RECENZE: Jack a Jill. Al Pacino a nabídka, kterou raději odmítněte

Deset měsíců od premiéry průměrné až podprůměrné komedie Zkus mě rozesmát přichází do kin další film, ve kterém si Adam Sandler vybral hezkou herečku a dvě roztomilé děti a začal dělat zábavu. Opět mu u toho sekundují prvoligoví herci (těžko říct, co jim slibuje) a znovu si všichni zúčastnění myslí, jaká je to velká sranda. Nově se však můžete těšit na opravdovou bombu – Adam Sandler hraje dvojroli!

Dennis Dugan spolupracuje s Adamem Sandlerem často. Přítomnost jejich jmen na filmovém plakátu už je jakýmsi varováním pro diváka, který se musí připravit na specifický druh humoru. Poprvé se tito dva sešli u snímku Rivalové (1996). Jack a Jill je jejich sedmým společným počinem, přičemž oba předchozí filmy, Zkus mě rozesmát (2011) a Machři (2010), jsme si v kinech mohli vychutnat ve dvou posledních letech. K tomu se hodí české filmo-rčení: Vy nás ale zásobujete, pane Karfík.

Když chlap hraje ženskou

Začali s tím Tony Curtis a Jack Lemmon ve filmu Někdo to rád horké (1959), kteří se chtěli ukrýt před gangstery a získat srdce Marilyn Monroe. Dustin Hoffman se v roce 1982 převlékl za ženu, aby získal práci. Jeho Tootsie byla dáma na úrovni a výsledek kupodivu vůbec nepůsobil perverzně. O něco hůře se předvedl Robin Williams, který v rodinné komedii Mrs. Doubtfire – Táta v sukni (1993) hraje všemi milovanou paní na hlídaní.

Chlap v ženských šatech tedy není ve filmu nic nového. Avšak to, co se předvádí v tomto filmu, lze přirovnat snad jen k bábině Martina Lawrence v trilogii Agent v sukni (2000-2011).

Jack a Jill jako by si z oka vypadli. Zdroj: distributor filmu

Dvojnásobná porce Adama Sandlera se ve filmu Jack a Jill realizuje prostřednictvím titulní dvojice jednovaječných dvojčat. Jack je úspěšný majitel reklamní agentury, má rodinu, přátele a v USA ilegálně pracujícího zahradníka. Jill hraje roli toho nepovedeného dítěte – od smrti matky žije sama, je hlučná, trapná a citově závislá na svém bratrovi. Jill žije v New Yorku a za Jackem do L.A. jezdí pouze na Vánoce. Bratr ji ihned poté hledí co nejrychleji vypakovat, avšak tentokrát to nebude mít tak jednoduché.

Očima Oldřicha Mánerta: Kariéra Adama Sandlera jde v posledních filmech do kytek. Jako tajný agent s gigantickým ochlupením v rozkroku stál za starou bačkoru, stejně tak jako homosexuální hasič. A teď si představte, že ho máte sledovat rovnou ve dvou kopiích, z čehož jedna by měla být ženského pohlaví.

Je to nepřekvapivě teror, který završuje standardní režisérské nevedení matadora odpadových filmů Dennise Dugana. Nemá cenu se rozepisovat, špatně je zde úplně všechno. Je mi líto, ale tímto způsobem rozhodně ne, Adame. Kéž bys byl jednou zase opilý láskou.

Do Jill se totiž na basketbalovém utkání bůhvíproč zamiluje Al Pacino (hraje sám sebe), kterého Jack chce shodou okolností obsadit do své nové reklamy. Sestra však z postaršího herce až tak nadšená není a jeho angažování se komplikuje. Důležitý je fakt, že jakmile zápletka naznačí, jakým směrem se bude ubírat, sledování filmu se smrskne na jediné toužebné přání – prosím, ať se ten špatně namaskovaný Sandler v paruce za žádnou cenu nezačne líbat s Donem Corleonem!

[youtube_660]CIcbWKyclSQ[/youtube_660]

Ačkoli titulky u komedií často bývají vtipně zpracované (viz Pařba ve Vegas), snad nikdy se nestalo, aby titulkové sekvence byly zábavnější než film sám. Tedy až doposud. Před úvodními titulky a poté znovu na konci uvádí Jack a Jill krátké sekvence rozhovorů s jednovaječnými dvojčaty, která zde vypráví o svých životech a vztahu k sourozenci. Film se snaží stavět právě na výjimečnosti takového soužití, což se mu ale zoufale nedaří. Hlavní problém hledejme ve špatně napsaném scénáři a Adamu Sandlerovi osobně.

Srandy kopec

Opravdu zábavné momenty lze u této komedie spočítat na prstech jedné ruky. Stejně jako u Zkus mě rozesmát je částečně představují děti – Sandlerova dcera chodí vždy ve stejném oblečení jako její panenka a adoptovaný syn si na sebe lepicí páskou připevňuje vše od slánky až po křečka. Ostatní rádoby gagy se řadí do kategorií mírně pohoršující, nechutné, pouze pro otrlé a WTF?!.

Předvídatelná zápletka, trapné dialogy, hloupé postavy, absence humoru, bezradní herci. Naproti tomu, kromě výše zmíněných titulků lze najít pouze jedinou pozitivní vlastnost snímku, a sice jeho devadesátiminutovou stopáž. Ta není schopná způsobit divákovi trvalejší poškození mozku, a dá se dokonce předpokládat jeho úplné zotavení.

Děti jsou opět zábavnější než dospělí

Největší nebezpečí tak snímek představuje pro toho, kdo by ho chtěl považovat za skutečný pokus o kvalitní komedii. Vzhledem k účasti hollywoodské legendy, Al Kmotra Pacina, bychom si mohli říct, že to nemůže tak hrozné, protože jinak by do toho nešel. K tomu lze jen dodat, že ačkoli je Pacino považován za jednoho z nejlepších herců Hollywoodu, zde skutečně šlápl vedle.

První liga v pralese

Tvůrci pravděpodobně chtěli jeho obsazením dodat komedii trochu sofistikovanější punc, avšak i tato snaha je scenáristicky velmi nezvládnutá. A proto i když milujete Coppolovu mafiánskou trilogii, nabídku tohoto filmu byste rozhodně měli odmítnout.

Jack a Jill (Jack and Jill)

Komedie
USA, 2011, 91 minut