RECENZE: Zmizelá. Ben Affleck hledá svou pohřešovanou manželku

29. 9. 2014

Gillian Flynn vydala v minulosti již tři romány a z toho hned dva se dočkaly filmového zpracování. Klobouk dolů před takovým úspěchem. Zatímco mysteriózní Dark Places uvidíme až za necelé dva měsíce v listopadu, Gone Girl (Zmizelá) je aktuální právě nyní. Kromě předlohy Gillian Flynn sepsala i samotný scénář, a tím pádem nehrozí, že by filmovému divákovi unikly skutečnosti, které dostal čtenář naservírované v knize.

Zmizela

Na začátku filmu se seznamujeme s dvojicí Amy a Nickem v den jejich pátého výročí svatby. Vše se zdá naprosto idylické, možná až příliš. Dům v malém městě, evidentní dostatek financí a milující se dvojice. Již v prvních minutách ale Nick (Ben Affleck) odjíždí do baru „The Bar“, který vlastní spolu se svojí energickou sestrou Margo (Carrie Coon), a jejich rozhovor napovídá, že není vše tak, jak se zdá.

Místo radosti z příjemně strávených pěti let pospolu, dostavuje se k Nickovi nechuť ze stereotypu, a jak se později ukáže, tak i zaječí úmysly. Možná by se tedy dalo považovat skoro i za štěstí, když Nick dorazí domů a zjišťuje, že je jeho žena k nenalezení. Jen rozbitý skleněný stolek a převrácený taburet vypovídají o tom, že Amy neopustila domácí prostředí tak úplně dobrovolně… Stop a na chvíli návrat o sedm let zpátky.

Z deníku Amy se dozvídáme, jak se s Nickem seznámila. Vše bylo z počátku perfektní. Dobře zaměstnaná dvojice v centru dění v New Yorku a vztah vyvíjející se tím správným směrem. Retrospektivními sekvencemi deníku je protkán celý film. Máme tak příležitost vidět jak vzestup dvou mladých lidí, tak i jejich úpadek.

Bohatýrský život v New Yorku rychle střídá odsun do Missoury, kam jede Nick za svou těžce nemocnou matkou. Zamilovanost a důvěra mezi dvojicí klesá stejně rychle, jako stav bankovního konta. Vlastně to vše začíná nasvědčovat tomu, že zmizení Amy má na svědomí přímo Nick.

Ben Affleck si zahraje muže podezřelého z vraždy  vlastní ženy. Zdroj: CinemArt

Ben Affleck si zahraje muže podezřelého z vraždy vlastní ženy. Zdroj: CinemArt

Zpátky však do přítomnosti, kde se Nick obrací se zmizením své ženy na policii. Vyšetřovatelka Rhonda Boney Nickovi velmi rychle vyhoví a rozjede rozsáhlé pátrání se zapojením médií a také rodičů zmizelé Amy, kteří rozpoutají okolo své „Amazing Amy“ obrovský kolotoč. Pokud vám někdy zmizí žena, silně doporučuji k jejímu hledání nezvat tchyni) alespoň v Gone Girl to nevypadá vůbec jako dobrý nápad a například scéna během tiskovky, vyvolala v kinosále upřímně hořký smích).

„Tenhle film bude legen…dární!“ Zdroj: CienmArt

Z Nicka se pomocí různých důkazů velmi rychle stává takřka lovná zvěř. Televizní moderátorka Ellen Abbott na něm nenechává nit suchou a jeho osoba se postupně znelíbí i zmíněné policistce Rhondě, která byla až do té doby na jeho straně. Celkem tak startuje dvě a půl hodiny dlouhá jízda, která je doslova nabitá zvraty a která teprve postupně odhaluje další nové postavy. Přibývá tak například Desu Collings (Neil Patrick Harris), coby bývalý přítel Amy ještě ze střední školy nebo, ve chvíli kdy ho Nick začne potřebovat, špičkový advokát Tanner Bolt (Tyler Perry).

Verdikt:

I přes dlouhou stopáž nemá Zmizelá jediné hluché místo a děj je až neuvěřitelně nasycen překvapeními, osobnostmi jednotlivých postav a dějovými liniemi. V celém snímku jsou vidět mistrovské doteky jednak samotné Gillian Flynn, která přepracovala svou knihu do filmové podoby, jednak potom mistra režiséra Davida Finchera, který se natáčení ujal. Výkon Bena Afflecka v roli Nicka je výborný, ovšem výkon Rossamund Pike v roli Amy naprosto vynikající. Celkově Zmizelou nelze než doporučit. Dlouhou stopáží se rozhodně nenechte odradit, protože to, že je váš den náhle o dvě a půl hodiny kratší, při sledování jen sotva postřehnete.

0