Recenze filmu Všemocný. Hollywood přináší na trh novou drogu

25. 3. 2011

FOTO: Všemocný (2011)Uživatelé podpůrných prostředků na učení a výtažků z gingko biloby, pozor! Na trh přichází novinka, která znamená revoluci v přípravě ke zkouškám. Pro další informace nechoďte ke svému lékárníkovi, ale do nejbližšího kina.

Já na bráchu, brácha na mě... Robert De Niro a Bradley Cooper ve filmu Všemocný. Zdroj: distributor filmu

Říká se, že moc je tou nejnávykovější drogou. Jak ale dokazuje film Všemocný, inteligence může být mnohem svůdnější. Sci-fi zápletku, jejíž realizace ve skutečném světě by se líbila nejen každému studentovi, představuje film ve velmi poutavém a stylisticky vyšperkovaném balení. Během necelých dvou hodin je systematicky drzejší a absurdnější, až nakonec v závěrečném epilogu (a zejména posledním záběru a replice) ironizuje sám sebe. A při tom všem neztrácí dech.

Nejlepší trip vašeho života

Všemocným se ve filmu stává Eddie Morra (Bradley Cooper), když od svého bývalého švagra Vernona (Johnny Whitworth) dostane zaručeně bezpečnou pilulku NZT. Díky ní je schopen využívat sto procent své mozkové kapacity. Droga se pro Vernona stane smrtící, ale Eddie si jízdu na tomto tripu užívá. Jeho burzovní machinace přilákají investora Carla (Robert De Niro), se kterým Eddie začne obchodovat. NZT ale zachutnalo více lidem, kteří jsou mu nyní v patách.

Příběh je divákovi podáván v retrospektivě a vypravěčem je sám Eddie, který se ocitá ve stejné situaci jako Charlie Gordon a myš Algernon ve slavné povídce Daniela Keyese Růže pro Algernon. Opojení inteligencí a mocí, kterou mu droga přináší, je tak silné, že si Eddie nejdříve neuvědomuje rizika (nebo je schválně přehlíží). Ani obava ze smrti ho nedonutí s drogou přestat, a jeho konec je tak o poznání šťastnější než ten, který stihl Algernon.

Dalším rozdílem je, že zatímco Charlie Gordon se svou inteligencí snažil sám přispět k lékařskému výzkumu, Eddie se vrhá rovnou do světa finančních spekulací. Prosazení čisté praktičnosti a materiálnosti nad ctnostnou myšlenkou a odpovědností vůči lidstvu budou Všemocnému jistě vyčítat milovníci science-fiction. Pravda je však taková, že dnešním světem hýbou peníze. Podobností s filmem Wall Street: Peníze nikdy nespí (2010) je zde ostatně více.

Psychedelická jízda

Od začátku až do konce neopustí diváka pocit, že takhle by asi vypadala Kriminálka Las Vegas (New York, Miami, ale rozhodně ne Anděl) v celovečerním formátu. Detailní pohled na blikající mozkové neurony se opakuje v záběrech osvětlených ulic velkoměsta, písmenech Eddieho románu padajících z nebe a burzovních indexech proměňujících se na stropních kazetách. Kamera prolétává ulicemi a zaparkovanými auty a připomíná, že některé techniky typické pro 3D zde byly již dříve a stále se s nimi musí počítat i u filmů, ke kterým není třeba nasazovat brýle. Barevná paleta scén se mění podle toho, jak moc je Eddie sjetý.

Film má správné tempo, podporované rytmickou hudbou, a nabízí stále nové nápady. Ty se stávají odvážnější, až drzejší a v jejich světle je divák nakonec nucen připustit, že pilulka na inteligenci není zase tak nereálná. Použít holčičku na bruslích jako zbraň? Klidně! Člen cizojazyčné mafie používající Google a podnikající v oboru import-export? Proč ne! Napít se po ztrátě poslední pilule krve zfetovaného Rusa? Jen houšť!

Snímek nechává některé otázky nezodpovězené (byl Eddie vrah?) a epilog je potom vyloženě dvojznačný a silně ironický. Divák si musí rozmyslet, zda skočí na Eddieho bluf nebo nebude jeho poslední repliku „Co?“ chápat jako otázku, nýbrž jako výmluvnou odpověď. Co na tom, že stále beru? Vždyť každý dělá, jak nejlépe umí. Koneckonců, zázračná pilulka pracuje jenom s tím, k čemu se dostane, a člověk je limitován v první řadě vlastním mozkem. Stejně tak snímek Všemocný je limitován vlastní škatulkou akční jízdy, která se nesnaží o intelektuální přesah, ale poskytuje dostatečné množství lákadel, než aby to někomu vadilo.

Čachtická paní ve vedlejší roli

Režisér Neil Burger je tak trochu smolař. Jeho druhý samostatný film Iluzionista (2006) přišel do kin ani ne měsíc po Dokonalém triku. Hrdiny obou jsou kouzelníci a Burgerův film s Edwardem Nortonem je přinejmenším stejně dobrý jako jeho starší bratr. Navzájem se vyrušily také snímky Drtivý dopad (1998) a Armageddon, letos se podobný scénář odehraje u Hlavně nezávazně a Kamarád taky rád.

A ty víš, co to je ten Google?

Do hlavní role filmu Všemocný chtěl Burger původně obsadit Shiu LaBeoufa. Nakonec ho nahradil méně známý Bradley Cooper (Pařba ve Vegas), který má nesrovnatelně větší charisma. Ve vedlejší roli pozná pozorný divák značně zanedbanou Annu Friel neboli Jakubiskovu Bathory. Její mastné vlasy a rozpraskané rty jsou jako skryté kapsy v Eddieho oblecích šitých na míru. Zdánlivě tam nepatří, ale mají svou funkci. Friel reprezentuje život bez drog jako nevyužitou příležitost a její postava zůstává jedinou skvrnou v jinak perfektně vyčištěném Eddieho životě.

Všemocný (Limitless)

Thriller
USA, 2011, 115 minut