RECENZE: Vlk z Wall Street. Geniální DiCaprio řádí na newyorské burze

Nela Christovová

Nela Christovová

13. 1. 2014

Spolupráce Martina Scorseseho s Leonardem DiCapriem opět přinesla své ovoce. Leo nahodil sako, ulízl účes a rozjel to v tak divokém stylu, že i Lindsay Lohan vedle něj bledne závistí. Stačí to ale na tříhodinový film?

Peněz není nikdy dost. O tom se přesvědčil i Jordan Belfort, burzovní makléř, který si byl schopný během pár minut vydělat miliony. A pak další a další, až sám nevěděl, čí je. Filmová novinka Vlk z Wall Street vypráví příběh právě téhle svérázné osobnosti s megalomanskými sklony. V hlavní roli se objevil Leonardo DiCaprio, který vážně i s humorem ztvárnil vývoj od naprosté nuly až po krále večírků.

Režisér Martin Scorsese vsadil na jistotu, koneckonců oba už mají předchozí zkušenosti ze čtyř společných projektů. Gangy New Yorku, Letec, Skrytá identita, Prokletý ostrov – všechny do jednoho byly velmi úspěšné a není pochyb, že i tento film se mezi ně zařadí. Jak jen to ten Scorsese dělá?

Leo jako buran, který se dostal na vrchol

Inu, opět mu pomohl fakt, že se jedná o biografii kontroverzní osobnosti. Tentokrát ale přidal solidní porci humoru, který odlehčí jinak docela hutné téma burzovních machinací. A pak ty divoké večírky, ve kterých alkohol teče proudem a lehké děvy si div neuzlují končetiny, jen aby potěšily všechny ty nadržené pracháče.

Pro větší autentičnost jsou všechny radosti, strasti a pikantnosti vyprávěny jako Belfortův monolog. Těžko říct, jestli skutečný Jordan Belfort byl opravdu takový pařmen, ale dalo by se tomu věřit. Údajně totiž v devadesátých letech začínal od nuly, jako řadový makléř se schopností vnutit komukoliv jakoukoliv blbost a ještě si za to nechat štědře zaplatit.

S kamarádem Donniem (Jonah Hill) ale brzy vybudoval velké impérium Stratton Oakmont a pomocí pár nelegálních fíglů si vydělal kopu peněz. Takže mu z toho zákonitě muselo trochu hrábnout.

Jeho ego vystřelilo až mimo známý vesmír, navíc se obklopoval lidmi, kteří mu jeho okázalá gesta nekriticky žrali. Pro novodobé mafiány v oboru burzovního makléřství byl zkrátka eso. Naštěstí jeho filmový obraz ale není tak černobílý, jak by se mohlo zdát. A tak většinu času nebudete vědět, jestli DiCapria alias Belforta za jeho samožerství milovat nebo nesnášet.

Belfort měl bohužel tu smůlu, že se na něj pověsil agent FBI Denham (Kyle Chandler), který se jeho hýřivému životu snaží zatnout tipec. Jak to dopadne, je možná jasné, ale zápletka je naštěstí vystavěna tak, že se nebudou nudit ani znalci Belfortova příběhu. Díky složitému příběhu s mnoha vedlejšími postavami (které snad havajské košile a brýle s kostěnými obroučkami nosili jako uniformu), tři hodiny uplynou jako nic.

I když je Belfort vlastně záporák, jeho životní styl mu budete závidět. Zdroj: Bontonfilm

A je tu ještě jeden skvělý bonus. DiCaprio se totiž nebojí ze sebe udělat parádního šaška. Takže se budete řezat u několika skvělých scének, které byste spíš čekali v nějaké té nablblé komedii s Adamem Sandlerem, ale – proboha ne – v životopisném dramatu od Scorseseho. A ono to skvěle kompenzuje všechny ty momenty, kdy kvůli přehršli burzovní hantýrky nebudete vědět, která bije. Každý si tu zkrátka něco najde.

Verdikt Nely Christovové

Nela ChristovováSpolupráce s Leonardem DiCapriem se Martinu Scorsesemu v minulosti už párkrát vyplatila. Angažovat ho do filmu o vychytralém bankéřovi byla proto sázka na jistotu.  A pokud vás stresuje, že film vypráví o praktikách na burze a ještě k tomu je tři hodiny dlouhý, není proč se bát. Díky komplexní zápletce se dočkáte mnoha pikanterií, a dokonce vycestujete do Švýcarska za charismatickým Jeanem Dujardinem, takže se nestihnete vůbec nudit.

Hodnocení: 90%

Verdikt Oldřicha Mánerta:

Oldřich MánertChamtivost je dobrá… a taky chlast, koks, sex a házení liliputy na terč. Scorsese jede na drogové vlně a v pokročilém důchodovém věku servíruje sondu do duše makléřské svině. Bez servítek a kompromisů. Dobré vědět, že i dnes může vzniknout FILM a ne jen film.

Hodnocení: 100%

0