Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

RECENZE: Havran. Poe ve filmu hledá svou ztracenou lásku. Nikdy víc!

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

25. 4. 2012

Baltimorem se šíří strach. Šílený vrah zabíjí své oběti podle povídek Edgara Allana Poea… Ještě že máme 19. století a spisovatele po ruce, aby odhalil onoho zlosyna.

[album: |width=660]

Nevermore neboli Nikdy víc! Tak končí slavná báseň Edgara Allana Poea Havran, stejná věta by se dala naroubovat i k hodnocení nového thrilleru, ve kterém básník ztvárňuje hlavní roli. Námět filmu má obrovský potenciál – vrah se řídí Poeovými povídkami a divák se tak stává virtuálním detektivem. Jenže ouha. Potenciál byl promarněn.

Edgar Allan Poe byl slavný spisovatel a novinář 19. století, který má na kontě nejedno dílo, o němž se učí už děti na základkách. Tento vysoce inteligentní básník stvořil Zánik domu Usherů, Berenice, Masku červené smrti, Jámu a kyvadlo nebo Havrana, na něhož naráží i titulní film. Přesto žil v nepřetržité bídě a nakonec zemřel ve 40 letech, když byl nalezen na baltimorském chodníku opilý a pod vlivem drog.

S podobně zavedeným schématem pracoval i thriller od Davida Finchera Sedm. Počítal s tím, že průměrný divák zná sedm hříchů, a bude tedy druhým detektivem, který studuje šílené vraždy. Navíc je velice šikovné kalkulovat s divákovým uvažováním „Co asi přijde teď?“. U Havrana by to mohlo fungovat stejně, Poeovy povídky jsou také světoznámé.

Obvykle jsem temný, ale teď jsem si našel holku. Zdroj: distributor filmu

Jenže schéma nemá žádnou hloubku. V Sedm ho hlavní padouch využíval z konkrétního důvodu, budoval své mistrovské dílo a trestal svět, který nenáviděl. V Havranovi nastupuje klasická klišé zápletka s šíleným obdivovatelem, který naopak chce svými vraždami vytvořit mistrovské dílo básníka Poea. Hlubší myšlenka nikde. U mistra, jakým byl Poe, to působí až nepatřičně.

Očima Lucie Šimůnkové: Tam, kde končí historie a fakta, začíná literární a konspirační mystifikace. Příběh na motivy života světoznámého zakladatele hororového žánru Edgara Allana Poea vás neokouzlí svojí super-tajemnou detektivní zápletkou. Vraha odhalí každý Sherlock začátečník daleko před charismatickým spisovatelem a fešáckým inspektorem.

Nicméně, děj poměrně hezky odsýpá, nejsou v něm příliš velké logické díry a množstvím krve se vyrovná mnohým plnokrevným slasherům. Tvůrci se snažili o temnou gotickou detektivku, vyšlo jim z toho poměrně sympatické béčko. Literární osvětu nečekejte, ale pokud vás okouzlují Poeovy povídky, tak víte, že jde o díla v pravdě krvavá. A takový je i Havran. Stačí vidět jednou. Víckrát ne.

Hodnocení: 3***

Další obrovská vada na masových vraždách je fakt, že o ně ve skutečnosti ani nejde. Poeovi vrah vzápětí unese osudovou lásku, a tak spisovatel svým způsobem vítá jednotlivé vraždy. Díky nim totiž dostává stopy ke své milované. Avšak nejen on, ale ani film sám si nepřipouští, že v hlavní roli je zde spíše milostná zápletka a ne vraždy podle vzorce.

[youtube_660]Kfui_ruTSzs[/youtube_660]

Mrtvý muž byl námořník, otec od rodiny, ale teď šup, Poe jde hledat svoji blondýnku. K tomu si diváci představí jejich romantický taneček na bále ze začátku filmu, kde připomínali spíš teenagery, a někteří zanícenější milovníci Poeových hororů si ublinknou.

Už jen kvůli tomu se snímku absolutně nedaří být temným jako Sedm. Pár solidních lekaček by tu bylo (i s lacinou zesilující hudbou, která naznačuje, kdy vrah nečekaně vykoukne), stejně tak i mlha nebo zkrvavené oběti. Naopak ale děj tomu příliš nepomáhá.

Co nezvládl scenárista, John Cusack dohání

Naštěstí se alespoň představitel hlavní role John Cusack mermomocí snaží. Hází jednu hlášku za druhou, šklebí se a snaží se připomínat v poslední době populárního detektiva s bonmoty. Nepůsobí však, jako by někoho nepříjemně vykrádal. Vše podává se stylem a jen občas pronese nějakou patetičtější větu, za což ovšem nemůže Cusack, ale scenárista.

To právě na bál přišla Maska červené smrti.

Ten totiž částečně zmrvil i další znaky filmového Poea. Jako jeho předloha je inteligentní, sebestředný a občas nepochopitelně výbušný. Chodí v tajemném plášti a libuje si mezi černými havrany. Zároveň je ale bezmezně zamilovaný do blonďaté slečny, která věkem vypadá na 20 let. Není zrovna závratně chytrá, a navíc působí jako stíhačka. Je sice bohatá, což by vypovídalo o Poeově prohnanosti, ovšem nic podobného film nenaznačuje. On i ona jsou bílí a ctnostní jako lilie.

Mohl to být krvavý thriller, na který budou mít diváci do 18 let vstup zakázán. Skončilo to ale uslazenou romancí s nějakým tím temnějším prvkem, který rozhodně nepotěší fanoušky Poevých povídek a básní. Nejen že je film plytký a minimálně napínavý, ale především hlavní postava není jako on.

Havran (Raven, The)

Thriller / Mysteriózní
USA / Maďarsko / Španělsko, 2012, 111 min

Režie: James McTeigue
Hrají: John Cusack, Luke Evans, Alice Eve, Brendan Gleeson, Oliver Jackson-Cohen, Pam Ferris, Kevin McNally, Brendan Coyle, Sergej Trifunović, Dave Legeno, Sam Hazeldine

Hodnocení: 2**

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Havran. Poe ve filmu hledá svou ztracenou lásku. Nikdy víc!