RECENZE: Vílí apokalypsa Zvonilka: Tajemství křídel pobaví jen děti

Nela Christovová

Nela Christovová

1. 11. 2012

Máte dost těch animáků, které se tváří, že pobaví všechny od předškoláků až po osmdesátileté stařenky, ale ve finále jde jen o přihlouplou dětskou podívanou? Zvonilka si na nic nehraje, její cílovou skupinou jsou hlavně ti nejmenší.

Ve společnosti Disney je víla Zvonilka už léta zavedenou značkou. Odrostlejší diváci o ní pravděpodobně nikdy neslyšeli, těm menším ale aspoň některé její příběhy okupují videotéku. Zvonilka, neboli Tinker Bell, je právě ta mrňavá okřídlená víla, která doprovází Petera Pana na jeho výpravách. Možná si ji pamatujete z dobrodružného filmu Hook, kde vílu ztvárnila zmenšená Julia Roberts.

Postavička Zvonilky se poprvé ve filmu od Disneyho objevila už v roce 1957, kdy byla součástí příběhu o Peteru Panovi. Od té doby se v jeho příbězích objevila ještě několikrát a nakonec si vysloužila vlastní spin-off v podobě animáků. V roce 2010 pak získala vlastní hvězdu na hollywoodském chodníku slávy, v pořadí už jako třináctá fiktivní postava.

Později začaly vznikat příběhy jen ze světa víl zvaného Roklinka. Zvonilka našla poklad, Zvonilka na záchranné výpravě, Zvonilka závodí… Po několika videofilmech se Disney rozhodl vypustit další vílí kousek rovnou do kin. Tentokrát se Zvonilka vypraví do zimní říše, kam mají všechny letní víly z Roklinky přísný zákaz vstupu. Nízké teploty by jim totiž mohly poškodit křídla.

Jako by si z oka vypadly. Tahle dvojka rozpoutá vílí peklo! Zdroj: Falcon

Nikoho totiž za roky vílí historie samozřejmě nenapadlo se teple obléct, no a bylo by po problému. Ještěže máme Zvonilku, která se navleče do hromady obambulkovaných hadříků a vydá se vstříc dobrodružství! V zapovězené říši ale narazí na svou sestru Modrovločku, což je pro víly nevídaný jev.

Očima Elišky Nové: Poslední Medvídek Pú byl opravdu pro děti do pěti let. Od Zvonilky by divák čekal to samé. A zmýlil by se. Poslední film Walta Disneyho dostál jeho pověsti pohádkového krále. Ačkoli davy samotných dospěláků kinosály očekávat nemohou, Zvonilka sedí do Disneyho produkce přesně. Má to šmrnc a hlavně gradaci. Navíc není zcela přímočará, a tudíž ne tak průhledně předvídatelná. A i když potáhne spíše dívčí část publika, vůbec to nevadí. Body navíc dostává i za to, že namísto klasické love story vypráví příběh sesterské lásky. Walt Disney to stále ještě umí.

Ne, tohle ještě pořád není spoiler, ten pravý napínák teprve přijde – Roklince totiž hrozí zánik. Na otázku, jak se víly s apokalypsou vyrovnají a zda bude moci následovat další díl, snad ani není třeba odpovídat. Stačí jen dodat, že Zvonilka: Tajemství křídel je animák určený malým dětem a také se tak chová. Tedy občas ne moc logicky, ale hlavně jednoduše.

[youtube_660]KanDJc72RN8[/youtube_660]

Příběh působí lineárně a občas velmi průhledně, ale v českých kinech jsme často zvyklí i na větší perly, jako jsou infantilní Žraloci na s(o)uši. Trochu zarážející je ale způsob, jakým se vyvíjí dějová linka. Z dětských filmů jsme zvyklí, že příběh má určitý záměr, kterého když postavy dosáhnou, vesele si zazpívají nějakou tu odrhovačku a spustí se titulky.

Všechno vyřešit a pak si zazpívat!

Tady se ale cíle daného v názvu, tedy odhalení tajemství křídel, dočkáme v úvodní čtvrthodince. A dál už děj tvoří další minipříběhy, které se postupně střídají a hned se zase vyřeší, aby mrňousové v kině moc nefňukali. A dospělý divák jen čeká, kdy konečně přijde ta hlavní zápletka. A ano, i pak se bude bezstarostně zpívat. Naštěstí režisérka Peggy Holmes zvolila střídmou stopáž, při níž se ani jedna věková skupina neunudí k smrti.

Animace už od prvního pohledu působí typicky disneyovsky, tedy barevně, hravě a celkově optimisticky. Postavičky se pohybují přirozeně, na rozdíl od Zvonilčina českého kolegy Kozího příběhu se sýrem, na který teď můžete také zajít do kina. Nezbývá než doufat, že i čeští animátoři brzy dosáhnou svého amerického předobrazu.

Zvonilka: Tajemství křídel (Tinker Bell: Secret of the Wings)

Animovaný / Rodinný
USA, 2012, 76 min