RECENZE: Jeden musí z kola ven. Sirius Black pátrá po ruském špionovi

Filmy o špionech se velmi často pohybují na tenké hranici mezi vážně míněným vyprávěním a parodií. Na vině je pravděpodobně nekonečná bondovská série, jež v určitých obdobích (Pierce Brosnan) vlastně nevěděla, na které straně barikády stojí. A tak ačkoli některé filmy je snadné identifikovat (Johnny English, Dostaňte agenta Smarta), jiné dělají divákovi problémy.

Nový snímek Jeden musí z kola ven, natočený podle stejnojmenného televizního seriálu ze sedmdesátých let, jde svým pomalým vyprávěním a ošuntělým vzhledem proti všem konvencím, které si se špionážními filmy asociujeme.

Film švédského režiséra Tomase Alfredsona se v České republice poprvé objevil v Karlových Varech. Studená komedie Čtyři odstíny hnědé (2004) se zde promítala ve výběru kritiků Variety. Podstatně známější je jeho další film, upírská romance Ať vejde ten pravý (2008), která snad ani nemůže být odlišnější od standardních zubatých filmů.

Válka podávaná za studena

Základ příběhu tvoří pátrání po dvojitém agentovi, který infiltroval ústředí britské výzvědné služby. Hlavní hrdina Smiley (Gary Sirius Oldman) byl z předčasného důchodu znovu povolán do akce, aby mezi svými bývalými kolegy odhalil krtka. Nikoli však drobného savce, který si ve volných chvílích šije kalhoty s laclem. Krtek neboli mole předává informace sovětské KGB a ohrožuje už tak velmi vratký světový mír v období studené války.

Sirius Black nám trochu zestárnul. Zdroj: distributor filmu

Smiley odhaluje spojitosti mezi událostmi a skutečnými záměry agentů Jejího Veličenstva s přiléhavými přezdívkami: Švec (Toby Jones), Krejčí (Colin Firth), Voják (Ciarán Hinds) a Chudák (David Dencik). Zda tito špioni mají povolení zabíjet, to se divák sice nedozví, rozhodně však bude mít dostatek času na to, aby se mu začalo stýskat po nablýskaných autech a špionážních hračičkách agenta Bonda.

Tvůrci filmu pojali rekonstrukci prostředí skutečně od podlahy, a snímek tak v mnohém připomene Osmdesát dopisů (2011) – ošuntělé kabáty agentů a studené barvy obrazu si v ničem nezadají s československou normalizační realitou.

Snímek popírá představu tajného agenta, jakou vytvořil nejen James Bond, ale také Jason Bourne. I když začátek, odehrávající se v Maďarsku, má určitý akční potenciál, skončí dříve, než se v něm divák zorientuje. Poté již vyprávění zaujme stabilní rychlost (slabá trojka na mokrém povrchu) a přerušují je jen občasné flashbacky. Pouze agent Ricki Tarr (Tom Hardy) svým románkem s ruskou špionkou vzdáleně připomene chování slavného Flemingova sukničkáře, ale je za to také po zásluze potrestán.

Hledá se krtek

Smiley se jako hlavní hrdina divákovi představuje nejen po profesionální, ale také po osobní stránce. Vysloužilý agent, jehož kariérním vrcholem byla druhá světová válka, se potýká s nevěrou své manželky. Rodinné problémy se prolínají s pracovními a dějové linie se během filmu neustále proplétají, až se nakonec spojí v jednu. Ačkoli závěrečná pointa se ukáže jako poměrně předvídatelná, divák ihned dostává vysvětlení, proč tomu tak je. Sofistikovaná odpověď na otázku, proč bývá pod svícnem tma, tvoří skvělé finále filmu.

[youtube_660]7yOJjkofU5Q[/youtube_660]

Kromě výtečné výpravy, která komplexně vyplňuje filmové záběry od aut po ponožky agentů, se snímek může spolehnout také na výbornou hudbu. Původní hudební soundtrack, jehož autorem je Alberto Iglesias (dvorní skladatel Pedra Almodóvara) a který získal nominaci na Oscara, doplňuje i dobová hudba převzatá.

Očima Nely Christovové: Evropě hrozí třetí světová, a tak skvělému Garymu Oldmanovi nezbývá než spasit britskou MI6 pomocí téměř holmesovské metodologie. V pomalém tempu nám tvůrci servírují zdlouhavé dialogy více či méně známých herců, ze kterých za zmínku stojí hlavně k nepoznání oplešatělý Mark Strong. Pokud ale plánujete u filmu podřimovat, pravděpodobně se ztratíte v záplavě jmen a chaotických dějových skoků tam a zpátky.

Škoda pohřbeného námětu i dramatického hudebního podbarvení, které přispívá k hutné atmosféře sedmdesátých let. I přesto se konverzační dvouhodinovka změní spíš v ospalou podívanou pro filmové fajnšmekry.

Ve flashbacích se v průběhu snímku objevuje jeden z vánočních večírků, pořádaný na ústředí MI6. Zpočátku vypadá jako odlehčení a další protipól k zažitému stereotypu tajných agentů (punč ve společenské místnosti namísto koktejlu v kasinu). Postupně se však ukazuje, že večírek je jakýmsi symbolickým shrnutím příběhu. Počáteční ostych střídá po pár sklenkách alkoholu bujaré veselí a nezřízená zábava, při které pouze ti nejstřízlivější mohou předvídat, že vše skončí hádkou, rvačkou a ranní kocovinou.

Smiley hraje se svými kolegy smrtící partii

Jeden musí z kola ven není jednoduchý film, odpočinková zábava ani akční jízda. Nitky příběhu se v něm spřádají pomalu, proniknout za kamenné obličeje agentů se zdá být nemožné, akce je zde minimální a odehrává se jaksi mimochodem. Snímek vyžaduje od diváka přizpůsobení a oddanost jeho vyprávěcímu stylu.

Místy však studenou fasádou probleskují zásadní momenty, lidská dramata a klíčové události. Pokud divák vytrvá a bude mít trpělivost si tuto mozaiku sestavit, objeví se před ním celistvý a promyšlený obraz výjimečného díla. Rozhodně nebude litovat, že podepsal spolupráci právě s tímto filmem.

Jeden musí z kola ven (Tinker Tailor Soldier Spy)

Thriller / Mysteriózní / Drama
Velká Británie / Francie / Německo, 2011, 127 minut