Recenze Transformers 3: Dark of the Moon. Film o robotech, který rozpláče i dospělého

30. 6. 2011

Pro někoho hračky, pro jiného kult. Pro někoho splnění dětského snu, pro jiného slintání nad opálenou holkou, která otevírá kapotu. Přibližně to byli první Transformeři, kteří před čtyřmi lety vydělali balík peněz a vrací se už potřetí na stříbrné plátno, aby rozvířili ostré debaty.

Utíkej, Shio, utíkej!, Zdroj: distributor filmu

Je to lepší než dvojka? Jak to, že tam není Megan Fox? A rozpláče se Shia? Transformers 3 vyvolávali před vstupem do kin nejednu otázku. Nyní, po oficiální premiéře vyvolávají ale i nejednu odpověď.

Na čem se asi všichni shodnou je, že režisér Michael Bay se stává čím dál větším megalomanem. Akčních scén přibývá, bohužel na úkor příběhu, film se prodloužil na úmorné dvě a půl hodiny a bitvy jsou ještě pompéznější a destruktivnější než kdykoli předtím. Co je ale důležitější – musí to tak skutečně být? Nestačilo fanouškům jedničky sci-fi s trochou romance a kladným hrdinou bez sebevědomí, nebo toužili po ničení všeho (a tím myslím opravdu všeho), aniž by to mělo důvod?

Čtěte více: Michael Bay je Transformer! Jeho filmy jsou jasný důkaz

Bay demoluje Chicago, demoluje celý svět, ale divákovi tak trochu uniká, proč to všechno. Tedy, skutečné proč je jasné – vypadá to hezky, a i když to stojí nemalé peníze, plní se tím sen nejednomu fandovi a i režisérovi samotnému. Jenže proč tomu tak je v závislosti na příběhu?

Už ve dvojce nastalo několik momentů, kdy diváci sledovali film, který neměl jasnou dějovou linii. Všeho bylo příliš a po zhlédnutí nebylo jednoduché odpovědět si na otázku „proč to skončilo, jak to skončilo?“. I v trojce triky a oslavované 3D ovládlo scénář, který je natolik chudý, že by se skoro dalo říct, že není žádný.

Hlavně, že nám to vybuchuje

Napsal ho Ehren Kruger, který spolupracoval už na zoufalém druhém dílu nebo na tuctovém Vřískotu 3. Tenhle by se dal ale rozdělit na dvě poloviny. První, méně akční část, je spíše nudnou vatou, kterou vyplňují suché vtípky a dva hláškující miniroboti, zasluhující roztavit a prodat. V druhé části, kdy dochází k ničení celého světa (a hlavně Ameriky) Decepticony, čemuž se snaží zabránit hodní Autoboti, se zase Bay utrhl ze řetězu. Všechno včetně lidí jen vybuchuje a dialogy nebo emotivní scény se prostě nekonají.

Sice se v tom dá najít pár povedených scén, jako když ke konci nastupuje robot Optimus Prime a ničí vše, co se mu postaví do cesty (což jsme ale už viděli i v traileru), nebo zlomení mrakodrapu a klouzání hrdinů po jeho podlahách jako v Titanicu. Ostatní ale vyplňuje vzduchoprázdno, které nabourává jedna vedlejší postava, ale všichni ostatní na ně rezignují.

Byl jsi už někdy v kůži Johna Malkoviche, šmejde?

Očima Ondřeje Erbana: Že je to bezduchá slátanina, asi ani nejde Tranformers vyčítat. Tahle série nikdy neměla větší ambice než vydělat dost peněz. A tak jen dává určité části lidstva to, co si přeje a za co je ochotná zaplatit. Akci, roboty, záchranu světa, prázdné řeči, levnou romantiku a super žhavou kočku v roli objektu sexuální touhy (ta popravdě výrazně zpříjemnila sledování filmu i mně). Slušný výdělek si navíc Michael Bay pojišťuje všudypřítomným product placementem. Na druhou stranu je třeba uznat, že po řemeslné stránce je to dobře odvedená práce, hlavně hodně povedené 3D.

John Malkovich. Ano, ten charakterní herec, který jinak i hraje v divadle nebo recituje (například i na nedávném Pražském jaru), hraje ve sci-fi vypatlárně, jejíž pohnutky jsou jen pobavit a vydělat prachy. V první polovině je ale jakýmsi světlem na konci tunelu, hláškujícím a vtipným šéfem hlavního hrdiny Sama Witwickyho (Shia LaBeouf), který přehrává a přehnaně se stylizuje do sympatického záporáka se srdcem na pravém místě.

Co říká Shia na Transformers 3? Prý tu je nejlepší akční sekvence vůbec!

On jediný ale chápe, o čem celý snímek je. Dělá si z toho srandu a ze sebe blázna. Zatím co Shiovi skane slza při emotivně vyčpělé scéně a Rosie Huntington-Whiteley v tom vidí svoji životní roli (což ale asi také je).

Tato modelka zatím na sobě nosila leda tak prádýlko Victoria’s Secret, a co si budeme nalhávat, je to kočka s dokonalými tvary. Pořád ale jde jen o modelku, která nahradila Megan Fox, co utrousila cosi o Hitlerovi a naštvala producenta Stevena Spielberga. Rosie postrádá charisma, nehraje a v dramatu by nevydržela ani vteřinu. Jenže v Transformers 3 se od ní akorát chtělo, aby roztáhla nohy, když v šatech vystupuje z auta a záběr je z podhledu, takže no problem.

Očima Radka Langa: Noví Transformeři pokračují v trendu posledních Bayových filmů. Více akce, více nepřehlednosti, více efektů, více popkultury a schematismu, méně originality. Nelíbí se mi tenhle trend. Proč nemůže film založit na kvalitním scénáři jako třeba kdysi u Skály? Nastavuje tak masové společnosti plytká měřítka pro příjem umění i zábavy a stanovuje normy pro úspěch, vztahy a další sociální interakce ve velmi povrchním duchu. A co na tom, že je tenhle film výhradně pro zábavu. Na druhou stranu zasazení do kontextu boje o dobytí Měsíce a především monstrózní hodinová bitva o Chicago opravdu baví. A je to technicky dokonale zvládnuté.

Ani ostatní herci se ale nechovají jako herci, tím myslím: nehrají. Každému divákovi je asi jasné, že když vybouchne raketa s těmi hodnými roboty, asi se brzy ukáže, že v raketě nebyli. Nehrajeme si tu přece na originální zápletky nebo nepředvídatelný děj. Jenže stejně tak se chová třeba i hlavní protagonista LaBeouf. Místo aby byl aspoň chvíli zdrcený z toho, že mu pravděpodobně explodovali jeho přátelé, otočí se a běží zachraňovat svět jakoby nic. Dává až moc okatě najevo, že i on dobře ví, že Autobotům se nic nestalo.

Miláčku, proč tu hraje emo?

Scénář ale v podobných velkofilmech nikdy nebyl to stěžejní. Triky jsou v Transformers 3 povedené, jak už to jen duo Bay-Spielberg umí, a sice jsou některé robotí scény nepřehledné, ale to vyplývá už z prostého faktu, že roboti jsou ze spousty koleček a šroubků, které holt vypadají stejně.

Filmaři si tentokrát vzali na pomoc i třetí rozměr, jenž snímku určitě sluší. Akční scény jsou o to víc akčnější, olej kape nejen do prvních řad a časté srovnávání s 3D v Avatarovi není úplně od věci.

Jenže jako celek jde o nekonzistentní blockbuster, který paradoxně nudí. Jednotlivé prvky jsou občas velice povedené, občas ale také na zabití (hudba Stevea Jablonskyho v bitvách podtrhuje jejich epičnost, v povídavějších částech jsou ale neposlouchatelné tklivé kytarovky). A tak je možné, že Shia nebude jediným dospělákem, který se během filmu rozbrečí.

Transformers 3 (Transformers: Dark of the Moon)

Akční/Sci-Fi/Dobrodružný
USA, 2011

Režie:
Michael Bay
Hrají: Shia LaBeouf, Hugo Weaving, Tyrese Gibson, Frances McDormand, John Malkovich, Ken Jeong, Alan Tudyk, John Turturro, Peter Cullen, Kevin Dunn, Patrick Dempsey, Rosie Huntington-Whiteley, Josh Duhamel, Keiko Agena, Frank Welker, Tom Kenny, Karyn Parsons, Glenn Morshower

0