RECENZE: Černobílý svět. Další kandidát na Oscara bojuje proti rasismu

24. 1. 2012

Rasismus posvěcený státem, zákony a hluboko zakořeněnými názory lidí, kteří představují právo a morálku, se ve vyspělých částech světa má za překonaný. Nedávno se běžný Američan plácal po ramenou za to, že zvolil afroamerického prezidenta. V době filmu by tihle dva ale nemohli jet ve stejném autobuse, použít stejnou veřejnou toaletu a druhý jmenovaný by ani nemohl jít k volbám. Nový snímek Černobílý svět uvádí diváka do šedesátých let, doby boje za občanská práva, kdy se zavedený pořádek začíná pomalu měnit.

Ženské drama Černobílý svět je adaptací stejnojmenného románu Kathryn Stockett. Ani bestselleru, který poprvé vyšel v roce 2009 (česky vloni), se nevyhnula kritika. Zatímco občanským sdružením vadilo přílišné zjednodušování, skutečná Aibileen žalovala spisovatelku za to, že bez dovolení použila její životní příběh. Mississippský soud však případ zamítl z důvodu promlčení a Stockett tvrdí, že se se ženou, která pracovala u jejího strýce, setkala pouze krátce.

I’m going to Jackson

Johnny Cash zpívá o Jacksonu jako o městě, kam uteče, až ho přestane bavit jeho milá. Pokud by zhlédl Černobílý svět, pravděpodobně by se tam tolik nehrnul.

V hlavním městě státu Mississippi bydlí Aibileen (Viola Davis), která od čtrnácti let pracovala jako služka v domácnostech, kde vychovala sedmnáct dětí, zatímco její jediný syn zemřel při nehodě, kterou způsobil bílý farmář. Když ji kontaktuje ambiciózní začínající spisovatelka Skeeter (Emma Stone), Aibileen přislíbí, že jí bude vyprávět svůj životní příběh. A přemluví k tomu i své kamarádky, mimo jiné Minny (Octavia Spencer).

Hlavní hrdinky Minny a Aibileen se nakonec dočkají malého zadostiučinění. Zdroj: distributor filmu

Druhou část obsazení tvoří místní stepfordské paničky v nažehlených šatech a s vysoko vyčesanými vlasy. Ačkoli jejich úsměvy jsou sněhobílé a nepřirozeně dlouhotrvající, nad slovy, která vypouští z úst, zůstává myslícímu člověku rozum stát. Jejich velitelkou je Hilly (Bryce Dallas Howard), pořádající charitativní akce pro africké sirotky, a přitom bojující za oddělené toalety do každého domu.

Černobílý svět je výjimečně přiléhavý název pro toto ženské drama. Vystihuje nejen jeho obsah, ale také způsob jeho zpracování. Zatímco role paniček jsou obsazeny dívkami, které ještě nedávno hrály středoškolačky, jejich služky jsou zkušené herečky. Zatímco o služkách se dozvíme vše, o jejich zaměstnavatelkách prakticky nic. Zatímco všechny služky jsou hodné, obětavé a pečující, všechny paničky (až na dvě výjimky) jsou mrchy. Snímek sám je někdy až příliš černobílý.

Zjev především

Režisér nás uvádí do filmu malým flashforwardem, natočeným z pohledu Skeeter. Jde o její první spisovatelské sezení s Aibileen a divákovo srdce zaplesá, že se snímek bude ubírat nějakou stylisticky originální cestou. Minutu poté ale zvukové pole převezme Aibileenin voice-over a celý film přesedlá na konvenčnější notu. Vyprávění je chronologické a zaměřuje se životy Aibileen a její kamarádky Minny, jejichž důvěrné rozhovory do filmu vnášejí i prvky humoru. Ve vedlejší dějové linii řeší Skeeter problémy s matkou a hledá si manžela, protože až tolik emancipovaná zase není.

[youtube_660]YS53EJDoizQ[/youtube_660]

Přes poměrně rozsáhlou stopáž (dvě a půl hodiny) snímek nenudí, ale v některých částech budí dojem, že tento čas je poněkud prohospodařený. Režisér Tate Taylor by mohl být velmi snadno obviněn z jednostrannosti, protože zatímco divák sleduje radosti i trápení všech služebných, ze životů jacksonských dam se dozvídá jen útržky. Do jejich společnosti, která je méně přístupná než indické kasty a kde zachovat zdání je alfou i omegou každodenního života, se podívá jen zprostředkovaně, očima právě jejich služek.

Očima Oldřicha Mánerta: Černobílý svět představuje velké překvapení vzhledem ke zvolenému tématu filmu. To přímo vybízí k lacinému volání po Oscarech. Namísto citového vydírání je nám ale předkládána vyvážená kombinace odlehčené atmosféry se závažným historickým problémem. Strhující herecké výkony, bezchybná režie a přesně padnoucí hudba od Thomase Newmana řadí snímek k tomu nejlepšímu, co se v uplynulých měsících urodilo.

Jediná Celia (Jessica Chastain), která se do Jacksonu přivdala a místní smetánka ji tudíž příliš nebere, se chová ke své služebné otevřeně, a proto také o ní zjistíme mnohem více než o ostatních. Film tak víceméně kopíruje pravidla společnosti, do které diváka uvádí. Nesnaží se jít za vnější slupku a ukázat ji také z druhé strany.

To si dovolí pouze u postav, které jsou divákovi od začátku představeny jako sympatické – Skeeter, Celia, Aibeleen a Minny. U těch, jejichž myšlenkové pochody a pohnutky by nás zajímaly především, protože by mohly postihnout kořeny a důvody hluboké rasové nenávisti, si to netroufá.

Skeeter je také originální jméno Rity Holoubkové z knih o Harrym Potterovi

Přestože z pěti nominací na Zlatý glóbus proměnil Černobílý svět pouze jednu (Octavia Spencer získala cenu za nejlepší herečku ve vedlejší roli), v následujících soutěžích se s ním zcela jistě počítá. Dalších pět želízek v ohni má snímek pro letošní vyhlašování cen BAFTA a již nyní ho Americký filmový institut (AFI) zařadil mezi deset nejlepších filmů loňského roku.

Snímek se bezpochyby objeví i mezi kandidáty na Oscara, a to už jen proto, že jeho hlavní téma je třeba vyzdvihnout nad ostatní. Ačkoli se odehrává v (sice nedávné) historii a jeho realita tak může být snadno odmítnuta jako přežitá, má v prezentaci svého názoru mnohem větší tah na branku než třeba Černá Venuše (2010).

I když při něm mrazí v zádech podstatně méně než při sledování podobných snímků ze současnosti (Crash), má a vždy bude mít své opodstatnění. Vzhledem k nenáročnosti zpracování se jedná o ideální osvětový materiál pro školy, ale nudit se při něm nebudou ani odrostlejší diváci.

Černobílý svět (The Help)

USA / Indie / Spojené arabské emiráty, 2011, 146 minut

Režie: Tate Taylor