RECENZE: Koupili jsme zoo. Kdo umí, ten umí. Třeba skvěle natočit klišé

Eliška Nová

Eliška Nová

10. 4. 2012

Vážně chcete jít do kina na něco, co se jmenuje Koupili jsme zoo? Jestli ano, dobře děláte. Pod tím podivně zavánějícím názvem se totiž skrývá čirá radost.

Cameron Crowe si dal s natáčením poněkud dlouhou pauzu. Naposledy jsme od něj mohli vidět rozporuplnou romantickou komedii lomeno drama Elizabethtown z roku 2005. O to větší zděšení přišlo, když se ukázalo, že se Crowe chystá natočit snímek na základě autobiografické knihy o rodině, jež má co dočinění se zoo. Světe div se, ono se to ale může podařit.

Cameron Crowe je americký režisér, scenárista a hudební publicista. Po střední škole začal psát pro časopis Rolling Stone, kde se postupem času stal editorem. Mimo jiné natočil také několik hudebních dokumentů. Jako režisér hraného filmu začínal s Řekni cokoliv…(1989), následoval Jerry Maguire (1996) nebo Vanilkové nebe (2001). Crowe také napsal knihu rozhovorů s režisérem Billym Wilderem, jehož je velkým obdivovatelem.

Ovdovělý otec Benjamin Mee (Matt Damon) dřív zažíval dobrodružství a psal o nich reportáže. Po smrti manželky si ale se svým životem neví rady. Zůstaly mu dvě děti, sedmiletá Rosie a čtrnáctiletý Dylan, který se se smrtí matky vyrovnává po svém. Ve škole dělá problémy, až ho nakonec vyloučí. Benjamin má proto dojem, že musí v životě své rodiny udělat radikální změnu. A tak si vyhlídne dům, který má ale jeden háček. Dá se koupit jenom s přilehlou zoo.

Matt Damon se zamiloval do tygra. Zdroj: distributor filmu

Všechno, co nám název napovídá, je tedy pravda – jedná se o rodinný film a spolu s ním vše, co od rodinného filmu očekáváte. S tím rozdílem, že snímek natočil právě Cameron Crowe, který všechny nepříliš oblíbené aspekty žánru využil a natočil tak, že výsledek vůbec není hloupý.

Dokázal totiž udržet film na uzdě. Tragédie smrti manželky a matky je tragédií, nikoli uslzeným údolím. Roztomilá zvířátka jsou opravdu jen zvířátka bez přidané klaunské hodnoty. Sympatie mezi Benjaminem a krásnou ošetřovatelkou Kelly (Scarlett Johansson) se nemění v lásku až za hrob, ale v možný budoucí vztah. Syn je ve svém věku problémový, ne nesnesitelný. A konečně, jediná opravdu negativní postava, inspektor, který nad všemi drží moc, není lidojed.

Takto by se dalo pokračovat dál a dál. Řekněme tedy, že Crowe se nevyhýbá klišé, ale umí ho zobrazit v životní opravdovosti.

Cynikům vstup zakázán

Zůstává tedy tradiční feel-good film, při jehož sledování se skutečně cítíte dobře. Crowe k ničemu nenutí, neždímá a přílišně neidealizuje. Jeho snímek místy připomíná zapomenuté, ale o to více skvělé australské drama Kluci jsou zpět, kde se otec rovněž vyrovnává se smrtí své ženy a rovněž musí vychovávat dvě děti. Na rozdíl od něj ale z Koupili jsme zoo nesálá deprese, nýbrž spokojenost.

[youtube_660]OuHFEhpxFPM[/youtube_660]

Očima Lucie Šimůnkové: Producenti si v poslední době oblíbili ovdovělé otce, takže po Georgi Clooneyem tady máme Matta Damona a jeho dvě roztomilé ratolesti. Koupili jsme zoo je i přes smutnou výchozí situaci po všech stránkách feel-good movie.

Díky neobvyklému prostředí a zajímavému příběhu a zejména díky naprosto přirozeným hercům má film kouzelnou atmosféru. Bude vás bavit a budete se strachovat o to, jak to s Benjaminem a jeho zoo dopadne. Snímek se nesnaží předávat nějaká životní moudra nebo poučovat o mezilidských vztazích. Plně se soustředí na budování od základů, tedy vyprávění dobrého příběhu. A tenhle příběh rozhodně stojí za to.

Snímek má navíc dvě herecké hvězdy, které umí přitáhnout do kin (a to jak ženské, tak mužské publikum). Nejsou to jen nastavené fešácké tváře, ale skuteční herci. Damon je v této roli stoprocentně civilní a Johansson ukázala, že je víc než pouhý sexsymbol. Crowovi vyšlo i dětské obsazení –  Maggie Elizabeth Jones je v roli Rosie neskutečně roztomilá.

Zoo parta, která se neokouká.

U cyniků samozřejmě nic výše řečeného neobstojí. Bylo by tudíž vhodné na plakát napsat ještě „cynikům vstup zakázán“. Je jednoduché si říct, ano tohle už známe, víme, jak to dopadne, a navíc to zavání Amerikou. O to těžší je takový snímek natočit. Crowe nejenže ukázal, že to jde udělat netuctově, ale i skvěle. Na dvě hodiny způsobí, že je vám fajn. Je to snad málo?

Koupili jsme zoo (We Bought a Zoo)

Komedie/Drama/Rodinný
USA, 2011, 124 min

Režie: Cameron Crowe
Hrají: Matt Damon, Scarlett Johansson, Thomas Haden Church, Colin Ford, Maggie Elizabeth Jones, Angus Macfadyen, Elle Fanning, Patrick Fugit, John Michael Higgins, Carla Gallo, Stephanie Szostak, Kym Whitley, Peter Riegert, Desi Lydic, Benjamin Mee, Lily Rains

0