RECENZE: Mistrovský plán. Ben Stiller má Oslíka a nebojí se ho použít

18. 11. 2011

Vděčná zápletka

Načasování uvedení filmu do kin je výjimečně zdařilé. V době, kdy Wall Street okupují demonstranti, přichází Mistrovský plán s příběhem, jak si část drobných věřitelů vzala od zlotřilého investora peníze (i s úroky), které jim právem patří. Na otázku, kdo je větší zloděj, samozřejmě odpoví jinak zákon a jinak publikum.

Přátelské vztahy s investorem se někdy nevyplácí. Zdroj: distributor filmu

Josh (Ben Stiller) pracuje jako manažer v luxusním nájemním domě hned vedle Central Parku. Jeho oblíbeným nájemníkem je postarší investor Arthur Shaw (Alan Alda), který ale zklame jeho důvěru, když si pro něj přijede FBI se zatykačem za zpronevěru. Josh se dostává do prekérní situace, investorovi totiž svěřil penzijní fond všech svých zaměstnanců.

Zoufalá doba si žádá zoufalé činy, a tak se Josh spojí s bývalým nájemníkem (Matthew Broderick) a stávajícím zlodějem (Eddie Murphy). Společně vymyslí plán, jak ukrást Shawův trezor. Přes poměrně pomalé uvedení do příběhu a představení všech jeho postav funguje snímek podle pravidel kriminální komedie, jakou je například trilogie Dannyho parťáci (2001-2007).

Moderní Robin Hood

Zásadním rozdílem mezi Stillerem a Clooneyem však je, že zloděj zde není sympaťák, kterému fandíme pro jeho fešáckou tvář a zlatou povahu, ale stává se lidovým hrdinou, jenž se staví na naši stranu v boji proti nezodpovědným vrahům z Wall Streetu. Ať už mu budeme říkat Robin Hood nebo Jánošík, je prostě jen další naštvaný věřitel, kterému došla trpělivost.

Potenciálně vážné téma odlehčuje a posouvá do žánru komedie Eddie Murphy. Tento herec se nikdy neorientoval na vážné role a po Oslíkovi (tetralogie Shrek) už ani nemůže, neboť jakmile promluví, divák si automaticky představí ukecaného lichokopytníka. Jinak je film spíše úsměvný než k popukání, ale lze rozpoznat určitou komediální gradaci v jeho druhé polovině.

Tým amatérských zlodějíčků tvoří velmi nesourodá šestice, která snímek přibližuje na hranici parodie. Například specialistkou na otevírání sejfů je korpulentní uklízečka (Gabourey Sidibe). I když se parodických prvků v závěru objevuje více, záměrem tvůrců pravděpodobně bylo pouze ukázat, že nejde o školené zloděje. Jejich nešikovnost v průběhu loupeže a zároveň velké nadšení pro věc má divákovi pomoci se s nimi identifikovat. Koneckonců, i on možná nedávno přišel o práci nebo o peníze.

(Ne)komedie

Mistrovský plán lze rozdělit na tři třetiny: uvedení do příběhu, příprava na loupež a akce. Každá z nich trvá zhruba půl hodiny, což filmu dodává na přehlednosti a zároveň poskytuje dostatečný prostor pro gradaci v závěru. Nejde o komedii, u které by se divák za břicho popadal, ale spíše o kriminálku s několika úsměvnými momenty a dobře načasovanými vtípky.

Parta zlodějíčků chystá svůj mistrovský plán

I když na většině herců je poznat, že už nejsou nejmladší a zejména Ben Stiller působí trochu sešle, pořád jde o hollywoodskou špičku. Záporná role může být nezvyklá pro Alana Aldu, který od dob Hawkeyeho hrál snad jenom sympaťáky, to ale neznamená, že by v ní neexceloval. Naopak, anonymnímu konceptu wallstreetského padoucha poskytl reálné obrysy. Snímek může být ve svém základu naivní, dobrý scénář a herci mu dodávají na zajímavosti. Nudit se u něj určitě nebudete, zvlášť pokud jste drobný věřitel.

Mistrovský plán (Tower Heist)

Akční / Komedie / Krimi
USA, 2011, 104 minuty