×
TOPZINE.cz

David Czesany: Kdokoliv se chtěl marnou činností vzepřít, má rozhodně můj obdiv

FOTO: David Czesany!Rozhovor!Zbrusu nová hra Divadla Na zábradlí nese název Česká válka a zpracovává téma třetího československého odboje. Jak hra vznikala a co si o tomto tématu myslí režisér David Czesany si můžete přečíst v exkluzivním rozhovoru pro TOPZINE.cz.

FOTO: David Czesany
David Czesany, režisér a umělecký šéf Divadla Na zábradlí Zdroj: Divadlo Na zábradlí

Můžete Českou válku několika větami představit?

Hra se zabývá bolavým tématem české historie z let 1948 až 1953. Tenkrát k moci nastoupila komunistická strana a někteří lidé se tomu vzepřeli se zbraní v ruce. Tématem inscenace je to, jak se kdo zachová ve vyhrocené situaci nebo momentě, kdy je ohrožena jeho rodina. Mně tahle myšlenka straší celý život. Jestli bych promluvil, kdyby mě mučili. Bojím se, že asi ano, ale samozřejmě bych chtěl, aby ne.

Čtěte také: Česká válka připomíná nejen bratry Mašíny

Vybrala si hra vás, nebo vy ji?

Sám jsem si vybral autora a hru napsal na objednávku Divadla Na zábradlí Miroslav Bambušek. Původní zadání znělo, aby napsal hru o bratrech Mašínech. Míra začal studovat celé téma a dobu. Domníval se, že problém se často zužuje na bratry Mašíny. Odbojových skupin, jednotlivců a forem odboje ale bylo víc. Chtěl to napsat obecněji a my jsme za to nakonec byli rádi.

Proč jste si za autora vybral zrovna Miroslava Bambuška?

Protože jsme spolu už mnohokrát pracovali. On napsal několik her, které se týkaly historie, například Porta Apostolorum. Tu jsem také režíroval.

FOTO: David Czesany a Miroslav Bambušek
Režisér David Czesany a autor hry Miroslav Bambušek

Máte s Miroslavem Bambuškem podobný pohled na divadlo?

Určitě příbuzný pohled. Myslím, že jsme schopni se vzájemně inspirovat.

Jaký je váš osobní názor na třetí odboj? Vrazi, nebo hrdinové?

To je právě zúžené na ten problém bratrů Mašínů. Byl tady i katolický odboj, který se také dá přiřadit do třetího odboje. Je to samozřejmě hodně individuální případ od případu. Globálně si ale myslím, že kdokoliv se chtěl marnou činností vzepřít, má rozhodně můj obdiv.

Nepřehlédněte rozhovor se Zdenou Hadrbolcovou k České válce

Na hře spolupracoval i historik Tomáš Bursík. V čem vám pomohl?

On si hru přečetl, ještě než se začala zkoušet, a měl k tomu historický výklad. Je možné, že se tam určité detaily změnily.

Mělo by to tedy nějakým způsobem odpovídat historii?

Určitým způsobem, ano.

FOTO: David Czesany
David Czesany Foto: M. Špelda, DNz

Na jevišti se objeví poměrně velké množství postav. Bylo složité to režijně zvládnout?

Ano, patřilo to k jedné z nejtěžších prací, které jsem kdy dělal. Hra je psaná stylem filmového scénáře a dostat do ní atmosféru a střihy bylo složité.

Hru vytvářela bratrská dvojice Miroslav Bambušek jako autor a Tomáš Bambušek jako výtvarník scény. Projevila se nějak tato spolupráce na hře?

Oni spolu pracovali mnohokrát a já s nimi také, takže jsme na sebe zvyklí. V představení je řada lidí, s kterými jsem mnohokrát spolupracoval. Hudbu dělal třeba Roman Zach, s kterým jsem byl léta v Činoherním studiu v Ústí nad Labem.

Romana Zacha znám spíše jako herce než jako tvůrce hudby. Proč padla volba právě na něj?

Není to naše první spolupráce. Roman dělal hudbu k několika inscenacím, které jsem režíroval, například ke hře Prométheus ještě v Činoherním studiu.

V České válce je několik interakcí s diváky. Stalo se vám někdy, že by si divák chtěl takzvaně ukrást svých 15 minut slávy?

Mně se to nestalo, ale popravdě já s tím zase tolik zkušeností nemám.

David Czesany (1965) se už od 17 let režijně i herecky věnuje divadlu.  Jako umělecký šéf prošel A studiem Rubín a Činoherním studiem v Ústí nad Labem, které i díky němu získalo v roce 2000 Cenu Alfréda Radoka jako divadlo roku. V březnu 2010 nastoupil opět jako umělecký šéf do Divadla Na zábradlí.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..