RECENZE: Nespoutaný Django. Tarantino se chystá odejít v nejlepší kondici

16. 1. 2013

Krev opět prýští z řezných i střelných ran, kulky sviští a Morricone opět zní v nečekaných okamžicích. Údajně jeden z posledních filmů Quentina Tarantina přichází do kin.

Nedávno se v médiích objevila zpráva, že Quentin Tarantino, patrně jeden z nejbláznivějších hollywoodských režisérů, se chystá na konec své kariéry. Nechce se prý stát důchodcem v režisérském křesle a odejít se ctí. Ačkoli na podobná prohlášení z úst sportovců i herců jsme zvyklí a víme, že nejsou vždy míněna doslova, Tarantino bezpochyby může spát klidně. Svým zatím posledním filmem si ostudu neudělal.

Americký režisér Quentin Tarantino začínal svou kariéru ve videopůjčovně. Legenda praví, že sledováním klasických kousků se naučil filmovému řemeslu. Debutoval snímkem Gauneři (1992) a hned jeho druhý film Pulp Fiction: Historky z podsvětí (1994) se stal kultovním. Následovaly Čtyři pokoje (1995), Jackie Brown (1997) a dvojice filmů Kill Bill (2003-2004), jež se má dočkat i třetího dílu. Tarantino se podílel také na seriálu Kriminálka Las Vegas. V předposledním filmu Hanebný pancharti (2009) objevil pro filmový svět rakouského herce Christopha Waltze.

Nespoutaný Django (2012) neboli v originále Django Unchained přichází do českých kin s na první pohled odrazující téměř tříhodinovou stopáží. V tomto případě však není prázdnou frází říct, že si zaslouží jednu každou minutu. Snímek mixuje klasický western s komedií a doprovází ho skvělá hudba.

Jamie Foxx a Christoph Waltz. Zdroj: Falcon

Polovina 19. století nebyla pro americkou společnost zrovna výstavním dějinným okamžikem. Když navíc řekneme, že Tarantino svůj film zasadil na jih země a za hlavního hrdinu určil Afroameričana, máme o základní zápletku víceméně postaráno. Django (Jamie Foxx) není typ, který by dokázal žít v otrockých okovech zvláště poté, co našel lásku svého života (Kerry Washington). Po společném útěku z bavlníkové plantáže a následném dopadení jsou však manželé rozděleni.

Pavlína NouzováOčima Pavlíny Nouzové: Maestro Tarantino je zpět, aby ukázal, že si může vzít na paškál jakýkoliv žánr, jakoukoliv dobu – a bude z toho inteligentní komedie, na kterou budete ještě s pláčem vzpomínat, až do kin dorazí nový Troškův majstrštyk. Navíc je třeba ocenit oproti minulým Panchartům precizní soundtrack, který může mít jednou stejný osud jako jeho kolega u Pulp Fiction – a pro mnoho se stane ještě lepším zážitkem než samotný film.

Djanga si najde svérázný doktor Schultz (Christoph Waltz), který se ze zubaře stal lovcem odměn. Společně pak pátrají po hledaných zločincích a spřátelí se. Schultz poté slíbí pomoci Djangovi získat zpět jeho manželku s variací staroněmeckého jména Broomhilda. Protivníkem na této výpravě jim je ďábelský majitel plantáže se špatnou ústní hygienou Calvin Candie (Leonardo DiCaprio).

[youtube_660]BIz8yMP-rr8[/youtube_660]

Hlavní předností filmu, zejména v jeho prvních dvou třetinách, je smysl pro humor. I tak vážná věc, jakou je útok Ku-klux-klanu, se stává groteskou a její absurdita pouze zvýrazňuje absurditu celého hnutí a potažmo i rasové nesnášenlivosti. Podobně také Candieho přednášky z frenologie, nauky o souvislostech mezi fyzickými vlastnostmi mozku a duševními schopnosti jedince, odhalují příšernost této pseudovědy. I když tyto dialogy už jsou o poznání vážnější, Tarantino moc dobře ví, kdy znovu šlápnout na plyn.

Westernová komedie

Hlavní roli totiž v Nespoutaném Djangovi opět hraje režisérův styl a láska ke klasickým i spaghetti westernům. Naturalistické zobrazení násilí zde není samoúčelností, nýbrž typickým tarantinovským vizuálním prvkem. Proudy krve a mozku si divák prostě nesmí připouštět jako nic jiného než malinovou šťávu, protože jinak by musel znechucen odejít z kina. A v takovém případě by o hodně přišel.

Na velkém plátně obzvlášť vynikne krajina, kterou se Tarantino nadšeně opájí a využívá její strohosti (v úvodní sekvenci pochodu přes poušť) i divokosti (stáda zvířat). Osamělí jezdci, Schultz a Django, se pak pohybují mezi komickou rovinou Dona Quijota a jeho Sancha Panzy až po smrtelně vážné mstitele.

Django a Calvin. Zdroj: Falcon

Django a Calvin. Zdroj: Falcon

Jako vždy u Tarantina je třeba zdůraznit výběr hudby. Nejde zde o originalitu orchestrálního soundtracku (ten byste hledali marně), nýbrž o playlist těch správných hitů i zapomenutých písní. Takový, který můžete v autě poslouchat donekonečna. Patrně jedinou originální písní je Ancora Qui (Stále zde). Jejími autory jsou italský skladatel Ennio Morricone a italská zpěvačka Elisa.

Nespoutaný Django je další tarantinovskou poctou klasickému žánru, která se neohlíží pouze nostalgicky, ale se značnou dávkou humoru i parodie. Tím dodává i vážnému tématu (rasismus) lehkost a dovede ho ukázat v celé jeho absurditě. Pokud by film měl být počátkem konce režisérovy kariéry, nemusí se za něj jeho autor rozhodně stydět.

Nespoutaný Django (Django Unchained), Western / Akční / Drama, USA, 2012. Režie: Quentin Tarantino. Hrají: Jamie Foxx, Christoph Waltz, Kerry Washington, Leonardo DiCaprio, Samuel L. Jackson.

0