RECENZE: Raubíř Ralf. Disney letos překvapuje. Třeba i animákem roku

Eliška Nová

Eliška Nová

15. 11. 2012

Tak jsme se dočkali. V kinech se totiž rozpoutá videohra, na kterou se můžou těšit i ti, kteří na počítačích netráví hodiny a hodiny drahocenného času.

Někdy i záporák a klaďas hodí řeč. Zdroj: Falcon

Do českých kin přišlo něco, co mnozí označují za nejlepší animák roku. Po zklamání z Rebelky (ze kterého plynulo především zklamání z Pixaru jakožto zdánlivě nesesaditelného krále) a po podobných eskapádách, jejichž vyústěním bylo nedávné uvedení Kozího příběhu… Po tom všem se stal opravdový zázrak.

Rich Moore je americký režisér, který vystudoval animaci na California Institute of the Arts. Jeho práce má hlavně televizní charakter – stojí za několika seriály, především ale za několika díly celosvětově známých Simpsonů a Futuramy.

A stačilo k tomu překvapivě málo. Respektive originální příběh, vystavěný na neotřelém prostředí, a pár hlášek. Toť vše. Jak jednoduché! Problém je, že většina tvůrců filmů pro děti tyto tři aspekty poslala do kopru. Minimálně v uplynulém roce.

Asi se budete trochu divit, když zjistíte, že Raubíř Ralf je počin Disneyho. Na první pohled se zdá totiž poněkud nedisneyovský a hodně kritiků už si všimlo nuancí mezi Disneym a Pixarem. Jako by si totiž vyměnily role. Pixar poslal ve své Rebelce do kina klasickou disneyovku a Disney film, který by všichni očekávali od Pixaru. Jako by si společnosti sedící ve stejné budově vyměnily kanceláře.

Záporák, který se chce stát hrdinou. Ničitel Ralf.

Ono i zamrzí, že Ralf nevzešel právě z pixarovské dílny. To proto, že Pixar stále umí oživit představu něčeho dokonalého. Tedy představu Ralfa v kabátu toho kouzelného nápaditého světa, nad kterým bdí slavná lampa. Nicméně Disneyho film není a nemůže být pro tuto představu horší.

Očima Pavlíny Nouzové: Pokud milujete staré arkády a tradiční pixarovské animáky pro dospělé, pak je pro vás Ralf jasná volba. Paradoxně totiž Disney letos předvedl přesně to, co od Pixaru chybělo – animovanou hříčku ve stylu Příšerek s.r.o., u které se pobaví i teenager nebo otec s malou dcerkou. Výjimečně tentokrát vyšel i dabing, v němž Veronika Žilková balancuje na hraně mezi otravným a zábavným skřehotáním. Snad jen to 3D, které třetí rozměr někde zapomnělo, si mohli tvůrci odpustit.

Raubíř Ralf je záporák ve videohře, která se jmenuje Fix It Felix. Jeho úkolem je totiž všechno bořit, aby to mohl Felix následně opravit. Poctivě ničí už třicet let, jenže ho nikdo neocení. Což vyvrcholí právě na oslavě třicetiletého výročí, kam ho nikdo nepozve. Ralf se tedy rozhodne ostatním ukázat, co v něm je, a stát se kladným hrdinou. Vydává se napříč ostatními hrami, aby získal medaili za hrdinství. Jeho hra se ale mezitím hroutí. Když nikdo nic nerozbíjí, není co opravovat.

[youtube_660]_q6DDm-3urE[/youtube_660]

A čím že ten Ralf tak ohromil? Především právě originálním nápadem a neotřelým prostředím. Tvůrci si totiž opravdu vyhráli. Doslova jako malí kluci při videohře. Protože společnost Disney nechtěla pustit do světa jakési torzo herního vesmíru, dohodla se s všemožnými majiteli práv na tom, aby jejich hrdiny mohla zobrazit. Těm největším herním analfabetům stačí říct, že v Ralfovi se objeví Mario i Pacman.

Čtěte více: Záporák z videohry zahnal hurikán Sandy a kraloval žebříčku

Cesta přes další hry je pak prošpikována nejrůznějšími hláškami a odkazy k těm opravdu dospěláckým záležitostem. Ostatně režisér Rich Moore má za sebou několik epizod Simpsonů a Futuramy, což vypovídá o všem. Raubíř Ralf je jeho prvním celovečerákem, takže se v budoucnu máme na co těšit. Moore má totiž evidentně dětskou duši, kterou umí využít a prodat ve světě dospělých.

Disneyovsky sice občas sklouzává ke klišé, jehož odér kolem sebe šíří zejména malá holčička, která touží vyhrát autozávody. Nicméně nepřekáží a vše ostatní ho přebíjí natolik, že ani nestojí za řeč. Raubíř Ralf je zkrátka animovaný film, který konečně zase způsobí, že fronta před pokladnou kina bude složena také z dospělých, které za ruku nepovedou jejich ratolesti. Tedy něco, na co jsme my, děti schované za dospělou tváří, tolik čekaly.

I hrdina videohry potřebuje chodit na terapii.

Disney letos překvapuje. Na rozdíl od ostatních pozitivně. Nejenom, že na nedávné Zvonilce ukázal, že je stále mistrem klasických pohádek, teď ukázal i to, že se umí předvést před dospělými a fanoušky něčeho tak nedisneyovského, jako jsou videohry.

Raubíř Ralf (Wreck-It Ralph)

Animovaný / Komedie / Rodinný
USA, 2012, 94 min