RECENZE: Happy Feet 2. Mámo, kup mi tučňáka! Musí ale stepovat

18. 1. 2012

Nepříjemná pravda (2006) se dá říct i jinak, než nám tvrdí Al Gore. Osada tučňáků ji umí zazpívat, zatančit, a ještě při tom být proklatě roztomilá. Animovaná agitka Happy Feet (2006) získala Oscara a vydělala skoro čtyřnásobek svého rozpočtu. Přestože původní film byl těžko něčím víc než hodně drahým pozadím pro karaoke, jeho pokračování přichází nyní do kin pod prudce originálním názvem Happy Feet 2.

Kariéra režiséra George Millera má zajímavý vývoj. V letech 1979 až 1985 režíroval kultovní trilogii Šílený Max, která dala světu kontroverzního kazatele evangelia, herce Mela Gibsona. S hollywoodskou smetánkou Miller koketoval v hororové komedii Čarodějky z Eastwicku (1987). Vepřovým filmem Babe 2: Prasátko ve městě (1998) se nečekaně obrátil k tvorbě pro děti, na kterou navázal i oscarovým Happy Feet.

A nejhorší jsou tuleni

První díl vyprávěnky o tučňákovi s hudebním hluchem nám vysvětlil, že být jiný neznamená být horší, pokud ovšem nejste tuleň. Tyto šelmy, jejichž mláďata jsou obecně považovaná za nejroztomilejší stvoření na planetě Zemi a na jejichž kožichy ochranáři ročně spotřebují litry barevného spreje, jsou nejnebezpečnějšími přirozenými nepřáteli tučňáčí kolonie. Tedy dokud se neobjeví vetřelci a jejich pekelné stroje.

Mocný Sven, tučňáčí letec… Jenom jestli Zdroj: distributor filmu

Happy Feet druhá generace hraje na obdobnou strunu. Tučňák Mambo, právě ten, co v minulém díle nezvládl zazpívat ani Šla Nanynka do zelí, má problémy se svým synkem Erikem. Tento roztomilý plyšáček totiž nerad tancuje a otec, který všechno na světě řeší stepem, najednou neví, jak se svým potomkem mluvit. Všechny neshody ale musí jít stranou, když kvůli pohybu ledovce celá osada uvízne oddělena od oceánu a nastane potravinová krize.

Kromě starých známých, jako jsou Mambo, Gloria, Lovelace (tentokrát ve slušivém svetříčku) a pětice tučňákos-latinos, se na scéně objeví i nové postavy. Mocný Sven, létající tučňák, je buď dalším vývojovým stupněm (jak věří malý Erik) nebo pěkným podvodníkem a papuchalkem k tomu (jak ví každý středoškolák). Ve vedlejší linii hledají světélkovci Bill a Will svoje místo ve světě a smysl života mimo kril (shluk drobných živočichů a potrava pro velryby).

Disco za ledovcem

Happy Feet 2 následuje svého předchůdce nejen v zápletce, ale také ve způsobu jejího podání a snahou o eko-naučný přesah. Muzikálová složka filmu místo velkých hitů ze zlatých osmdesátých sází na originální hudbu, kterou tvoří dvě až tři písničky, tradiční orchestrální klišé a dunivé sbory a lá Alexandrovci. Známé karaoke se objeví až téměř na konci a čerpá tentokrát mimo jiné z repertoáru skupiny Queen (obligátní We Are the Champions, poměrně vtipné Under Pressure).

[youtube_660]XCSzkz3kHi0[/youtube_660]

Zatímco jednička nás poučila o škodlivosti rybolovu v polárních oblastech, dvojka zdvihá varovný ukazovák směrem ke globálnímu oteplování. Protože však tučňáci nevědí, kdo způsobil tání ledovců, které zapříčinilo přílet šíleného Svena i odřízlo vesnici, nedozví se to ani divák.

Lidé, kteří ve filmu vystupují, jsou bez výjimky bezva chlápci v péřových bundách, kteří se snaží zvířata zachránit. Rodiče se proto nemusí bát, že by jejich potomek přestal jezdit autem, protože výfukové plyny zabíjejí tučňáčí miminka. Nic takového se z filmu nedozví.

Očima Pavlíny Nouzové: Je to až zvrácené, když jste ochotni poslouchat zparchantělou árii z Toscy, kterou zpívá malý chlupatý tučňák hlasem šmouly. Ještě zvrácenější, když se vám to líbí. Jenže i když jsem ochotná uznat jednu písničku a zasmát se pár vtipům dvou krevet (výborní Genzer a Suchánek), nemůžu přejít fakt, že tady se akorát rejžovaly peníze. Hlavně by si ale měli tvůrci uvědomit, že už nikdo neví, co to je Dragostea Din Tei.

Absenci naučné lekce bychom Happy Feetu odpustili, ale snímek má bohužel i další problémy. Do animáků, kde se počítá s rodičovských doprovodem, tvůrci ukrývají množství vtipů a zábavných detailů určených právě pro starší a pokročilé. Zde byste je hledali marně.

Will a Bill hledají smysl života

Vedlejší linie Billa a Willa (v originále Brad PittMatt Damon, v českém dabingu Michal SuchánekRichard Genzer) se sice snaží o jakýsi existenciální přesah, ale selhává nejen pro nedostatek humoru, ale ve finále kvůli vlastní zbytečnosti. Nikdy se totiž s hlavním příběhem neprotne a vyšumí do ztracena (kromě toho, že se pár korýšů naučí tančit).

Necháme to rypoušům

Vzhledem k tomu, že hudba není stejně rozverná jako v původním filmu, zůstává jediným kreativním prvkem využití různých přízvuků. I když ani to není bez problému. Pokud přistoupíme na myšlenku, že různé tučňáčí druhy hovoří s různými přízvuky, jak je možné, že si různé zvířecí druhy navzájem rozumí? Tuto otázku však budeme muset nechat rypoušům sloním.

Mambo se snaží vysvětlit synovi, proč tučňáci nemohou létat, aniž by přitom zklamal jeho naděje. Určitou hodnotu tedy film může mít pro ty z nás, jimž rodičovská výchova neposkytla kýženou odpověď na záhadu lidského života: proč nemůžu být princ / princezna. Avšak i když při hledání pravdy umřete v kině nudou, ničeho se nebojte – tučňáci si zatančí na vašich hrobech. Možná i na hitovku Dragostea Din Tei.

Happy Feet 2 (Happy Feet Two)

Animovaný / Komedie / Rodinný / Hudební
USA, 2011, 100 minut