Recenze: Wall Street: Peníze nikdy nespí. Zatraceně zábavný pohled na svět řítící se do záhuby

Petra Duhajská

Petra Duhajská

30. 9. 2010

FOTO: Wall StreetOliver Stone, syn burzovního makléře, se po 23 letech vrací s Michaelem Douglasem alias Gordonem Gekkem do prostředí velkých peněz, velkých šancí a velkých proher. Jako jedno z mála filmových pokračování nepůsobí nový Wall Street dojmem vytřískáme z toho prachy, dokud to jde. Skoro jako by si dnešní doba o Gekkův návrat řekla.

Tři finanční tygři u jednoho stolu, Zdroj: distributor filmu

Gordon Gekko (Michael Douglas) se po odpykání trestu za pojistné podvody a praní špinavých peněz vrací. Ale kam vlastně? Je v dnešní ekonomice ještě místo pro silné osobnosti s ostrými lokty, nebo se z ní stal globální kolos, který dokáže semlít úplně každého?

Má láska ve světě peněz šanci?

Globalizovaně působí vlastně i děj filmu. Sledujeme nejenom cestu z vězení – snad – zpět na vrchol, ale celý propletenec intrik, zvláštních dohod a vyřizování účtů a k tomu ještě další propletenec osobních a rodinných vztahů. Všechno souvisí se vším. Gekkova dcera Winnie (Carey Mulliganová) je zasnoubená s Jacobem (Shia LaBeouf), přestože ten je ve světě jejího otce, který Winnie nesnáší, jako doma. A právě v postavě Jacoba se příběh peněz prolíná s příběhem citů.

V době ekonomické krize a sílící nejistoty a nedůvěry v současný ekonomický systém západního světa je čas pro tvůrce, kteří se nebojí aktuálních a problematických témat a kteří umí obhájit svůj názor. Poselství filmu Wall Street: Peníze nikdy nespí ale není až tak úplně jasné.

Jednotlivé ingredience jsou skvělé, ale stačí to?

Komplikovanost příběhu v tomto případě není na škodu. Oliver Stone předkládá informace jasně, takže i pro ekonomické laiky není problém být v obraze. Nejasnosti nastávají až ve chvíli, kdy se pustíme do interpretace celého příběhu. Na jednu stranu se zdá, že chamtivost není až tak dobrá, jak Gordon Gekko tvrdí, protože existují věci, které se za peníze koupit nedají. Nebyl by to ale přece jen dost tuctový závěr? Na druhou stranu není tento závěr tak jednoznačný. Rozvleklý konec filmu totiž jako by na nějaké jasné sdělení rezignoval.

Očima Radka Langa: Stone se rád utápí v kritice společnosti. Od Takových normálních zabijáků navíc předvádí, že se v této oblasti nebojí ani experimentálních a kontroverzních tnutí do živého. Jestliže tenkrát kritizoval masovou kulturu a s ní spjatou komplexnost manipulačních praktik, které skýtá, Wall Street 2 jako kdyby reflektoval Coppolova Kmotra a jeho základnu. Organizovaný zločin se totiž (i ve skutečnosti, a především tam) přesunul z italských čtvrtí do nejvýznamnějších peněžních institucí a kmotři dneška po fyzické stránce nehnou ani prstem, aby vydělali neskutečné jmění. Vše se provádí virtuálními spekulacemi, manipulací nebo jinými „praktikami s čísly a kontakty“. Atmosféra setkání finančníků na nejvyšší zákulisní úrovni, kterou ve snímku Stone vykreslil, pak jako by kopírovala atmosféru klasických výjevů setkání mafiánských rodin či Národní komise. Výrazná kritika individualismu a kapitalismu skrz (organizovaný) zločin „výdělků bez tvorby hodnot, pouze prázdných bublin“ a kolaps etických norem pak takovou společnost odsuzuje k nevyhnutelnému konci. A prasknutí bubliny. A Stoneovi se to povedlo natočit!

A to je vlastně zásadní handicap celého snímku. Všechny jednotlivé složky jsou skvělé. Herci – kromě skvělé ústřední dvojice potěší kvalitními výkony zejména Josh Brolin, Frank Langella, Susan Surandonová a nesmrtelný Eli Wallach; Charlie Sheen sice moc prostoru nedostal, ale i tak představuje další plus. David Byrne a Brian Eno vytvořili mimořádně silný soundtrack.

Ve filmu si zahrál i veterán stříbrného plátna Eli Wallach

Takto by se dalo pokračovat přes kameru a další jednotlivé aspekty dál. I téma druhého Wall Streetu je přitažlivé. Dialogy, zejména ty mezi jednotlivými velkými zvířaty, jsou svižné a obsahují i notnou dávku vtipu a nadhledu. Sám Oliver Stone označil své dílo za „zatraceně zábavné“.

Očima Pavlíny Nouzové: Nacházím se v pěkně nepříjemné situaci. Tak nějak vám nemůžu říct, co mi na druhém Wall Streetu vadilo, protože bych vám vyzradila pointu. Řekněme, že zručně a zkušeně natočené drama je plné peněz a napětí, Michael má charisma na rozdávání a Shia dokázal překvapivě šikovně nahradit roli chudáka oblafnutého mladíčka, kterým byl v prvním díle Charlie Sheen. Jenže pak přijde konec a vy si jen říkáte: „Cože?! Tohle ale není Wall Street!“ A skutečně. Je to výborný snímek, ale prostě to není Wall Street. Tam totiž nic nekončí tak, jak byste si přáli.

Nenudí, neurazí, pobaví, snad i poučí a donutí k zamyšlení… ale neohromí

Skoro se zdá, jako by těch kladů bylo až moc. Pejsek a kočička už dokázali, že dobré ingredience samy o sobě ještě netvoří dobrý dort. A to se bohužel stalo i v tomto případě. Chybí nějaké jasné pojivo, něco, co by zanechalo po zhlédnutí filmu silný dojem. Takhle je Wall Street: Peníze nikdy nespí jen snímkem s mnoha silnými stránkami. To ale není až tak málo…

Wall Street: Peníze nikdy nespí (Wall Street: Money Never Sleeps)

USA, 2010, 133 min

Režie: Oliver Stone
Hrají: Shia LaBeouf, Michael Douglas, Josh Brolin, Carey Mulligan, Frank Langella, Susan Sarandon, Charlie Sheen, Vanessa Ferlito, Eli Wallach, Natalie Morales, Brian Distance, James P. Anderson, Oliver Stone, Donald Trumtop, Jason Clarke, John Bedford Lloyd, Tom Mardirosian, Eloise DeJoria

0