RECENZE: Kozí příběh se sýrem překonal první díl, ale pouze animací

Eliška Nová

Eliška Nová

30. 10. 2012

S druhým pokračováním Kozího příběhu, tentokráte se sýrem, učinili tvůrci pokrok. Ne ale takový, aby byl film koukatelný pro dospělé či odrostlejší děti.

První díl byl… Prostě špatný. Ve všech směrech, které toto slovo představuje. Nezábavný, nedržící pohromadě, bez uhrančivého příběhu a s pochybnou animací. Pro otrlé. Co se na dvojce zlepšilo patrně nejvíce, je právě animace. Byť pořád ještě průměrná.

K pixarovským legendám (ovšem s několikanásobným rozpočtem) mají tvůrci a vůbec celá česká animovaná produkce daleko. Nejvíce je to patrné na pohybu jednotlivých postav, který ilustruje spíše loutkové divadlo než počítačovou animaci. Tvůrci se tento fakt sice snaží maskovat záměrem, avšak to, že koza je celá krkolomná, dojde i malému dítěti. Ještě hůře dopadly lidské postavy, neboť u mluvících zvířat by to až tak nevadilo.

Jan Tománek vystudoval uměleckou průmyslovku Václava Hollara a Akademii výtvarných umění. V prvním krátkém filmu z roku 2007 použil kombinaci počítačové animace s reálnými herci.

Stejně tak příběh sýrové verze je na tom o něco lépe. Nutno však podotknout, že od předchozího dílu nebylo moc co kazit. Připomíná spíše slabikář nežli propracovanější pohádku. Na osmdesát pět minut je zápletka příliš triviální bez jakýchkoli dalších odboček, a tudíž nastavována neskutečným množstvím vaty, která se nedá snadno strávit, protože není cukrová.

Koza se vrací. S lepší animací i příběhem, pořád je to ale koza. Zdroj: Bontonfilm

Společné mají oba díly především tři hlavní postavy – kozu, Kubu a Mácu. V království, kde vládne sýrůchtivý král, který právě kvůli sýru ztrácí svoji vladařskou hlavu, se děje něco nekalého. Všechny sýraře unesl pravděpodobně čert. Po tom, co stejný osud potká i Kubu a Mácu, se jejich děti společně s kozou rozhodnou, že se vydají na jejich záchranu.

Očima Pavlíny Nouzové: Určitě je potřeba u Kozího příběhu se sýrem ocenit fakt, že tvůrci si jsou vědomi chyb z minula. Především napravili nejistotu ve výběru cílové skupiny, kdy jsme na plátně viděli v různých významech buď kozu, nebo kozu. Nyní jde o film ryze pro děti, a to ať už příběhem, hlavními hrdiny, či dialogy. Velice však zamrzí, že to, na co tvůrci zas tak velký rozpočet nepotřebují, dopadlo nevalně – originální námět. Kopírují se tu jen zavedené pohádkové motivy, přičemž naopak animace je vyrobená za hubičku a v Hollywoodu by tyto náklady jen záviděli. Tak uvidíme potřetí.

V čemž tkví hlavní problém. Celý děj je založen na tom, že děti s kozou někam jdou. Nic víc, nic míň. Prostě jdou. Divák sice trne, co se stane, až tam ve skutečnosti dojdou. Jenže nic, film skončí. Bohužel na cestě nebaví hláškami pro starší publikum (ale ani pro to menší) a zde ztvárněný pohádkový svět je holý a churavý.

[youtube_660]deTmPXvIFAk[/youtube_660]

Koze zkrátka chybí jakákoli dávka fantazie, kterou pohádkový svět tolik potřebuje (a přitom není nutné na samotné nápady vynaložit miliony dolarů). Jan Tománek se tohle zapomněl naučit od pohádkového krále, který je v základních osnovách – od Walta Disneyho, kterému se jedna věc upřít nedá, a to smysl pro dětský svět. Kozí příběh využívá dnes již téměř zapomenutých pohádkových prvků, jakými jsou Dlouhý, Široký a Bystrozraký nebo prostředí Čertova mlýna. Chybí tomu inovace, něco nového, neokoukaného a co hůř, chybí tomu i kouzlo původních příběhů.

Je to jedno velké prázdno, jako by se česká animovaná pohádka přesunula do země nikoho. Kozí příběh jako celek působí nepohádkově, a navíc tak, že ho tvůrci myslí naprosto vážně. Žádná nadsázka, žádná sebeironie.

Podívejte se na video: Zjistili jsme, jak se dělají filmové ruchy u animáků

Zkrátka nic, co by starším divákům pomohlo přetrpět hodinu a půl v kině. A utrpení to pro některé je. Kozí příběh je totiž pro děti. Pro ty nejmenší, kterým stačí ke štěstí a smíchu černá dvounohá chlupatá koule. To, že tvůrci neměli větší ambice než zabavit pětileté publikum, potvrzuje i zpěv ve filmu. Sice ne tak častý, aby se tatínkové zvedali a odcházeli do místního baru, nýbrž stačí na to, aby usnuli.

Ano, Kozí příběh smrdí.

Kozí příběh se sýrem překonal svého předchůdce. V tom je poměrně jedinečný, vzhledem k faktu, že většinou to bývá naopak. Druhá pokračování nemívají takové štěstí. I tak je ale průměr pro Kozu zatím nedosažitelným vrcholem. Místo návštěvy kina doporučuji zajít si na kvalitní kozí sýr.

Kozí příběh se sýrem

Animovaný / Rodinný / Pohádka
Česko, 2012, 85 min