujíždí si na koksu a jiných psychotropních látkách. V nitru je to ale good guy, který má své bolístky a slabůstky. Ale pozor! Nejedná se o klasickou kombinaci drsného a citlivého chlápka, kterého můžeme vidět v každém druhém akčňáku nebo komiksové adaptaci (ano, narážím na dvojku Iron Mana). Poručík McDonagh jednoduše je nekonvenční hajzlík, kterému jde především o vlastní prospěch. Tak jako tak, díky bohu za jeho halucinace, ve kterých hrají hlavní roli leguáni, protože jinak…

… jinak by to byla nuda! Ano, problém je v tom, že Špatnej polda je někdy až k uzoufání nezáživný. Jeho stopáž činí celé dvě hodiny, přitom kdyby nějaká ta půlhodina skončila na podlaze střižny, nic by se nestalo. Filmu chybí šťáva. Něco, co vtáhne a nepustí. Něco nekonvenčního, něco v duchu věčného rebela Terence McDonagha. Mohl to být trošku odlišný příběh, mohla to být zajímavá kamera nebo hudba, mohla to být smršť gagů, nebo naopak nějaká rozvláčná stylizace. Klidně by stačilo jen jedno z tohoto výčtu. Ale ono nic.

Špatnej polda, Zdroj: allmoviephoto.com

Nicolas a Eva na scénu!

Ovšem Nicolas Cage předvádí velmi slušný výkon a zdá se, že sarkastičtí týpci, kteří tak úplně neví, co se svým životem, mu jdou nejlíp. Jeho sjetý ksicht a cholerické výlevy rozhodně posouvají snímek na vyšší úroveň.

Zbytek hereckého ansámblu Cageovi sekunduje víc než dobře, ale Eva Mendes (Hitch: Lék pro moderního muže), která si střihla roli poldovy milenky, prostituky Frankie, mi nějak nesedla. Chápu, že Eva je tu na okrasu. Stejně jako například bond girl Olga KurylenkoQuantum of Solace a další slečny (je jich spousta). Mně ale tyto krásky, které neumí hrát a jenom špulí rty a kroutí zadkem, fakt lezou na nervy.

Zatracené mikrofony

Víte, co je trochu smutné? Nejvíc za celý film jsem se nasmála, když se v horním okraji obrazu občas objevila špička mikrofonu. Fatální chyba? Záměr? Tomu prvnímu se mi nechce věřit, smysl druhého mi uniká. Pokud chtěl Herzog pobavit naprostou absurditou tohoto činu, povedlo se. Pokud za tím stojí nějaký vyšší záměr, mně nedochází.

Znělo by hezky, kdybych napsala, že Špatnej polda je špatnej film. Naštěstí ale není. Tedy ne úplně. Bohužel zůstal tak nějak na půl cesty. Možná, že kdybych viděla stejnojmenný snímek Bad Lieutenant (český název zůstal v tomto případě věrný originálu), jehož remakem Špatnej polda je, leccos by se vyjasnilo. Možná taky ne. Tentokrát mi ale po východu ze sálu zbyl pouze dost zmatený pocit.

Špatnej Polda (The Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans)

Krimi / Drama
USA, 2009, 122 min