RECENZE: Hra na hraně. Ben Affleck ovládl pokerové podsvětí

Nela Christovová

Nela Christovová

30. 9. 2013

Milovníci pokeru si ve Hře na hraně přijdou na své. A ti, kteří ho po večerech paří on-line, by měli zbystřit. Justin Timberlake a Ben Affleck totiž chystají docela sofistikovaný podvůdek.

Poker patří mezi neoblíbenější karetní hry už od 19. století. Kovbojové na americkém Divokém západě nemohli tušit, že ohmataný balík karet brzy vystřídají blikající monitory. Na oblíbené kratochvíli gamblerských peciválů se dá navíc dobře zbohatnout.

O tom se ostatně přesvědčil i hlavní hrdina dramatu Hra na hraně. Děj vám možná bude znít povědomě: Vysokoškolák Richie (Justin Timberlake) si potřebuje vydělat na školné na Princetonu, a tak po večerech hraje on-line poker. Jednou ho ale přímo ve hře o vše okradou a jeho nenapadne nic lepšího než svůj problém jít reklamovat až do Kostariky přímo k majiteli pokerové společnosti, známému zločinci Ivanu Blockovi (Ben Affleck).

Logiku zde moc nehledejte

Kde zkrachovalý student sehnal peníze na letenku do Kostariky a zpět, se ale nedozvíme. Naopak vše vypadá, jako by si do téhle exotické destinace odskočil jen tak mezi přednáškami. Logika jde stranou i ve chvíli, kdy se Richie snaží setkat s Blockem, a proto se vetře na jeho párty, samozřejmě přísně hlídanou. Kdyby Blockovi rovnou zaklepal na domovní dveře, působilo by to úplně stejně realisticky.

Odpovědí na Richieho opovážlivost je překvapivě nabídka spolupráce spojená se spoustou nul na výplatní pásce. Navíc se zakouká do velmi atraktivní Rebeccy (Gemma Arterton), které shodou okolností žije s Ivanem.

Až sem příběh připomíná nesčetně jiných filmů o chytrém, leč nezkušeném mladíkovi, který se zaplete s vyšší mocí, tedy mafií. A připomíná ho i dál, když mladík zjistí, že jeho šéf chystá pořádný podvod. Navíc má za zády agenta FBI Shaverse (Anthony Mackie), který se snaží jeho šéfa strčit na pár let do chládku, a potřebuje k tomu ochotného spolupracovníka.

Kdo o pokeru nic neví, pravděpodobně nebude z pár hlášek zrovna moc moudrý, protože tady vážně není prostor k vysvětlování, co je flush nebo full house. Schválně, kdo jen tak z fleku dokáže říct, co v pokerové terminologii znamená Runner, Runner? Termín, který zjednodušeně řečeno popisuje situaci, kdy hráč novými kartami podstatně vylepší svou situaci, filmaři originálně užili jako dvojsmyslný název dramatu.

Timberlakovi chybí šťáva

Tím pomyslně černým koněm má být samozřejmě Richie, jenže na to bohužel není dostatečná osobnost. Timberlake se tak akorát pustil do další nevýrazné role. Na samém začátku film působí trochu jako variace na The Social Network a Justin Timberlake v něčem připomíná Jessieho Eisenberga. Pro diváka jsou oba příliš nepřístupní, uzavření, a proto se s nimi těžko ztotožňuje. Oba jsou v podstatě ti dobří, kterým akorát nikdo nerozumí.

O něco méně bezbarvý je Ben Affleck. Tedy jeho postava, protože Ben se opět omezil na svůj starý známý výraz koukám skrz tebe a tvářím se u toho zasněně. Je docela překvapující, že režisér Brad Furman do obou velkých rolí obsadil herce, kterým chybí šťáva.

Luxusní jachty, šampańské a krásné ženy. Kdo by nechtěl takový život?

Luxusní jachty, šampaňské a krásné ženy. Kdo by nechtěl takový život?

Ben Affleck sem tam zahláškuje a vzápětí zle zatváří, nicméně kdyby stejnou scénu zahrál někdo s pětinovým charismatem Roberta De Nira, měl by film opravdového záporáka. Affleck tak znovu potvrdil, že mu to za kamerou sedlo víc než před ní. Naopak pochvalu si vysloužil za skvělou španělštinu, která nezní, jako když se amík snaží napodobit cizí jazyk namemorováním textu ze scénáře, ale jako když ji skutečně ovládá. Na rozdíl od Timberlaka.

Z hlavních postav však Gemma Arterton nejen nejlépe vypadala, ale taky hrála. Jen škoda, že jejímu proměnlivému vztahu k Richiemu nebylo dopřáno trochu víc prostoru. Film tak má od každého trochu, ale od ničeho pořádně. Teprve konec propojí dosud nesrozumitelné střípky do vcelku promyšlené mozaiky plné podrazů a podplácení… Mnohé ale zůstane nepochopeno.

Verdikt Nely Christovové:

Nela ChristovováPokerový film, který kromě pár replik pro zasvěcence vlastně o pokeru ani moc není. Hra na hraně by se mohla věnovat téměř jakékoliv tematice, pokud se bude pohybovat na hraně zákona. Jenže ten poker je jaksi populární, a tak se dočkáme jen další variace na známé téma zrazené důvěry.

Alespoň že tvůrci vybrali víc než koukatelné prostředí, ve kterém se příběh odehrává. Prosluněná Kostarika, tequilové večírky a příjemná latinskoamerická hudba oživují jinak šedý průměr, jakým jsou herecké výkony, režie, příběh… Vlastně všechno.

Hodnocení: 50 %

Verdikt Pavlíny Nouzové:

Pavlína NouzováHra na hraně je bohužel typ filmu, ze kterého čiší, jak moc to režisérovi nevyšlo. Jakmile předloží nějaký „nápad“, divákovi dojde, že ho stokrát viděl a dost možná se mu i znechutil. Jde třeba o neustálé oddělování časově vzdálených scén pomocí dvousekundových časosběrů nočního města nebo podivný vztah mezi hlavním hrdinou (Timberlake) a sexy dívkou jeho šéfa (Arterton), kteří se třikrát setkají a hned na to bezdůvodně hupsnou. Herci se ale jakž takž snaží, a Ben Affleck dokonce zvládá předříkávat absurdní repliky (rozumějte rádoby moudra) s takovou nadsázkou, že povyšuje přehrávání do úrovně snesitelné ironie, které se s chutí zasmějete.

Hodnocení: 50 %

0