Recenze filmu Šmoulové 3D: Dostane Barney Stinson i Šmoulinku?

10. 8. 2011

Kreslený belgický seriál Šmoulové se stal legendou už dávno. Proto bylo jen otázkou času, kdy se někdo rozhodne tento (nejen) dětský kult převést na stříbrné plátno za využití moderních technologií 3D. Šmoulové jsou legenda, 3D je v kurzu. Let´s roll.

Sakra, Stinson! Zdroj: distributor filmu

V kurzu je také Barney. Tedy Barney Stinson, nejoblíbenější postava sitcomu Jak jsem poznal vaši matku, milovník žen, nevázaného života a hlášky legen-wait for it-dary. Ve Šmoulech 3D se jeho představitel Neil Patrick Harris naopak proměnil v oddaného manžela, Patricka Winslowa, který prožívá velké životní změny – povýšil v práci, ale jeho pozice je víc jak nejistá, a k tomu se brzy stane otcem. Jak se s tím vším vyrovnat? Se šmoulí pomocí přece!

Falešná hra s králíkem Hopem

Kombinace živých herců a animovaných postaviček skotačících ve skutečném světě je sice známá už zhruba od dob Falešné hry s králíkem Rogerem, svůj boom ale prožívá právě teď. Vzpomeňme například na velikonočního králíčka z letošní jarní komedie Hop, kterému dělal hereckého partnera hezounek James Marsden.

Ale zatímco Hop byl směsicí trapných kreací kýčovitě roztomilého králíka a roztomile nehrajícího Marsdena, přičemž i 95 minut stopáže bylo k nevydržení, Šmoulové v tomto duchu naštěstí nepokračují. Jistě, nejedná se o žádný zázrak, ale nebudu daleko od pravdy, když přiznám, že většina z nás čekala mnohem, mnohem míň.

Šmoulinka 3D

Prvotním úkolem bylo převést modré hrdiny do 3D tak, aby si zachovali jakous takous podobu se svými kreslenými předobrazy a aby zároveň odpovídali standardu dnešních trojrozměrných animovaných postaviček. Tento oříšek se animátorům povedl rozlousknout skvěle a počáteční nezvyk na novou image tak dobře známých figurek střídá naprostá spokojenost. Například nad Nešikovým psím pohledem se totiž budete až dojímat. Úkol číslo jedna splněn na jedničku.

Úkolem číslo dvě bylo najít modrákům vhodné živé protějšky. Obsazení Neila Patricka Harrise bylo dobrým krokem. Jeho jméno táhne, pro komediální třeštění má talent a neztrácí se ani ve vážnějších polohách. A mimochodem – Harrisův psí pohled vážně konkuruje tomu šmoulímu. Jeho filmová partnerka Jayma Mays (Glee) je se svým neustálým uculováním sice docela otravná, ale žádná tragédie se nekoná. Úkol číslo dvě splněn obstojně.

Šest statečných

Další úkoly už bohužel tak dobře nešlapou. Do bytu Patricka Winslowa dorazí šest modrých pidižvíků, přičemž by jich klidně mohlo být o jednoho či o dva méně. Takto nedostává většina z hrdinů dostatečný prostor, a to je velká škoda. Z postav jako je Mrzout nebo skotský Šmoula (v nefalšovaném kiltu) by se dalo vytřískat mnohem víc, a klidně by se tak mohlo stát na úkor starých klasiků, Taťky Šmouly a Šmoulinky. Je to sice myšlenka kacířská, ale dva nejznámější zástupci šmoulího světa jsou prostě nudní.

Na Nešiku se nelze zlobit…

Reputaci ale kazí Šmoulům především nevyvážená zásoba humoru. Zatímco několik vtipů má vyloženě řáchací charakter, kdy se nahlas smějí nejen děti, ale i dospělí (a samozřejmě něčemu úplně jinému než jejich ratolesti), scénář se nevyhnul mnoha slaboučkým, trapným a otřepaným momentům. Alespoň že se tvůrcům povedlo do filmu vměstnat pár vkusných parodií včetně odkazů na Pána prstenů, Star Wars nebo Marylin Monroe a přidat několik sebeironizujících prvků viz pořád dokola prozpěvovaná ústřední šmoulí melodie.

A to je to, co se počítá

Přese všechno je ale důležité, že Šmoulové nezabředli do infantilního bahýnka, kde jediné, co funguje, je digitální roztomilost, a jediným výstupem by byla nekonečná cesta z kina, kdy by dětičky konstantně lobbovaly za zakoupení Happy Mealu se Šmoulinkou.

Ano, Šmoulové 3D se přirozeně se nevyhnuli koňské dávce klišé a stupidního skotačení, ale upřímně, kdo od těch modrých příšerek čekal něco extra? Proto snesitelná dávka trapnosti a jednou za čas pořádně vypointovaný (a často ne úplně korektní) vtípek, to je to, co se počítá. Pořád bych ale byla radši, kdyby si děti pouštěly doma na videokazetě klasické Šmouly. Ty kreslené, ve 2D.

Šmoulové 3D (The Smurfs)

Animovaný / Fantasy / Rodinný
USA / Belgie, 2011, 102 minut