RECENZE: Rumový deník. Kapitán Sparrow si přihnul z láhve o trochu víc

8. 12. 2011

Johnny Depp se v novém filmu znovu vrací na tropický ostrov. Najde na dně láhve pravdu nebo jen delirium?

Klíčová slova pro nový film: Karibik, rum, Johnny Depp. Jestli ale očekáváte další pokračování tetralogie Piráti z Karibiku, můžete si nechat zajít chuť. Rumový deník je adaptací stejnojmenného románu spisovatele Huntera S. Thompsona, který je mimo jiné autorem předlohy k dnes již kultovnímu snímku Strach a hnus v Las Vegas (1998). Tento fakt napovídá, že žádnou tropickou idylku nelze očekávat.

Herec, scenárista a režisér Bruce Robinson se ve filmovém průmyslu pohybuje už hezkou řádku let. Na stříbrném plátně se poprvé objevil v Zeffirelliho adaptaci Romea a Julie (1968). V šuplíku se scénáři má mimo jiné oscarovou nominaci za válečné drama Vražedná pole (1984). Jeho předposledním, a to hollywoodským snímkem, byl thriller Jennifer 8 s Andym Garciou a Umou Thurman.

Zuřivý reportér

Do San Juanu, hlavního města Portorika, přijíždí mladý novinář Paul Kemp (Johnny Depp). Jako jediný uchazeč o místo v místním anglicky psaném a postupně krachujícím plátku je ihned konfrontován s  realitou upoceného města. Na jedné straně ulice stojí špinavé žebrající děti, na druhé se u bázenu obřího hotelu opalují tlustí američtí turisté.

Johnny Depp vypadá i ve 40 stupních Celsia stále svěže. Zdroj: distributor filmu

Paul se ubytuje u kolegy novináře (Michael Rispoli) – ve vedlejší ložnici žijí opeřený šampión kohoutích zápasů a fanoušek Adolfa Hitlera, který po nocích pálí vlastní kořalku (Giovanni Ribisi). Není divu, že se Paulovi více líbí v domě na pláži u milionáře Sandersona (Aaron Eckhart) a jeho krásné přítelkyně Chenault (Amber Heard). Tedy do té doby, než se mu znechutí pracovat pro skupinu developerů, která chce tropický ráj změnit v přímořské turistické letovisko.

Očima Nely Christovové: Johnny Depp sice stárne a pupkatí, ale jeho motavé entrée v úvodních minutách slibuje divokou jízdu. Jenže místo ní se na plátně odehrává jakási žánrová všehochuť. Není to komedie ani thriller a na drama byl Rumový deník přeplněný hollywoodskými klišé. Místo gradace začne spíš polevovat a nezachrání ho ani sám Johnny. Což se nedá tvrdit o hudbě, která byla jedním slovem famózní. Pokud ale nejste fanoušci chaotických experimentů, zapomenete na film možná dřív, než z kina dorazíte domů.

Přestože materiály o filmu slibují úpadek nadějného žurnalisty, který se pomalu topí v láhvi, Rumový deník není film o škodlivosti alkoholu. Není ani kritikou sociální nerovnosti, imperialismu Spojených států nebo zkorumpovanosti médií. Ačkoli se o tato témata zlehka otře, žádné z nich skutečně nevyužije. Postavy jsou na první pohled zajímavé, ale už na druhý vysloveně nudí. Stejně jako příběh, kteréžto slovo je v tomto případě více než nadnesené. Za necelé dvě hodiny se totiž ve filmu nic zásadního nestane.

[youtube_660]eRixtTq2eiQ[/youtube_660]

Srovnávat adaptaci s knižní předlohou není při hodnocení filmu vždy na místě. U Rumového deníku jsou však některé aspekty, které nám pomohou pochopit, kde se stala chyba. Thompson napsal Rumový deník již v 60. letech, ale kniha vyšla až poté, co se proslavil svými nonfikčními bestsellery Hell’s Angels (1966) a Strach a svrab v Las Vegas (1971).

Paul Kemp se ve filmu snaží psát, ale sám přiznává, že nemá hlas. Jeho příběh je příběhem začínajícího spisovatele, nejistého a s minimálním sebevědomím, pokud jde o vlastní tvorbu. Když Thompson knihu ve svých 20 letech psal, potýkal se se stejnými problémy. Postavy příběhu jsou sice excentrické, ale jejich výstupy jsou nudné (až na dva tři groteskní kousky). Prezentované události naznačují určitý potenciál, ale film je takřka ihned odmítne stejně jako šéfredaktor Paulův článek.

Nalijme si čistého rumu

Snímek se z počátku podobá Ztracenému městu (2005) Andyho Garcii, když se Paul projíždí po ostrově v luxusním veteránu nebo se prochází po pláži v západu slunce. San Juan ale není nostalgickým rájem a Paul není člověkem, který by dokázal bystře pozorovat věci kolem sebe. Stejně jako jeho pozornost i film těká ze strany na stranu, pokukuje po různých tématech, ale žádné si skutečně nevybere. Romantická linie a vyloženě hloupý happy-end už potom jsou jen posledními hřebíčky do rakve.

Amber Heard hraje nevýraznou femme fatale

Klíčem k pochopení toho, proč byl film natočen bez snahy vyzdvihnout jeden nebo dva důležité motivy, držet se jich, a tak dát vyprávění nějakou formu, se tak stává dovětek. Film byl věnován Hunteru S. Thompsonovi, jehož dlouholetým přítelem byl právě Johnny Depp. Vzhledem k tomu, že postava Paula je napsána (a natočena) z velké části podle Thompsona, snímek se stává poctou a památníkem spisovatele.

Rumový deník jde částečně po cestě vyšlapané nedávným hororem Dream House. Dobří herci se mohou přetrhnout, ale jak se říká, kde nic není, ani smrt nebere. A nakonec ani toho rumu zde není tolik, aby si člověk navodil letní vzpomínky na osvěžující Cuba libre nebo vánoční atmosféru rumových pralinek.

Rumový deník (The Rum Diary)

Komedie / Drama / Romantický
USA, 2011, 110 minut