RECENZE: Titanic 3D. Cameron to dokázal, jeho film je nepotopitelný

Eliška Nová

Eliška Nová

5. 4. 2012

Dnes už je to filmová klasika, která v roce 1997 dobyla svět. Stejně jako opravdový Titanic v roce 1912. S tím rozdílem, že filmový hit Jamese Camerona se ještě nepotopil, a jak se zdá, ani nepotopí.

V roce 1997 James Cameron opravdu způsobil šílenství, a to dokonce takové, že si Titanic držel pozici nejvýdělečnějšího filmu všech dob dlouhých dvanáct let. Aspoň do doby, než Cameron trumfnul sám sebe s Avatarem. A nebyla to jen masa, koho dokázal uhranout, úspěch sklízel i u filmové kritiky. Kromě 11 Oscarů (včetně těch za nejlepší film i režii), získal neuvěřitelných 81 ocenění a na dalších 49 byl nominován.

Titanic vyplul na svou první plavbu 10. dubna 1912 z britského Southamptonu. O největší lodi své doby se říkalo, že je nepotopitelná. Přesto 14. dubna v noci narazil Titanic na ledovec a 15. dubna se v brzkých ranních hodinách potopil. I proto, že na lodi nebyl dostatek záchranných člunů, zahynulo při katastrofě 1517 lidí z původních 2200 na palubě. Mezi nimi i kapitán Smith, stavitel Andrews nebo milionáři John Jacob Astor a Benjamin Guggenheim. Nejslavnější vrak, který leží na dně Atlantického oceánu, byl objeven až v roce 1985.

U příležitosti stoletého výročí od potopení lodi teď přichází Titanic znova na velká plátna v nové 3D podobě. Režisér konverzím do třetího rozměru nikdy nefandil. Ale kdo jiný by to měl zvládnout lépe, než člověk, který je v této technologii průkopníkem. A dal si opravdu záležet.

Leonardu DiCapriovi i Kate Winslet zajistil Titanic slávu. Zdroj: distributor filmu

Film nejdříve digitálně vyčistil, takže podle něj i klasická verze vypadá lépe, než tomu bylo při prvním uvedení.  Teprve pak ho s pomocí odborníků kousek po kousku konvertoval. Celý proces trval déle než rok, stál 18 milionů dolarů a Cameron na vše bedlivě dohlížel. Ostatně o Titanicu mluví jako o svém dítěti.

A povedlo se. Trojrozměrný Titanic místy působí, jako by byl ve 3D opravdu natočen. Postavy poctivě vystupují z plátna, skvěle je to využito hlavně v momentech katastrofy. Stane se, že skutečně zapomínáte na to, kde vlastně sedíte, a jste přímým svědkem děje.Vše je navíc decentní, takže člověk nemá pocit, že by musel uhýbat před létajícími předměty.

Obraz v pozadí je sice rozostřený, zato v popředí je vše dokonale ostré, barvy jsou krásně syté, a navíc má film úžasný zvuk, díky kterému je slyšet i tikání hodin. Přesto je znát, že Titanic pro 3D původně plánovaný nebyl a třetí rozměr nemá pro některé scény (hlavně ty před potápěním) větší význam. S čímž ale sebelepší konverze stejně nic nezmůže.

[youtube_660]Aaj1M5wDigg[/youtube_660]

Česká distribuce ale opět zkazila, co se dalo. Titanic pustila do kin jen v českém dabingu. Naštěstí v tom původním, takže hrůza, která se zjevila po tom, co se na internetu objevil předabovaný trailer, se nekoná. Nedočkáme se ani klasické verze, která se v zahraničních kinech vysílá také. Takže jestli chcete lovestory na pozadí největší katastrofy vidět, tak jedině ve 3D a v češtině.

Můžete si o Titanicu myslet co chcete, ale jeho znovuuvedení v kinech ukázalo, že všechen ten humbuk, který se kolem něj před lety odehrál, má své opodstatnění a jeho místo ve filmové historii je oprávněné. Titanic totiž patří na velká plátna a jedině tam nám to může připomenout. Cameron to znovu dokázal. Jeho film je nepotopitelný.

Titanic

Katastrofický/Drama/Romantický/Historický
USA, 1997, 194 min

Režie: James Cameron
Hrají: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Billy Zane, Kathy Bates, Bill Paxton, Gloria Stuart, Frances Fisher, Bernard Hill, Jonathan Hyde, David Warner, Victor Garber, Danny Nucci, Suzy Amis, Ewan Stewart, Ioan Gruffudd, Richard Graham, Ron Donachie, Bernard Fox, Eric Braeden, James Cameron, Seth Adkins

0