Recenze filmu Šéfové na zabití: Nymfomanka Aniston, debílek Farrell a magor Spacey v ohrožení

7. 8. 2011

Co takhle udělat komedii s pár veselými týpky? Loučení se svobodou už tu bylo (Pařba ve Vegas), dobrodužný výlet (Divočáci) nebo sbalení družičky (Nesvatbovi) taky. Co třeba boj s otravným šéfem?  Trochu ohrané. A co přímo šéf na zabití?

Myslí si, že jsem hrál v Americké kráse, blbec! Zdroj: distributor filmu

Podobným způsobem možná uvažovali tvůrci nové komedie Šéfové na zabití, kterou z režisérské stoličky dirigoval Seth Gordon, mající za sebou práci na několika televizních seriálech (Community, Kancl). Český název filmu je tentokrát mnohem povedenější než ten anglický. Šéfové na zabití v sobě skrývají jistou slovní hříčku, Horrible Bosses ale, pokud mi neuniká nějaká zásadní english pun, ani to ne. Kvůli rozebírání lingvistického hlediska tu ale nejsem…

Nabít a zabít

Byli jednou tři kamarádi. Jeden malý a natvrdlý (Charlie Day – zatím prakticky neznámá tvář), druhý vysoký a nadržený (Jason Sudeikis – hvězda komediální talk show Saturday Night Live) a třetí středně velký a nejvíc odpovídající definici slova normální (Jason Bateman – Záměna). Tři kamarádi měli tři šéfy, z nichž normální nebyl ani jeden. Nymfomanka s vyděračskými sklony (Jennifer Aniston), diktátorský psychopat (Kevin Spacey) a nablblý magor ujíždějící na koksu (Colin Farrell) své zaměstnance terorizovali do té míry, že se je jednoho dne tři kamarádi rozhodli jednoduše oddělat.

Začíná tak komedie postavená na docela originálním nápadu, jak se tři obyčejní zástupci střední třídy rozhodnou zosnovat vraždu (nechme stranou, jakkoli nereálné to je). Hned na úvod nahodí ostrý tón nekorektního vtipu, ale počáteční drive se bohužel drží jenom prvních pár minut. Pak se Šéfové na zabití vrhají hluboko do vod uondané odpolední pseudozábavy a nezřídka nudy.

Jennifer už není blondýna

Největší vinu nese schéma ústřední trojice, již předčí jakákoli jiná trojka od již zmíněné Pařby ve Vegas až po Tři muži a nemluvně. Ne že by Bateman, Sudeikis a Day vyloženě postrádali herecký talent – chyba se stala už na samém počátku, a to ve scénáři. Tvůrci se snažili eliminovat to nejlepší ze stokrát ohraných charakterových typů, aby z toho nakonec vzniklo nemastné, neslané nic.

Ani samotní herci se ovšem kritice nevyhnou. Budu jediná, komu Jason Sudeikis připomíná Vince Vaughna, a to jak vzhledem, tak typem role? Jeho charisma ale postrádá. Jason Bateman nehraje v jednom filmu s Jennifer Aniston poprvé, ale zatímco v Záměně byl roztomilý, tady vypadá jako přestárlá puťka. Pořád mluvím o Batemanovi, ne o Aniston, která je v nové image – nasadila tmavé vlasy s ofinkou – velice sexy. Poslední mušketýr, Charlie Day, zase připomíná uřvaného skřeta.

Zato Kevin Spacey sice dědkovatí, ale svou roli si očividně užil, stejně tak jako odporně slizký, ale velice zábavný Farrell. Šéfové tak nad svými zaměstnanci, co se komediálního výkonu týče, vítězí na plné čáře. V neposlední řadě je tu ještě tajemný pseudomafián Jamie Foxx, který si pro svou roli nacvičil nový pohled, jenž jednou vejde do dějin pod názvem čumím skrz brčko. Málem bych zapomněla na Ioana Gruffuda, který si střihl cameo chlápka živícího se mokrou prací. Co to je, prozrazovat nebudu. Aspoň na něco se můžete těšit.

Raději Woodyho nebo Tarantina

Nezbytnou esencí každé komedie je samozřejmě dobrý humor. Polovina vtipů Šéfů na zabití je otřepaná a nedotažená, druhá polovina jednoduše příliš slabá na to, aby byly považovány za skutečné vtipy. Jako například ten s kokainovým práškem – to si radši pusťte Annie Hall, kde nad krabičkou s bílým práškem nezapomenutelně kýchne Woody Allen. Ani zubní kartáček mezi hýžděmi už nikoho nešokuje od dob, kdy si mezi půlky strčil toast barman v Pulp Fiction.

Jó, myslíš si??

Ke konci přichází zářná pětiminutovka, kde postavy metají jeden dobrý vtip za druhým, ale to je málo. Je chvályhodné, že se tvůrci vyhnuli trapným a laciným hláškám, které jsem po prvním pohledu na filmový plakát očekávala, ale to je také málo. Celá sranda tak stojí na několika povedených gazích v úvodu a v závěru a mnoha nepovedených eskapádách uprostřed.

Na místě je teď rozhodování mezi slabými dvěma a průměrnými třemi hvězdičkami. Ale protože nejsou Vánoce nebo něco podobného, nemusím se stavět za hlášku buďme shovívaví, a shovívavá proto nebudu. Takže za dva – nevyužitý potenciál se prostě trestá.

Šéfové na zabití (Horrible Bosses)

Komedie
USA, 2011, 98 minut