RECENZE: Lov lososů v Jemenu. Ewan McGregor miluje lososy a Emily Blunt

Eliška Nová

Eliška Nová

4. 5. 2012

Ewan McGregor, krásná Emily Blunt, lososi, Jemen a šejk. Do kin přichází chytrý a zábavný film, který byste si neměli nechat ujít.

Lov lososů v Jemenu byl natočen podle knihy Paula Tordaye se stejnojmenným názvem. Kniha je milostným příběhem, ale především politickou satirou, která pojednává o britské a jemenské politice, rybaření a bláznivém nápadu vysadit lososy v Jemenu. V Anglii se stala bestsellerem.

Švédský režisér Lasse Hallström začínal jako tvůrce hudebních videoklipů, především pro skupinu Abba. Kariérně nejdůležitějším snímkem pro něj byl Můj život je pes (1985), za který byl nominován na Oscara v kategoriích režie a scénář. Následovaly snímky jako Co žere Gilberta Grapea (1993), Pravidla moštárny (1999), Čokoláda (2000) nebo Casanova (2005).

O to, aby se kniha dostala na filmová plátna, se postaral producent Paul Webster a švédský režisér Lasse Hallström, který stojí za úspěšnými snímky jako Co žere Gilberta Grapea nebo Čokoláda, ve kterých ukázal, že i romance se dá natočit velice inteligentně.

Dr. Alfred Jones a šejk musí sehnat deset tisíc lososů a převézt je do Jemenu. Zdroj: distributor filmu

Inteligentní romancí je i Lov lososů v Jemenu, kterému bývá vyčítáno, že opustil právě politickou satiru z knihy. Ne že by ji Hallström opustil zcela, ostatně i ve filmu je tím nejlepším, natočil ovšem spíše než komedii tak tradiční feel good film.

Očima Nely Christovové: Lovit lososy v Jemenu? Trochu bizarní představa, stejně jako je celá tahle romantická podívaná. Jak jinak mohl dopadnout autistický Ewan McGregor, ponořený po kolena ve vodě, kolem poušť a animované ryby lesknoucí se v západu slunce…

Aby to nepůsobilo tak klišovitě, má zápletka ještě politický podtext, který film pravidelně znásilňuje pomocí slušné dávky vládních gagů. Navíc je znát, že si Kristin Scott Thomas, coby tisková mluvčí premiéra, svou roli herdekbaby vážně užila. S klidným svědomím tak můžeme Lososům odpustit i tu přeslazenou milostnou zápletku, u které se nemusíme ani strachovat, že by mohla dopadnou špatně.

Jemenský šejk si v Anglii oblíbil rybolov a chce, aby takovou možnost měli i lidi v Jemenu. Rozhodne se proto ve své domovině vybudovat řeku pro lososy. Jeho asistentka Harriet Chetwode-Talbot (Emily Blunt) kontaktuje vládního odborníka na ryby, hmyz apod. Dr. Alfreda Jonese (Ewan McGregor), kterému podobná myšlenka přijde směšná. K tomu, aby však Harriet přece jen kontaktoval, ho donutí asistentka premiéra Patricia Maxwell (Kristin  Scott Thomas), která vidí v projektu příležitost, jak odpoutat pozornost od událostí na Blízkém východě.

[youtube_660]JSYuTFK8Eas[/youtube_660]

Je fakt, že Hallström měl v příběhu tolik potenciálu, aby Lov lososů v Jemenu byl víc než jen komedií a romancí. Válka v Afghánistánu z pohledu těch, kteří sedí doma a čekají na své blízké, nesmyslnost války jako takové, vztahy mezi britskou a blízkovýchodní politikou, černobílost, s jakou je západní produkcí Blízký východ prezentován, terorismus a politická ignorance…

Všechno výše jmenované ve filmu je. O tom není sporu. Výtky spočívají v tom, jak jsou tyto aspekty využity a kolik je jim dáno prostoru. Pojďme ale pro jednou (a v případě Lososů především) zapomenout na to, jaké by to bylo, kdyby. Nenásledování závažných otázek, které k úvaze o nich přímo vybízí, nemusí být vždy chybou a nemusí nutně znamenat povrchnost.

Politická satira a zamilovaní asociálové

Lov lososů v Jemenu totiž není povrchní, není tradiční romantickou komedií (byť v případě Britů, i ta může být skvělá, jako se to povedlo v případě Lásky nebeské) a není jen dalším zářezem v kinematografii. Navíc s vážnými tématy zachází jinak, než jak velí trend poslední doby. Jemenský šejk je filozofem, který v rybaření spatřuje celou hloubku bytí stejně jako Ota Pavel ve svých nádherných bolavých povídkách. Terorismus ze strany muslimů se netýká jen nás, ale i jich samotných.

Potáhnou lososi, nebo nepotáhnou? Takovou otázku si kladou hlavní hrdinové.

Onu politickou satiru zastupuje bezvýhradně vládní asistentka a funguje tady skvěle, hlavně v první půli snímku. Má v sobě klasický britský humor, který má Thomas zakořeněný v sobě. V druhé půli humor spíše upadá a pozornost je věnována právě lovestory, milostnému čtyřúhelníku, později trojúhelníku, který je znázorněn na vyvíjejícím se vztahu zadaných Harriet a Alfreda.

Ale ani tady není humor na míle vzdálený, protože jeho nositelem je právě Alfred, který neumí říkat vtipy a ve své asociální úřednické, až autistické podobě je geniální. I lovestory tedy není typická, protože se odehrává mezi lidmi, kteří jsou rozdílní, a v hollywoodském měřítku je to spíše vztah holky a toho, o koho by si opřela kolo. McGregorova postava totiž není klasickým hezounkem, není cool a frajer, je to prostě asociál. To Blunt zastupuje klasickou krásku, hloubavou, inteligentní a věřící, že zázraky se dějí.

Lov lososů v Jemenu je chytrým snímkem, zábavným a při svém bláznivém tématu v rybách značně civilním s výbornou hereckou základnou. Takže nenechte se zmást názvem, který připomíná dokument National Geographic, a vyražte do kina. Lov lososů v Jemenu za to stojí.

Lov lososů v Jemenu (Salmon Fishing in the Yemen)

Romantický/Drama/Komedie
Velká Británie, 2011, 111 min