RECENZE: Film The Words láká na sexy Bradleyho Coopera. A překvapuje

Nela Christovová

Nela Christovová

20. 9. 2012

Režisérské prvotiny bývají nevyzpytatelné. Zaručené hity jsou ve skutečnosti propadáky a ty, od kterých nikdo moc nečeká, naopak zazáří. Drama The Words naštěstí patří do té druhé skupiny.

Můžete prožít celý život jak Mirek Dušín, v práci dřít, nelhat a nepodvádět. Myslíte, že vás proto jeden malý podfuk nemůže ohrozit? Omyl. Karma si vás totiž najde vždycky a všude. To je případ i Roryho Jansena (Bradley Cooper), zdrceného spisovatele, kterému nikdo nechce vydat knihu. Ne že by psal špatně, ale kdo by v době krize chtěl vydávat neznámé autory?

Americký herec Bradley Copper se proslavil jako jeden z pařmenů, kteří to rozjeli v Las Vegas. Od té doby zapařil ještě v Bangkoku a údajně se chystá i třetí pokračování. Oficiálně nejpřitažlivějšího herce planety ale v poslední době lákají role mužů, kteří hledají sami sebe a většinou moc dobře nedopadnou. Roli ztraceného spisovatele si vyzkoušel už před rokem v thrilleru Všemocný. A už tehdy bodoval.

Na svatební cestě v Paříži objeví ve staré aktovce válečný román, který ho doslova dostane. Jeho nic netušící manželka (Zoe Saldana) ho donutí knížku vydat a samozřejmě jde o velký hit. V tu chvíli se rozehrává skvělá psychologická proměna, kdy Rory na chvíli uvěří, že knihu opravdu napsal.

Rory nepotřeboval ani utržené sluchátko, aby se mu splnil sen. Stačila kouzelná brašna. Zdroj: D-cinema

Tuhle idylku ale naruší Starý muž (ano, vážně ho tak tvůrci pojmenovali) v podání Jeremyho Ironse. Toho maskéři nalíčili tak silně, že má člověk skoro strach, aby z něj všechny ty umělé vrásky nezačaly odpadávat. Naštěstí to nemá vliv na jeho herecký výkon – ono také nebylo moc co předvádět. Většinu času totiž stráví Irons vyprávěním. My se ale díky němu aspoň dozvíme, jak velký průšvih si Rory způsobil.

Očima Pavlíny Nouzové: Film The Words je čistá postmoderna, alespoň co se týče struktury vyprávění. Mísí se nám tu hned tři různé dějové linie, které se proplétají, jedna přerušuje druhou a nakonec se spletou v jeden velký chuchvalec. Je sice chvályhodné, že po zhlédnutí je jen na divákovi, aby ono klubíčko rozmotal, a tak nad snímkem usilovně přemýšlí, vykládá si zpětně jednotlivé pohledy hrdinů a jejich repliky. Pořád mu ale zůstane pachuť čehosi povrchního. Máme zde příběh, ale už jeho poselství selhává na faktu, že film má dva konce a jeden je lehce nadprůměrný, kdežto druhý (odmyslete si úplný závěr) by zřejmě celý snímek pohřbil.

The Words je překvapivě nabité jednou pohlednou hvězdou vedle druhé. V menší roli tentokrát úpěšného pisálka se sice objeví hollywoodský Dennis Quaid, který nám ale za poslední roky mírně otekl. Právě on je autorem příběhu o zhrzeném Rorym. Chce ho ale tvrdošíjně sbalit Olivia Wilde alias Třináctka z Dr. House, takže je pořád na co koukat.

Příběh se tak odehrává ve třech rovinách. I když ani hereckým výkonům všech zúčastněných nelze nic vytknout, nečekejte další Počátek, na to není zápletka dostatečně sofistikovaná. Stejně tak ale The Words nepatří mezi ty hollywoodské výplody, při jejichž sledování jeví největší známky inteligence popcorn, kterým se zrovna cpete. Ačkoliv k tomu nemusel mít příliš daleko.

Režiséři Brian Klugman a Lee Sternthal totiž natočili dva dost odlišné závěry. Nikoho asi nepřekvapí, že ten americký, zřejmě patetičtější, evropská kina odmítla. Místo toho nám i český distributor naservíroval zakončení, které není nikterak ohromující, ale po cestě z kina vás donutí chvíli přemýšlet.

Film, který se neumí rozhodnout

Jen škoda, že se tvůrci nemohli rozhodnout mezi artovým a komerčním pojetím. Záběry jsou totiž precizně nasnímané, ale dojem kazí vtíravá hudba, která až příliš vzbuzuje očekávání. Jako by chtěla ždímat emoce, které se ale dostaví i bez jejího přispění. Není divu, že se drama ve světě dočkalo rozporuplných recenzí, které film zatracují, nebo naopak vyzdvihují jako nečekané překvapení.

Slečno, vím, o co se snažíte, ale budu dělat, že vám fakt jde o tu knížku.

Ani jeden z režisérů si zřejmě takový úspěch ani nepředstavoval, pro oba jde totiž o prvotinu. Do příště mají sice co zlepšovat, přesto nezbývá než doufat, že nešlo jen o štěstí začátečníků.

The Words