RECENZE: Osamělá srdce režíruje Jařab. Spojila Zábradlí a Komedii

Anna Kottová

Anna Kottová

10. 11. 2012

FOTO: Osamělá srdcePrvní premiéra Divadla Na zábradlí skočila do nové sezony rovnýma nohama. V inscenaci s názvem Osamělá srdce se propojil soubor Divadla Na zábradlí s lidmi kolem staré Komedie. Na režijní sedačce se objevil David Jařab a hlavní role se chopil Stanislav Majer. Od desáté večer do páté ranní patří rozhlasové vlny Nemilovaným. Chtějí se podělit o svoje příběhy s Utěšitelem, který jim naslouchá, i když s cigaretou, kávou a denním tiskem v ruce. Ale prosím, nepředstavujte si noční hovory Jirky Pomejeho, i když zrovna on by jako hlavní hrdina do podobného příběhu zapadl.

Závažné problémy volajících krátce proběhnou rozhlasovým éterem, bez začátku a bez konce. Utěšitel je nemůže vyřešit, ale vyslechne si je a nechá zarýt hluboko pod kůži. Už nikdy se jich nezbaví. Ale kdo pomůže jemu?

Hledali se, až se našli, Natálie Drabiščáková a Stanislav Majer. Zdroj: Martin Špelda, Divadlo Na zábradlí

Ačkoliv se zpočátku dělí postavy na ty bez složitých životních situací a na volající prožívající těžké chvíle, postupně se rozdíly stírají a dva světy prolínají. Utěšitel prochází partnerskou krizí, nejen kvůli neukojené sexuální touze, a hlasy volajících dostanou konkrétní tvář, když jej v rádiu navštíví paní Doyleová (Natálie Drabiščáková).

Očima Evy Síčové: Divadlo Na zábradlí převzalo pár střípků z rozbitého hrnečku bývalého souboru Divadla Komedie a dalo divákům napít z meducíny namíchané Davidem Jařabem. Stanislav Majer vyměnil velkou scénu za menší a změna mu velmi sluší. Svůj přístup však měnit nemusel.

Čerstvý vítr v podobě Osamělých srdcí doplnil kvalitní repertoár o velmi přitažlivou, dekadentní hru, která dává možnost prožít tu správnou katarzi. Cynická a pod kůži se vnucující inscenace šokuje i láká především svým realistickým projevem. Osobně uznávám hereckou práci Stanislava Majera, jeho až tranzem uhranutý herecký výkon jednoduše fascinuje a přitahuje.

Hodnocení: 90 %

Režisér David Jařab na sebe hodinu a čtvrt klade promyšleně jednotlivé kameny a vystaví velmi poutavou gradaci. Nedokážete oči odtrhnout od jeviště. Přitáhne vás mimo jiné démonicky přitažlivý, hluboký hlas Stanislava Majera, kterým promlouvá do mikrofonu. Ten určuje hranici mezi éterem a reálným životem. Konec, ač méně předvídatelný, mě ale zklamal svojí malou úderností a nevýrazným vyzněním.

S mikrofonem a cigaretou, tak vypadá správný novinář Utěšitel

Staří známí s hudbou Ivan Acher a zpěvem Zach, Dusilová a Vébrová podtrhovali dění na scéně. Inscenaci dodali ten správný šmak soli a pepře v beztak chutně uvařené polévce. Acher, Zach a Dusilová spolupracovali na hudebním projektu Miusee@poetrymusical, podobnou dekadencí doprovodili letošní předávání Poct festivalu Next Wave a složili hudbu k několika inscenacím Pražského komorního divadla.

Nepřehlédněte: Denně je hra určená vyvoleným

Stanislav Majer ani na chvíli nevypadl z náročné role a dokázal udržet pozornost publika, která se k němu po většinu času upírala. Natálie Drabiščáková mu vytvořila rovnocennou partnerku. Herecky hlavního hrdinu nepřevyšovala, ani mu pouze nesekundovala. Majer s Drabiščákovou se postavili do čela. Spojení staré Komedie a Zábradlí zafungovalo skvěle a éteričnost z dvojice sálala.

Jiří Ornest a Stanislav Majer si notovali

Jiří Ornest herecky prokoukl jako cynický šéf. Dokázal vtisknout věrohodnou masku ziskuchtivému bossovi, kterému Utěšitel chodí za manželkou. Tato trojice se stala na jevišti herecky nejvýraznější, ale za nimi se objevila tlustá černá čára. Nejnevýraznější postava byla snoubenka Utěšitele Lucie Ferenzová, herečka, dramaturgyně a režisérka. Pláč na konci jsem jí neuvěřila ani na chvíli.

Poslední inscenace minulé sezony s názvem Cantos nedopadla v recenzi TOPZINE.cz dobře. Naopak první premiéra  Divadla Na zábradlí získala výbornou díky hudbě Archera a Zacha, Jařabově režii a výrazným výkonům herecké trojice.

Osamělá srdce

Divadlo Na zábradlí

Autor: Nathanael West