RECENZE: 12 let v řetězech. Příběh skutečného otroka aspiruje na Oscara

Nela Christovová

Nela Christovová

13. 1. 2014

Psal se rok 1853, když Afroameričan Solomon Northup sepsal své vzpomínky na etapu svého života, kterou nedobrovolně strávil jako otrok, daleko od své rodiny. O 160 let později vznikl podle jeho knihy jímavý film, který aspiruje na Oscara.

Vyhlášení nominací na prestižní Oscary se blíží a s ním i příliv snímků, které by si tuhle sošku rády přisvojily. Do kin také míří jeden ze žhavých adeptů na nějaké to kilo zlata, drama 12 let v řetězech, které bylo natočeno podle skutečných událostí. To je ale překvapení, že ano. Skutečné příběhy jsou zkrátka trendy, i když jim často lze jen stěží uvěřit, jako třeba v případě nedávno uvedeného Vlka z Wall Street.

Tentokrát se příběh točí kolem talentovaného houslisty Solomona Northupa (Chiwetel Ejiofor), který si žije se svou rodinou pěkně ve vatě někde na okraji New Yorku. I přesto, že se píše první polovina 19. století a Solomon je shodou okolností černoch, svým okolím je brán jako svobodný a vážený občan. Jenže jedoho dne ho vypočítaví známí unesou na americký jih, kde černý muž stále ještě žije pod bičem otrokáře.

Solomon se nehodlá se svým osudem smířit a ve své nové roli se vzpírá, jak to jde. A to ačkoliv ví, že to pokaždé povede k pěknému výprasku od despotického Edwina Eppse (Michael Fassbender). Ale zároveň dobře chápe, že vykořisťovaný otrok je pořád lepší než mrtvý otrok, a tak mu nezbývá než se částečně adaptovat. Tahle morální rozdvojenost nakonec vyústí ve 12 let fyzického i psychického týrání, jak naznačuje samotný název.

Oscarová porota má ráda historii

Co tedy musíme ocenit, je právě rozdvojenost postavy Solomona, která se nechová jako neohrožený kladný hrdina, a s některými jeho důležitými rozhodnutími možná nebudete souhlasit. Zvláštní je právě ta netečnost, která mu brání se alespoň pokusit o útěk. Právě díky jeho nejistotě není těžké uvěřit, že taková osoba opravdu existovala.

Zbytek postav je ale striktně černobílý. Samozřejmě platí pravidlo, že běloši ztělesňují všechno zlo a naopak černoši jsou všichni hodní a bojácní. Kromě skvělé, ale zato epizodní postavy Forda (Benedict Cumberbatch) nás tak nečeká žádné velké překvapení.

V podstatě to působí, jako by režisér Steve McQueen tak trochu zrecykloval schéma už dříve úspěšných filmů o otrocích. Ostatně nějaká forma útěku do americké historie na oscarovou porotu platí. Loni takhle zvítězil Argo, předloni The Artist, který shodou okolností soupeřil s Černobílým světem – dalším filmem o rasismu, i když z dob nám mnohem bližších.

Otroctví bez patosu? I to je možné

Zároveň se ale McQueenovi podařilo vyvarovat přehnaně patetických promluv nebo slzavého údolí. Tam, kde se trocha toho patosu objevila, působila přirozeně. Podobně jako všechno to násilí, křivdy a bičování, které zkrátka k divokému 19. století patří. Nic z toho není ve filmu zbytečně.

Chiwetel Ejifort má za sebou pěknou řádku filmů. Ocenění mu ale zatím unikají. Zdroj: Bontonfilm

Režisér si na pomoc zavolal Hanse Zimmera, který pro film složil další várku teskných symfonických melodií. Jenže tentokrát hudba tolik neohromí a obecně působí mdle a snad jako by se jinak famózní skladatel lehce opakoval. Ostatně pocit, že jste to už někde viděli nebo slyšeli, budete mít při sledování 12 let v řetězech celkem často. Přesto nebudete litovat oněch dvou hodin, které jste filmu věnovali.

Verdikt Nely Christovové

Nela ChristovováAť už vědomě, nebo ne, drama 12 let v řetězech představuje typický příklad oscarového kalkulu. Příběh natočený podle skutečné události zpracovává palčivé téma americké historie. V hlavních rolích se mísí hollywoodská esa s neokoukanými, charismatickými tvářemi, kterým jejich strasti lehce uvěříte. A o tom, že Amerika miluje špetku toho patosu, jsme se přesvědčili už dávno.

Jenže přesně tyhle filmy umí probudit celou škálu emocí a vůbec vyvolat pocit, že jste ty dvě hodiny v kině nepromarnili pro nic za nic. Jestli bude tenhle kalkul úspěšný, se dozvíme už za pár dnů, respektive možná týdnů, až budou vyhlášeny výsledky prestižních cen Akademie.

Hodnocení: 75 %

Verdikt Oldřicha Mánerta

Oldřich MánertČlověk může o svobodu přijít ve vězení, závislostí na sexu, nebo tím, že se narodí na tehdejší dobu s nesprávnou barvu kůže. Hlad, Stud, 12 let v řetězech. Steve McQueen se opět noří do sekvence více či méně statických obrazů plných krutých obrazů bez špetky naděje. Bez patosu, bez černobílosti. Jeden z nejlepších filmů o otrokářství, který kdy vznikl.

Hodnocení: 100 %

0