RECENZE: Ladíme! Prostředí školních sborů je plné fekálního humoru

Nela Christovová

Nela Christovová

20. 12. 2012

Školní sbory nemají jenom pověst lůzrů, kterým se ostatní vysmívají. Aspoň to nám tvrdí tvůrci hudební komedie Ladíme!, která si úspěšně dělá legraci sama ze sebe.

Bývaly doby, kdy školní sbory měly punc spolku lůzrů a normální studenti se jim obloukem vyhýbali. Dobře, v reálu tohle nepsané pravidlo zřejmě pořád platí, ale hudební komedie Ladíme! zažité stereotypy obrátila o 180 stupňů. Můžete zapomenout na ufňukané chudáčky, kteří řeší své pubertální problémy zpěvem srdceryvných odrhovaček, podobně jako v seriálu Glee. Tady jde čistě o úspěch.

Annu Kendrick si možná pamatujete jako tu otravnou holku ze Stmívání nebo z romantických komedií typu Jak porodit a nezbláznit se. Přitom tahle teprve sedmadvacetiletá herečka má na svém kontě nominaci na Oscara, a to za roli ve filmu Lítám v tom, kde si zahrála po boku George Clooneyho. A podle jejích plánů do budoucna to vypadá, že u žánru romantických komedií aspoň příští rok ještě zůstane.

I když stejně jako v Glee nebo Muzikálu ze střední i tady se pár outsiderů najde. Po prozvraceném finále skupin zpívajících a capella, tedy bez hudebních nástrojů, není divu. Od chvíle, kdy hlavní hvězda v sále dostřelila několik řad daleko, se do dívčího sboru dobrovolně nikdo nepřihlásí. Tedy nikdo normální, takže se dočkáme pestré směsice šílených slečen s různými úchylkami.

Anna Kendrick si hraje na podivínku. Přitom je ze všech nejnormálnější. Zdroj: Bontonfilm

Ze všech Pěnic, jak si říkají, vyniká Tlustá Amy (Rebel Wilson). Nejen že ze svých obřích rozměrů udělala skoro nejlepší věc na světě, ale i její hlasový projev je vážně obdivuhodný. Nejoriginálnější postavou je ale tichounká Asiatka, která neustále překvapuje hláškami typu: „V děloze jsem snědla své dvojče“.

Do téhle divočiny jednoho dne vstoupí Beca (Anna Kendrick), která opovrhuje mainstreamem a chce se stát dýdžejkou. Na rozdíl od ostatních Anna Kendrick hraje naprosto přirozeně, takže i když je vnímána jako outsiderka, vlastně je ze všech postav nejnormálnější. A to je zároveň docela chyba.

Komedie, která je politicky nekorektní

Beca si zakládá na tom, jak je alternativní, ale na oblečení nebo jejím hudebním vkusu to zas tolik poznat není. Mainstreamové je tu vlastně všechno, a není divu, když se na filmu podílela americká hudební stanice MTV. Proto se dočkáme cover verzí spousty současných vypalovaček, které sem tam doplňují hity osmdesátých let. Poslouchat soundtrack tak musí být pomalu větší zážitek než celý film.

Jde hlavně o hudbu, proto se toho po dějové stránce moc nedozvíme. Ano, máme tu milostnou zápletku, ale zároveň neznáme zázemí hlavních postav nebo vlastně co vůbec studují. Dokonce i bouřlivý vztah Beky s otcem je jenom naznačen, ačkoliv právě on má zásluhu na tom, že se do sboru přidala.

Očima Pavlíny Nouzové: Na Ladíme! je velká škoda toho, že tvůrce očividně někdo hlídal. Občas totiž divák narazí na skvělý vtip (obvykle z úst Rebel Wilson), který je nekompromisní a někdy až připomíná Judda Apatowa. K tomu se přidávají scény, které budí dojem, že se ve skutečnosti díváme na parodii všech těch sladkých sborových komedií (například když je hlavní hrdince řečeno, že si hraje na emařku a asi čeká, až se z ní na konci vyklube kráska). Jenže. Jak si film dělá ze všeho legraci, tak zabředá právě mezi ty snímky, ze kterých si střílí. Pořád ale v porovnání s High School Musical to je výborné pokoukání.

Charakter postav je vykreslen jen povrchově do té míry, aby pobavil diváky. A že humor je to opravdu brutální a často balancuje na hranici vtipnosti. Krásné křehotinky mluví jak kanál, a ani tvůrci si neberou servítky a utahují si z vyznání nebo sexuální orientace. Setkáme se tak s absurdními situacemi, jako když se Beca chce přidat ke spolku dýdžejů, ale nakonec zjistí, že DJs znamená Deaf Jews (Neslyšící Židé). Právě těmihle drsnými vtípky komedie připomíná tvorbu Sachy Barona Cohena.

Já jsem lepší zpěvačka! Ne, já! Anna i Rebel předvádí skvělé výkony.

Je to parodie, nebo se jenom tvůrci snaží dělat legraci? Těžko říct, těžko uvěřitelných gagů ve filmu najdeme spoustu, takže Ladíme! od začátku působí jako parodie na svůj žánr. A to je asi sympatičtější, než kdyby se postavy snažily brát smrtelně vážně. Tahle komedie je zkrátka příjemná oddechovka, která se vám ale se závěrečnými titulky vypaří z hlavy.

Ladíme! (Pitch Perfect)

Komedie / Hudební / Romantický
USA, 2012, 112 min