RECENZE: Film 360 má skvělé herce, jinak ale nuda a nezájem

Eliška Nová

Eliška Nová

16. 9. 2012

Festivalová mozaika láká na hvězdné obsazení. Kromě něho spoléhá i na to, že právě za mozaikou se dá schovat jistá nedotaženost. Nedá…

Film 360 se už teď může zařadit mezi své kolegy Amores Perros nebo Babel. Bude se ale vedle nich krčit jak chudý příbuzný. Zatímco za prvními dvěma stojí latinskoamerický režisér Alejandro Gonzáles Iñárritu, pod Třistašedesátkou je podepsán Fernando Meirelles. Pro ty z vás, kterým to nic neříká, tento také latinskoamerický režisér má na kontě v kostech nepříjemné drama Město bohů.

Fernando Meirelles je brazilský režisér. V jeho režijní filmografii je patrně nejznámější snímek Město bohů z roku 2002. Mezi jeho další kousky patří Nepohodlný nebo Slepota. V osmdesátých letech založil se svými přáteli filmové studio Electronic Glance, které rozvířilo brazilské televizní vody. Kromě nominace na Oscara za Město bohů vyhrál i zlatou medaili na newyorském filmovém festivalu za dětský seriál Ra-Tim-Bum.

Ne že by Meirellesův film byl z podstaty špatný. Řemeslně je zvládnutý dobře, atmosféru má podobnou jako Iñárrituovy hitovky, ale přece něco chybí. Problém je v samotné mozaice, která až moc sází na to, že v ní může zůstat leccos nevyslovené, jakoby schované pod povrchem, ale visící ve vzduchu. V mozaikách se má skrývat lidství, obyčejný život, který je obyčejný právě na první pohled, ale který řídí nějaký osud, provázanost, vyšší princip.

Největší hvězdy filmu, nejslabší příběh. Zdroj: distributor filmu

360 popisuje obyčejný život několika jedinců. Jenže jako by tady vyšší princip neexistoval. Respektive někdo hodně chtěl, aby byl osud a jeho důvody viditelný. Zbyli ale stejně jen lidé. Hodně lidí, kteří někam směřují, odněkud se vynořují, chvíli pobudou a pak zase zmizí. V nenávratnu, stejně jako jejich příběhy. Nakousnuté, nedořečené. S tím vším se mnohem lépe vypořádala Láska nebeská, mozaikovitá romantická komedie. Pro to správné vyznění tedy nepotřebujete ponurost, stačí inteligence.

Očima Pavlíny Nouzové: Film v sobě nese krásné poselství – co by, kdyby? Co by se stalo, kdyby se muž nakonec rozhodl podvést svoji manželku? Dopadly by osudy všech lidí úplně jinak? Jenže na tyto vzletné otázky přináší příliš povrchní odpovědi, kdy se o každé postavě dovíme velice málo a neposkládáme si z těchto informací nějaký ucelenější obraz. Ve výsledku tak snímek bohužel selhává už ve své myšlence. Nemluvě o tom, že jak je již tradicí u povídkových či mozaikových filmů, některé části vás zajímají, ale některé vůbec.

A Třistašedesátka ji postrádá. Ačkoli má všechno ostatní, to hlavní chybí. Přitom se může pochlubit takovými jmény jako Anthony HopkinsJude Law nebo Rachel Weisz. Dostávají ale tak málo prostoru a v případě Lawa a Weisz tak slabý příběh, že je jich pro film až škoda. Slovensko se však může čepýřit. Vedle této hvězdné trojky si zahrály důležité role i dvě Slovenky, Gabriela Marcinková a Lucia Siposová. Navíc v originále zní i slovenština.

Zbývá si tak povzdychnout. Místo filmu, který nás poučí o našem vlastním životě, o životě člověka na téhle zemi, zůstal film, který je emotivně úplně prázdný. Hrdinů je tu moc a divák nedostane příležitost se s nimi ztotožnit nebo je pochopit. Nejdou ani na nervy. Spíše přichází otázka, proč jsou postavy zajímavé pro film. Některé totiž nejsou.

Smysl mozaiky tedy přichází nazmar, a tak i smysl celého filmu. Ostatně ten se odráží i v názvu, který vyvolává přinejmenším rozpaky. Prostě jen dobře natočený film bez žádné další přidané hodnoty. A tím pádem i děsná nuda a nezájem.

360

Drama/Romantický
Velká Británie/Rakousko/Francie/Brazílie, 2012, 110 min

Režie: Fernando Meirelles
Hrají: Jude Law, Anthony Hopkins, Ben Foster, Rachel Weisz, Moritz Bleibtreu, Gabriela Marcinková, Jamel Debbouze, Dinara Drukarova, Vladimir Vdovičenkov, Lucia Siposová, Mark Ivanir, Peter Morgan, Tereza Srbová, Johannes Krisch, Danica Jurčová, David Frost

0